تکنولوژی

صاحب بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی چین دستگیر شده است؟

مقامات چینی جلوی ورود به بورس استارتاپ متعلق به او را گرفته‌اند

حدس و گمان‌ها درباره وضعیت  جک ما بنیانگذار بزرگترین شرکت تجارت الکترونیکی چین – علی بابا – و یکی از میلیاردرهای مشهور بازار تکنولوژی بالا گرفته به خصوص آنکه حدود دو ماه است او در مجامع عمومی ظاهر نشده است.

بنیانگذار علی بابا بر خلاف برنامه قبلی در فینال مسابقات استعدادیابی آفریقا که با عنوان frica’s Business Heroes, برگزار می‌شد، حضور پیدا نکرد و همین به شایعات پیرامون ناپدید شدن او دامن زد. او این برنامه را خودش تامین مالی کرده بود و در آن کارآفرینان جوان شانس به دست آوردن ۱.۵ میلیون دلار را دارند.

جک ما قرار بود به عنوان داور بخش نهایی در این رویداد حضور یابد اما یک مدیر اجرایی علی بابا جایگزین او شد همچنین عکس او از وب سایت این رویداد برداشته شد.

یک سخنگوی شرکت علی بابا گفت که جک ما به دلیل « تداخل برنامه‌ها» قادر به شرکت در این رویداد نیست.

ماجراها از ۲۴ اکتبر گذشته شروع شد وقتی جک ما در یک سخنرانی در شانگهای از سیستم رگولاتوری چین و سیستم مالی جهانی به دلیل سرکوب نوآوری انتقاد کرد.

جک ما گفته بود: سیستم مالی امروز میراث عصر صنعتی است. ما باید برای نسل جدید یک سیستم جدید ایجاد کرده و این وضعیت را متحول کنیم.

کمی بعد از این سخنرانی  شرکت Ant ( شرکت فین‌تک متعلق به گروه علی بابا با ارزش ۳۷ میلیارد دلار )‌ از عرضه عمومی سهام منع شد در حالی که قبل از آن مجوزهای ورود به بورس را گرفته بود. پس آن بورس اوراق بهادار شانگهای اعلام کرد که شرکت Ant به دلیل تغییر در مقررات فناوری‌های مالی دچار مشکلات زیادی ( برای عرضه سهام) است.

اما Mark Mobius یک سرمایه‌گذار آمریکایی معتقد است که ایجاد  چنین محدودیتی به دلیل جلوگیری از بزرگ‌ شدن بیش از حد  نهادهای مالی ( نوگرا) است.

او به یاهو فایننس می‌گوید: من معتقدم دولت چین جلوی اینکار را گرفته چرا که نمی‌خواهند  این شرکتها بیش از اندازه بزرگ شوند. به گفته او دولت  چین در به این نتیجه رسیده  که نباید به این شرکتهای خصوصی اجازه تسلط بر بخش مالی را بدهد.

مقامات چینی در اواخر دسامبر یک تحقیق را به بهانه انحصار از شرکت علی بابا شروع کردند و به شرکت Ant هم گفتند که در ساختارهای عملیاتی خود باید تغییراتی ایجاد کند اقداماتی که دقیقا بعد از انتقاد جک ما رخ داد.

جک ما در جریان پاندمی کرونا میلیون‌ها ماسک را به کشورهای مختلف اهدا کرد. او همچنین خیریه‌ای با نام بنیاد جک ما را دارد که بر حوزه‌هایی مثل آموزش، کارآفرینی، توانمندسازی زنان و محیط زیست تمرکز دارند.

این بنیاد تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار در این عرصه ها هزینه کرده است.

جک ما در شهریور ماه ۹۸ بازنشستگی خود را از علی بابا اعلام کرده بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا