آمازوناپلتکنولوژیگوگل

هفت شرکت بزرگ تکنولوژی جهان 3.4 تریلیون دلار بر ارزششان افزوده شد

پاندمی متشکریم

سال بد برای ما و سال خوب برای آنها! سال 2020 در حالی به پایان رسید که دنیا به خاطر ویروس کرونا به خاموشی اقتصادی وسیعی فرورفت  اما این اساسا به معنی سال بدی برای اپل و هفت شرکت برتر صنعت تکنولوژی نبود. اپل به تنهایی بالغ بر 1 تریلیون دلار نسبت به سال قبل به ارزش خود افزود و بعد از آن این آمازون بود که 700 میلیارد دلار بر ارزشش افزود شد. تسلا و اینودیا نیز دیگر شرکتهایی هستند که امسال را به نیکی به یاد خواهند آورد.

شرکتهای اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت، فیس‌بوک، تسلا و انویدیا در مجموع نشان دادند که در دوران سخت پاندمی چه گونه می‌توان 3.4 تریلیون دلار با ارزش‌تر شد.

عوامل مختلفی در هر کدام از این  شرکت‌ها بر رشد ارزش آن‌ها موثر بوده از جمله فروش آیفون، توسعه مایکروسافت تیمز ، رشد تجارت الکترونیکی در آمازون و رشد تبلیغات آنلاین در گوگل و فیس‌بوک.

در این میان سال 2020 را می‌توان سال شگفتی تسلا نیز نامید. شرکتی که ابتدای سال 76 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود دیروز پنج شنبه به ارزش 669 میلیارد دلار رسید. تسلا میزان تولید خودروی خود را در فصل سوم سال 2020 به بالاترین مقدار در طول عمرش رساند.

تسلا همچنین شرکتی بود که در ماه پایانی سال 2020 جزو شرکت‌های شاخص S&P500 قرار گرفت.

شرکت انویدیا که سازنده پردازنده است هم در سال 2020 ارزش خود را دوبرابر کرد و به 323 میلیارد دلار رساند. به این ترتیب انویدیا به هفدمین شرکت با ارزش تکنولوژی و شانزدهمین شرکت با ارزش آمریکا تبدیل شد. رشد فروش پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در این سال به شکل گسترده‌ای ادامه یافت و همین یک دلیل عمده رشد ارزش آن است.

انویدیا سال 2020 همچنین شرکت سازنده چیپ ARM را از سافت‌بانک خرید و برای آن 40 میلیارد دلار پرداخت.این دومین معامله بزرگ صنعت تکنولوژی در سال 2020 بود هرچند رگولاتوری چین فعلا جلوی پیشرفت این معامله را گرفته است.

با این همه بزرگترین رشد ارزش شرکت در این سال متعلق به اپل است که یک تریلیون دلار به ارزش آن اضافه شد که ناشی از رشد 81 درصدی ارزش سهام آن بود. آمازون نیز به خاطر رشد خرید آنلاین در دوره کرونا با 710 میلیارد دلار رشد ارزش مواجه شد در حالی که مایکروسافت 480 میلیارد و آلفابت 268 میلیارد و فیس‌بوک نیز 193 میلیارد دلار به ارزششان در این سال افزودند.

این رشد ارزش تاثیر مستقیمی بر لیست ثروتمندان جهان هم گذاشت چنانکه جف بزوس را که پیش از این هم ثروتمندترین فرد جهان بود ثروتمندتر کرد و پس از او ایلان ماسک و بیل گیتس قرار دارند. مارک زاکربرگ در جایگاه پنجم و بنیانگذاران گوگل در کنار استیو بالمر – مدیرعامل سابق مایکروسافت – در جایگاه دهم ثروتمندترین افراد جهان هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا