ایرانشبکه‌های اجتماعی

فعالیت ۲۹ هزار فروشگاه اینترنتی ایرانی در اینستاگرام و تلگرام

گزارش زلکا از پایش فروشگاه‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی

۲۴هزار و ۳۷۲ فروشگاه آنلاین در اینستاگرام و ۴هزار و ۵۱۲ فروشگاه اینترنتی در پیام‌رسان تلگرام در ایران مشغول به فعالیت هستند. در گزارشی که زلکا، پلتفرم پایش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از بررسی حدود ۳۰ هزار صفحه مربوط به فروشگاه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی در بازه زمانی تابستان و پاییز 99 به دست آورده است، ۵۹ درصد این فروشگاه‌های اینترنتی از ساکنان تهران هستند و با فاصله‌ای زیاد استان فارس و خراسان رضوی با ۱۲ درصد در رتبه دوم قرار دارند. همچنین فروشگاه‌های آنلاین مستقر در مازندران و کرمان هم با ۹ درصد در جایگاه‌های بعدی هستند.

اما فروشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه می‌فروشند؟ و با چه میزان توسط خانم‌ها و آقایان دنبال می‌شوند؟

در گزارش زلکا آمده است که با شیوع کرونا، مشارکت و استقبال خریداران از صفحات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی افزایش ۲/۵ برابری داشته است که خانم‌ها با مشارکت بیش از ۶۰ درصد بیشترین فعالیت را در فروشگاه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند.

بیشترین فروشگاه‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی به پوشاک با سهم ۲۴ درصدی تعلق دارد. زیبایی و سلامت سهم ۱۹ درصدی، لوازم خانگی هم سهم ۱۴ درصدی و لوازم الکترونیکی سهم ۱۱درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.  ۷ درصد فروشگاه‌های آنلاین هم به مواد خوراکی، لوازم ورزشی و زیورآلات اختصاص دارد.

گزارش زلکا از دو سال ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهد که بیشترین خرید آنلاین در شبکه‌های اجتماعی در ماه آذر اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد وجود کمپین‌های بلک‌فرایدی و شب‌یلدا در آذر، تعداد دنبال‌کنندگان و نرخ مشارکت را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است. هچنین طبق آمارهای ارائه شده توسط زلکا به‌دلیل هزینه بالای توسعه و نگهداری وب‌سایت و در برخی موارد بازده پایین آن، بسیاری از کسب و کارها به تبلیغ و فروش محصولات خود در اینستاگرام، به‌ویژه در شهرهایی که اینترنت ضریب نفوذ خوبی دارد، می‌پردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا