لپ‌تاپهواوی

نقد و بررسی هواوی میت بوک دی 15

هواوی میت بوک دی ۱۵، جدیدترین لپتاپ میان‌رده شرکت هواوی است که چندی پیش رسما معرفی و به بازار عرضه شد. با نگاهی به سابقه هواوی در تولید لپتاپ، می‌توان به توان بالای مهندسان این شرکت پی برد که از جمله مهم‌ترین این محصولات می‌توان به میت بوک ۱۳، میت بوک دی مدل ۲۰۱۸ و میت بوک ایکس پرو اشاره کرد.

حال نوبت به میت بوک دی ۱۵ رسیده تا در سال ۲۰۲۰، نماینده این شرکت چینی در بازار لپتاپ‌های میان‌رده باشد. میت بوک دی ۱۵ می‌تواند نگاه هر خریداری را به خود جلب کند چرا که از طراحی چشم‌نوازی بهره می‌برد و به نوعی می‌توان گفت که شباهت زیادی به لپتاپ‌های شرکت اپل دارد.

در واقع، میت بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۰ توانسته به لطف اِلمان‌هایی که در طراحی خود از آن بهره می‌برد، خود را به عنوان یکی از شیک‌ترین و مدرن‌ترین محصولات مقرون به‌صرفه بازار معرفی کند. از این رو، در ادامه قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر بیندازیم به این لپتاپ تازه‌وارد هواوی در بازار.

طراحی

با نگاهی به طراحی قسمت بیرون بدنه میت بوک دی ۱۵، می‌توان پی برد که هواوی تلاش کرده تا با اضافه کردن ویژگی‌های خاص در طراحی این لپتاپ، آن را به محصول میان‌رده‌ای با شکل و شمایلی شبیه به لپتاپ‌های پرچمدار تبدیل کند.

این ایده می‌تواند در روزهایی که اغلب لپتاپ‌ها با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند، شانس خرید و استفاده از یک لپتاپ مدرن و امروزی با ظاهری کاربرپسند را به کاربران دهد. همانطور که اشاره شد، میت بوک دی ۱۵ مدل ۲۰۲۰، از لحاظ ظاهری با اپل مک بوک شباهت زیادی دارد به طوری که از طراحی آلومینیومی‌خاکستری در ساخت بدنه بهره برده و حتی کیبورد و اندازه آن نیز با این محصول اپل برابری می‌کند.

از لحاظ ابعاد و اندازه نیز باید گفت که میت بوک دی ۱۵ جدید، با بدنه‌ای با ابعاد ۳۵۷.۸ در ۲۲۹.۹ در ۱۶.۹ میلیمتر عرضه می‌شود. وزن آن نیز برابر با ۱.۶۲ کیلوگرم عنوان شده که نشان از سبک‌‎تر بودن لپتاپ هواوی در مقابل مک بوک پرو دارد.

کیبورد میت بوک دی ۱۵ نیز به گونه‌ای طراحی شده که به اصطلاح کلیک‌خوری بهتری دارد. همانطور که می‌دانید، مک بوک‌ها مجهز به تاچ بار عرضه می‌شوند، این قابلیت در واقع یک نوار لمسی OLED باریک در قسمت بالایی کیبورد است و دکمه‌های مختلفی را با توجه به عملکرد و اپلیکیشن‌های مورد استفاده توسط کاربر در خود جای داده است. اما این قابلیت در میت بوک دی ۱۵ وجود ندارد که البته با توجه به قیمت به مراتب پایین‌تر آن نسبت به مک بوک‌ها، جای تعجبی ندارد.

 

با این حال در لپتاپ هواوی، از حسگر اثر انشت برای آنلاک کردن دستگاه استفاده شده که می‌تواند مورد توجه کاربران قرار گیرد. دارندگان میت بوک دی ۱۵ می‌توانند با استفاده از اثر انگشت خود وارد ویندوز ۱۰ شوند. در واقع، این فناوری در دل دکمه پاور لپتاپ جای داده شده است.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که جذابیت‌های میت بوک دی ۱۵ را دوچندان می‌کند، برخورداری از درگاه‌های متعدد است. بدین معنی که از سه درگاه USB فول سایز، یک درگاه HDMI و یک درگاه USB-C بهره می‌برد. نمایشگر این لپتاپ، از حاشیه بسیار کمی‌برخوردار است که نمایی مدرن‌تر را برای این محصول به ارمغان اورده است.

وبکم میت بوک دی ۱۵ برخلاف بسیاری از لپتاپ‌های موجود، روی کیبورد و بین دکمه‌های F۶ و F۷ تعبیه شده است. با فشار دادن این دکمه، وبکم ظاهر میش شود و می‌توان با فشار دادن دوباره، آن را غیرفعال کرد.

عملکرد و نمایشگر

میت بوک دی ۱۵ تنها در یک نسخه در بازار عرضه می‌شود. بار پردازشی این لپتاپ را چیپست چهار هسته‌ای AMD Ryzen ۵ ۵۳۰۰U به دوش می‌کشد. در کنار آن، شاهد به کارگیری یک رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی هستیم.

این مشخصات، مناسب یک محصول میان‌رده است و نباید انتظار داشت که بتوان کارهای گرافیکی سنگین را با میت بوک دی ۱۵ بدون دردسر انجام داد. احتمالا حافظه ذخیره‌سازی این دستگاه نیز برای آن‌هایی که مدام فیلم و ویدیو روی لپتاپ ذخیره می‌کنند، جوابگو نخواهد بود. چیپست به کار رفته در میت بوک دی ۱۵ از توان پردازشی بالاتری نسبت به مدل‌های قبل از خود همانند سری Ryzen ۴۰۰۰ برخوردار است. ممکن است در اجرای چند برنامه به صورت همزمان یا استریم ویدیو، صدای فن لپتاپ کمی بلند به نظر برسد که البته با توجه به قدرت سخت‌افزاری دستگاه، چنین صدایی آنقدرها هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

در مجموع میت بوک دی ۱۵ می‌تواند به خوبی از پس اجرای انواع کارهای روزمره و عادی برآید و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. اما قطعا از پس کارهایی همچون رندر کردن‌های سه بعدی و یا اجرای جدیدترین بازی‌ها، برنخواهد آمد.

میزان روشنایی نمایشگر میت بوک دی ۱۵ برابر با ۲۵۰ نیت عنوان شده که برای محصولی در این کلاس، رضایت‌بخش است. از جمله ویژگی‌های این لپتاپ، می‌توان به Huawei Share اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌ها را میان لپتاپ و گوشی‌های تحت برند هواوی جابجای کنند.

باتری

میت بوک دی ۱۵ از لحاظ عملکرد باتری جزو مدل‌هایی با رده‌بندی خوب به شمار می‌رود. بدین معنی که در تست‌های انجام‌شده، توانست برای مدت زمان ۵ ساعت به طور مداوم، فیلم‌هایی با رزولوشن ۱۰۸۰p را پخش کند. در حالت عادی و استفاده روزمره نیز باید گفت که باتری این محصول می‌تواند انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن حدود ۱۳ ساعت را در خود ذخیره و به رگ‌های لپتاپ تزریق کند. در این لپتاپ از باتری ۵۶ وات ساعتی استفاده شده است.

خوشبختانه هواوی درگاه شارژ این لپتاپ را به فناوری USB-C مجهز کرده که می‌تواند سرعت شارژ بالاتری را به دنبال داشته باشد. هواوی اعلام کرد که کاربران با یک شارژ ۳۰ دقیقه‌ای، حدود چهار ساعت و نیم از آن استفاده کنند.

جمع‌بندی

میت بوک دی15 با بهره‌مندی از مشخصات فنی نسبتا خوب، نمایشگر با کیفیت و ابعاد و وزن مناسب، می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال یک لپتاپ با ظاهر حرفه‌ای اما با قیمت نسبتا کمتر نسبت به مک‌بوک هستند. این لپتاپ با توجه به نرخ ارز، در حال حاضر با قیمت حدودی ۲۰میلیون تومان به فروش می‌رسد و با توجه به مشخصات فنی که دارد، یک لپتاپ مقرون به صرفه در وضعیت فعلی کشور به حساب می‌آید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا