ایران

رونمایی از اپلیکیشن «عدالت همراه» قوه قضاییه

در نشست خبری آنلاین قوه قضاییه که با حضور رئیس آمار و فناوری این سازمان برگزار شد، از اپلیکیشن عدالت همراه رونمایی شد.

به گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، تمامی خدماتی که به صورت الکترونیکی توسط دستگاه قوه قضاییه ارائه می‌شود، از طریق این برنامه در دسترس است. عیسی زارع‌پور با اشاره به این موضوع که در حال حاضر همه کسانی که قصد استفاده از این برنامه را دارند بایدکد ثنا داشته باشند؛ اعلام کرد: «تا دو هفته آینده(13 دی) فرایند دریافت کد ثنا، احراز هویت به صورت الکترونیکی خواهد شد. اما در این مدت افراد باید برای دریافت کد ثنا به دفاتر قضایی مراجعه کنند.»

او در ادامه به توضیح 5 خدماتی که در حال حاضر کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن عدالت همراه به آن دسترسی داشته باشند،‌ پرداخت.

ابلاغیه الکترونیکی: به گفته زارع‌پور مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند تمامی ابلاغیه‌های صادر شده برای آن‌ها (قدیم و جدید) را به صورت الکترونیکی در این برنامه مشاهده کنند.

اطلاع‌رسانی روند پروند‌ه: مراجیعن یا اصحاب دعوی می‌توانند به اطلاعات پرونده‌های قدیمی یا در حال جریان خود دسترسی داشته باشند.

نوبت‌دهی قضایی: کاربران می‌توانند برای مراجعه به واحدهای اجرای احکام از طریق این برنامه نوبت بگیرند. به این صورت که کاربران با درج علت مراجعه، اعلام مدارک مورد نیاز، ورود اطلاعات تکمیلی، محل مراجعه، واحد قضایی و … درخواست نوبت خود را ثبت می‌کنند. به گفته زارع‌پور این بخش در حال حاضر برای واحدهای اجرای احکام دادگستری اجرا می‌شود. او توضیح داد که این فرایند از شکل‌‌گیری صف‌های طولانی جلوی ساختمان‌ها جلوگیری می‌کند.

 دریافت گواهی عدم سوء پیشینه: افرادی که دارای کد ثنا هستند، می‌توانند درخواست خود را برای دریافت گواهی سوء پیشینه ثبت کنند. به گفته زارع‌پور، در بازه زمانی 1 تا 2روز کاری این درخواست‌ها بررسی می‌شود و در صورتی که سوء پیشینه نداشته باشند یا مدت آن گذشته باشد، به صورت الکترونیکی این گواهی برای آن‌ها صادر می‌شود. زارع پور اعلام کرد تاکنون از 100هزار درخواستی که در ماه برای ثبت گواهی ثبت می‌شود، 20 درصد آن به صورت الکترونیکی است.

 شرکت در نظرسنجی‌های قضایی: به گفته زارع‌پور در این بخش که از اواخر خرداد سال جاری راه‌اندازی شده است، نظرسنجی مبنی بر سنجش کیفیت جلسه دادگاه برای مراجعین ارسال می‌شود که در حال حاضر امکان آن در اپلیکیشن هم فراهم شده است.

به گفته زارع‌پور این اپلیکیشن برای کاربران اندروید و IOS در دسترس است.

او در ادامه با اشاره به حفظ حریم شخصی افراد توضیح داد:‌ «اطلاعاتی که افراد برای پرونده‌های خود یا درخواست عدم سوءپیشینه یا نظرسنجی‌ها در این اپلیکیشن ثبت می‌کنند، کاملا به صورت محرمانه است و در فرایند رسیدگی پرونده‌ها تاثیری ندارد. همچنین در بخش دسترسی‌های ممکن برای نصب برنامه، در صورتی که آن‌ها بخواهند از قسمت دادگاه آنلاین یا احراز هویت استفاده کنند، باید دسترسی به میکروفون و دوربین گوشی را بدهند اما به اطلاعات درون تلفن همراه آن‌ها به هیچ عنوان دسترسی نخواهیم داشت.»

او در ادامه برخی از انتقادهایی که در فضای مجازی مبنی بر کیفیت سامانه و اپلیکیشن‌ را غیرمنصافانه دانست و گفت:‌ «در برخی از قسمت‌های ارتباطی ممکن به دلایل مختلف مشکلات ارتباطی پیش بیایید اما این موضوع نباید کل فرایند را زیر سوال ببرد.»

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به مسائل احراز هویت الکترونیکی اعلام کرد که این موضوع باید به مانند کشورهای دیگر به صورت یکپارچه در سراسر کشور صورت بگیرد. او توضیح داد: «در حال حاضر فرایند احراز هویت به درستی انجام نمی‌شود. برای مثال سیم‌کارت‌هایی که در شاهکار به نام افراد ثبت شده است،‌ شماره‌ایی نیست که این افراد از آن به صورت روتین استفاده می‌کنند. شاید اجرای احراز هویت الکترونیکی قوه قضاییه از دو هفته دیگر، نقطه شروعی باشد تا تمامی دستگاه‌های دیگر هم بتوانند از آن استفاده کنند.»

زارع‌پور با تاکید بر تجمیع اپلیکیشن‌هایی که از سمت سازمان‌های مختلف برای ارائه خدمات راه‌اندازی می‌شود؛‌ توضیح داد: «ارائه تمامی خدمات سازمان‌های مختلف روی یک اپلیکیشن ممکن نیست زیرا که هر سازمانی ملاحظات و زیرساخت‌های خود را دارد؛ اما ما در نظر داریم به زودی سرویس‌ها را در هسته اصلی خدمات قوه قضاییه در اختیار اپلیکیشن‌های مشابه یا پرکاربرد قرار دهیم.»

همچنین او اعلام کرد که دادگاه آنلاین در حال حاضر فقط در برخی از شهرها به صورت آزمایشی در دسترس است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا