استارتاپایران

چالش‌ استارتاپ‌ها در دوران تحریم‌ و کرونا

شکوری مقدم : تحریم‌ها هزینه‌های ما را افزایش داد اما در کرونا رشد کردیم

در پنل کارآفرینان رویداد یلدای استارتاپی  بنیان‌گذاران استارتاپ‌های دیجی‌کالا، علی‌بابا، اسنپ، تخفیفان و صبا ایده اطلاعات و آمارهایی از کسب‌وکارهای خود در دوران تحریم و کرونا ارایه دادند.

به گفته محمد جواد شکوری مقدم بنیانگذار آپارات و فیلیمو، تحریم‌ها هزینه‌های زیرساختی را برای آپارات و فیلیمو به شدت افزایش داد. او گفت: «ما به لحاظ سخت‌افزاری به شدت وابسته خارج از کشور هستیم و با افزایش قیمت دلار هزینه‌های این بخش هم افزایش پیدا کرده است. در واقع خروج برندهای خارجی تاثیر منفی زیادی روی تبلیغات داشت.»   همچنین او گفت که همه‌گیری کرونا نیز باعث افزایش ۶۵ درصدی ترافیک وب‌سایت‌های فیلیمو و آپارات شد. مثلا در آپارات در آپارات ۱میلیارد و ۲۰۰ بار پخش موفق ویدیو در ماه داشتیم و میزان پخش استریم ویدیو هم در سال ۹۹ به ۵۴۰ میلیون دقیقه رسید. روی آپارات تا قبل از کرونا ۲۵ هزار قطعه ویدیو بارگزاری می‌شد که به ۴۳ هزار قطعه ویدیو بارگزاری در روز رسید.

در ادامه حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا با تاکید بر این موضوع که در دوران کرونا کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی در سراسر دنیا رشد کرده‌اند؛ گفت: «ما در این مدت بیشتر روی مارکت پلیس تمرکز داشتیم؛ هم‌اکنون ۱۰۰هزار فروشنده در مارکت پلیس دیجی‌کالا فعالیت می‌کنند.» او با اشاره به این که تنوع کالایی دیجی‌کالا به بیش از ۳میلیون جنس رسیده است؛ اعلام کرد: «۳.۵ میلیون قلم کالا در کمپین ۹۹/۹/۹ توسط پلتفرم دیجی‌کالا به‌فروش رسیده است.» محمدی معتقد است که با رفتن برندها از ایران زنجیره تامین دچار مشکل شده است و باعث افزایش قاچاق شده است. به گفته او قدرت خرید مردم افت کرده است که روی بازار خرده‌فروشی هم تاثیر گذاشته است.

محمدی درباره ورود دیجی‌کالا به بورس گفت: «دلیل اینکه ما از دو سال پیش به عرضه سهام فکر کردیم؛ دلیل آن هم غیر ممکن بودن جذب سرمایه خارجی و داخلی بود. بنابراین تنها گزینه ما جذب سرمایه از بازار سرمایه بود. در حال حاضر پنج ماه است که کارهای ما تمام شده و منتظر تاییدیه آخر هستیم. اوضاع شرکت از نظر شفافیت و دارایی منظم روی کاغذ موجود است. اما در حال حاضر دلایل توقف ۵ ماهه ورود به بورس را نمی‌دانیم. شاید یک احتمال این است که حاکمیت موافق این نوع از سرمایه‌گذاری نباشند.»

محمد خلج قاسم‌آبادی، مدیرعامل اسنپ هم نبودن تجهیزات مصرفی اتومبیل‌ها را یکی از چالش‌های مهم در یک سال گذشته در اسنپ عنوان کرد. به گفته او در تحریم‌ها حذف برنامه‌ها روی اپ‌استور خود یک تهدید بود، زیرساخت‌ها به سختی تهیه می‌شدند و هزینه‌ها تهیه آن افزایش یافت. افزایش قیمت‌ها و تعرف‌ها یکی از چالش‌های اصلی ما در دروان تحریم‌ها بود. در دروان کرونا در ابتدا کاهش درخواست داشتیم اما پی از گذشت مدتی اوضاع به مراتب بهتر شد. مدیرت تدوام فعالیت پررنگ شد. تعداد زیادی از سفرهای که بخاطر کرونا از بین رفته‌اند در حال حاضر برگشته است. در خصوص کرونا نیز سلامت مسافران و سفیران موضوع مهمی برای مجموعه بود. بخشی از این موضوع را با دورکاری پرسنل مدیریت کردیم.

به گفته مجید حسینی‌نژاد بنیانگذار علی‌بابا کرونا باعث افت ۹۵درصدی فروش این استارتاپ شده است. همچنین نزدیک ۱۲۵ میلیارد تومان درخواست استرداد پول بلیط داشته‌اند. به گفته او علی‌بابا مارکت پلیسی برای تورها راه‌اندازی کرده‌است که تاکنون ۳۰ درصد بازار را در اختیار دارد. به این صورت که آژانس‌های دیگر می‌توانند خدمات تور خود را روی مارکت‌پلی علی‌بابا به فروش برسانند.

نازنین دانشور، بنیانگذار تخفیفان نیز گفت که کرونا مجالی شد تا در برنامه‌ها و استراتژی‌های خود بازنگری کنیم. به گفته او بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در این مدت از بین رفتند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا