ایران

دبیر انجمن فین‌تک: فیلترینگ نفس استارتاپ‌های فین‌تک را گرفته است

نقی پور: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به مرکز توقف تجارت الکترونیکی تبدیل شده

مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن صنفی فین‌تک در رویداد یلدای کارآفرینی به بررسی وضعیت استارتاپ‌های فین‌تک در کشورهای آمریکا، اسرائیل، چین و ایران پرداخت.

به گفته او آمریکا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های فین‌تکی فقط در سال 2019 بیش از 60 میلیادر دلار سرمایه‌گذاری کرده است. همچین اسرائیل در سال 2015 بالای 9 میلیارد دلار در استارتاپ‌های خود سرمایه‌گذاری کرده که یک میلیون و 800 هزار دلار آن روی استارتاپ‌های فین‌تک بوده است. به گفته او میزان سرمایه‌گذاری اسرائیل روی استارتاپ‌های فین‌تک 5 درصد کل سرمایه‌گذاری از کل دنیا است.

به گفته دبیر انجمن فین‌تک چین نیز در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری وسیعی در بلاک‌چین و رمز ارز انجام داده و حدود ۶۰ میلیلارد دلار روی استارتاپ‌های این حوزه سرمایه‌گذاری شده است. دبیر انجمن صنفی فین‌تک اعتقاد دارد که در ایران علاوه بر تحریم‌ها و چالش‌های خارجی، مشکلات داخلی از جمله فیلترینگ راه نفس استارتاپ‌های این حوزه را بسته است. او توضیح می‌دهد: «در حالی‌که بانک مرکزی در دنیا همواره به دنبال نوآوری بوده ولی در اینجا برعکس عمل می‌کنیم. در ابتدا بانک مرکزی تلاش کرد تا با رگورلاتوری به فین‌تک‌ها نظم دهد و روی آن‌ها نظارت کند. برای مثال اولین مجوز را هم به عنوان مجوز پرداخت‌یاری داد که با فشارهای زیاد و تصمیم‌گیری‌های سریع همراه شد.»

او در ادامه گفت که نباید اقتصاد را امنیتی کرد بلکه باید به استارتاپ‌ها کمک کرد تا رشد کرده و بازار بزرگتری بگیرند. نقی‌پورفر با اشاره به چالش‌هایی که برای استفاده از سرویس‌هایی مانند کیف‌پول دارند، گفت: «هنوز اجازه کیف پول را نداریم، درباره رمزازها نگران پول شویی هستند، اما این مسایل واهی است چون اساسا رمزارزها به علت ماهیت شفافی که دارند، ابزار مناسبی برای پولشویی نیستند. تاکنون دو پولشویی بزرگ در دنیا اتفاق افتاده است، اولین آن بانک دانس 200 میلیارد دلار در طی ده سال فقط در یکی از شعبه‌های آن اتفاق افتاد. دومین پولشویی 170 میلیارد دلار بود که در قلب اروپا اتفاق افتاد.» به گفته او یکی دیگر از چالش‌های موجود این است که کسب‌وکارهای فین‌تکی در اولین درجه متهم می‌شوند. او توضیح می‌دهد که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به مرکز توقف تجارت الکترونیکی تبدیل شده و شاخص سادگی کسب و کار در ایران در حال افت است و راه‌اندازی کسب و کار سخت ‌و سختتر می‌شود.

نقی‌پور با اشاره به تاریخچه بانک‌ها توضیح داد: «بانک‌ها از سال 1400 در ایتالیاها شکل گرفتند و تاکنون ساختار آن‌ها تغییر زیادی نکرده است. یکی از مهمترین بحران‌هایی که بانک‌ها به آن دچار شدند، در سال 2012 بود که بازار مسکن آمریکا سقوط جدی کرد و 17 تریلیون دلار سرمایه آن تبخیر شد. همان زمان دولت آمریکا قانونی را مصوب کرد که 700 میلیون دلار برای نجات بانک‌ها به آن ارائه شود و به گزارش بلومبرگ تا سال 2010، 8 میلیون تریلیون دلار به بانک‌ها بودجه پرداخت شد. با اینکه خود بانک‌ها این باعث این بحران‌ها شده ‌بودند اما باز دوباره پول به این بانک‌ها برگشت. اما در سال 2008 موج اول نوآوری شکل گرفت و رمزارزها و بیتکوین مطرح شدند. از سال 2008 تا سال 2012 بانک‌ها برای مقابله با این نوآوری قانون‌های سختی گذاشتند. پس از آن موج دوم نوآوری بعد از شکل‌گیری حوزه فین‌تک به وجود آمد که بانک‌ها با یک وضعیت جدیدی روبه رو شدند یعنی نئوبانک‌ها، کرادفاندینگ‌ها و کریپتوکارنسی‌ها. کارآفرین‌ها دیگر به سراغ بانک‌ها نرفتند؛ بیل‌گیتس می‌گوید به بانک‌ها نیاز نداریم اما به بانکداری نیاز داریم.»

او در ادامه گفت: «موج سوم نوآوری زمانی بود که بانک‌ها به این نتیجه رسیدند که باید به جای درگیری با حوزه فین‌تک‌ها و رگورلاتوری‌ها سخت باید به سمت به نوآوری و شتابدهی بیشتر بروند. بنابراین بانک‌ها از رقابت بی‌ثمر با فین‌تک‌ها به سمت همکاری با آن‌ها رفتند. در نهایت چارچوبی برای فین‌تک‌ها در نظر گرفته شد که توسط رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد و آن را به بانک‌ها ابلاغ کرده‌اند که در آن تاکید شده بود که باید با حوزه فین‌تک همکاری کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا