دیجی‌کالا

پلمب و توقیف‌ استارتاپ‌ها بدون اطلاع قوه قضائیه صورت گرفته است

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره برخورد با کسب‌وکارهای آنلاین.

آی‌تی‌ایران – بیش از ۱۴ روز از تعطیلی دفتر دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین‌ خرده‌فروشی آنلاین کشور به خاطر انتشار تصویری از کارکنان زنش بدون حجاب در فضای مجازی می‌گذرد و هنوز پلمب این شرکت ادامه دارد.

در حالی که براساس برخی شنیده‌های آی‌تی‌ایران به دیجی‌کالا گفته شده که از سوی اداره اماکن فراجا و طبق هماهنگی با قوه‌قضاییه به خاطر مسئله حجاب پلمب می‌شود، اما حالا کسی مسئولیت پلمب بودن این کسب‌وکار را قبول نمی‌کند.

امروز (دهم مرداد) سخنگوی قوه قضائیه گفته است که پلمب پلتفرم‌های متخلف بدون اطلاع و دستور از سوی آنها صورت گرفته است.

مسعود ستایشی، در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد برخورد با کسب‌و‌کارها به خاطر مسأله حجاب کارکنانشان اعلام کرد: «متاسفانه اخیراً چند سکوی داخلی در اقدامی نامناسب و خلاف قانون دست به انتشار تصاویری زدند که مورد نکوهش جامعه و خلاف فرهنگ بومی ما بود.»

او در ادامه تاکید کرد که با این حال پلمب یا توقیف‌هایی که در این زمینه صورت پذیرفته بدون اطلاع و صدور دستور مربوطه از سوی قوه قضائیه بوده و آنها تاکنون چنین دستوری مبنی بر پلمب اماکن یا واحد‌های متخلف را صادر نکرده‌اند.

همچنین آنطور که ستایشی توضیح داده پرونده قضایی برای این پلتفرم‌ها در واحد‌های قضایی مربوطه در قوه قضائیه تشکیل شده است. او در این مورد گفت: «دستگاه قضایی به صورت جدی و محکم در راستای انجام وظایف قانونی و صیانت از حقوق فرهنگی مردم و حراست از پایه‌های تمدنی آنان با حساسیت این مساله را دنبال خواهد کرد.»

ورود معاونت علمی و وزیر ارتباطات به تعطیلی استارتاپ‌ها

بسیاری از کارشناسان و اقتصاددان‌ها تعلیق مجوز، پلمب و فیلتر برخی کسب‌وکارها به دنبال مسئله حجاب را خلاف شعارهای دولت در زمینه رشد اقتصاد دیجیتال و ایجاد اشتغال در کشور می‌دانند.

حالا بعد از نزدیک به دو هفته از ایجاد فضای ترس و نگرانی برای استارتاپ‌ها به خاطر احتمال انتشار تصویر کارکنان زنشان بدون حجاب در فضای مجازی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و همچنین وزیر ارتباطات هم وارد این موضوع شده و نسبت به تعطیلی کسب‌وکارها به خاطر مسئله حجاب ابراز نگرانی کرده‌اند.

دقایقی پیش روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در شبکه ویراستی با مورد خطاب قرار دادن وزیر ارتباطات و دبیرشورای عالی فضای مجازی اعلام کرده که جریانی به دنبال آسیب‌‌زدن به اقتصاد دانش‌بنیان و فضای کسب‌وکار است. او از فعالان زیست‌بوم دعوت کرده است که با همدلی از مسیر رشد کسب‌وکارها حمایت کنند.

به باور او سکو، کارخانه و … نباید تعطیل شود، چرا که تعطیلی به افرادی که از آن استفاده می‌کنند و همینطور به اشتغال، امید و تولید آسیب می‌زند.

دهقانی در ادامه نوشته است: «مدیران کسب‌وکارها برای اجرای قانون مسئولیت دارند و باید برای جلوگیری از تخلف در تعامل با تنظیم‌گران بخشی، اقدام کنند. اگر عضوی از مجموعه‌ای تخلفی کند، مدیران آنها باید تدبیر و در صورت لزوم برخورد کنند.»

در ادامه عیسی‌ زارع‌پور، وزیرارتباطات هم به این اظهارات معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری واکنش نشان داده است. او هم گفته است که راه برخورد با کارکنان متخلف یک سکو، بستن آن سکو نیست و راه‌حل، برخورد با افراد متخلف است.

او تاکید کرده که رئیس جمهوری هم مخالف توقف جریان خدمت‌رسانی فناورانه و نوآورانه به ویژه در بسترهای بومی مردم هستند و در این زمینه به مراجع مسئول تذکر داده‌اند. همچنین او در ادامه یادآور شده که پیگیر حل این مشکلات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا