هواوی

«کیوکسیا» مجوز فروش قطعات الکترونیکی به هوآوی را به دست آورد

هلدینگ «کیوکسیا» (Kioxia)، تولیدکننده قطعات الکترونیکی، به تازگی تاییدیه‌های لازم جهت تجارت مجدد با هوآوی را دریافت کرده است.

به تازگی خبری توسط وبسایت Nikkei Asia منتشر شده، مبنی بر اینکه هلدینگ «کیوکسیا» (Kioxia) از قانون منع تجارت با شرکت‌های چینی مستثنی شده است و می‌تواند قطعات الکترونیکی خاصی را به شرکت‌های چینی از جمله هواوی بفروشد.

اتفاقاتی که دارد برای کیوکسیا رخ می‌دهد و قرارداد احتمالی که این تولیدکننده‌ی چیپ‌ست ژاپنی با هواوی منعقد کند، احتمالا می‌تواند بالاخره این شرکت را به سمت عرضه‌ی اولیه سهام (IPO) و تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام هدایت کند.

جزئیات مجوز تجاری کیوکسیا

کیوکسیا به لطف مجوزی که اخیرا گرفته است، می‌تواند چیپ‌های مشخصی از گروه Commodity Chips را برای مقصدهایی که هدف‌شان مصرف‌کننده‌ی نهایی نیست، در اختیار هواوی قرار دهد. احتمالا چیپ‌های نوع Commodity Chips این شرکت ژاپنی فناوری ساده‌ای دارند و محصولات تک‌کاربردی هستند که برای استفاده در محصولات پیچیده‌ای همچون گوشی‌های موبایل هواوی مناسب نیستند. رسانه‌ی Nikkei Asia احتمال می‌دهد که قرار است از قطعات کیوکسیا در کسب‌وکار «دیتاسنتر» (Data Center) هواوی استفاده شود.

کیوکسیا تا قبل از پاییز امسال، بخشی از چیپ‌های حافظه‌ی مورد نیاز هواوی را برای استفاده در گوشی‌های موبایل هوشمند، «هاب‌های پردازش داده» (Data Processing Hub) و بخش‌های دیگر تامین می‌کرد. حالا با تایید شدن درخواست مجوز «کیوکسیا» از سمت وزارت تجارت امریکا، این شرکت می‌تواند روابط تجاری خود با هواوی را احیا کند.

تا قبل از اینکه این سیاست تجاری جدید توسط واشنگتن در پیش گرفته شود، شرکت چیپ‌سازی «کیوکسیا» به صنعت «تلکام» (Telecom یا مخابرات که هواوی برترین شرکت‌های این حوزه است) به عنوان دومین گروه بزرگ مشتریان خود نگاه می‌کرد. به احتمال زیاد تلاش‌های اخیر هواوی برای گسترش کسب‌وکار «دیتاسنتر» در آینده به سود «کیوکسیا» هم تمام خواهد شد؛ چرا که این شرکت برای توسعه‌ی «دیتاسنترها» به کمک هواوی آمده است.

اگر احیای روابط تجاری «کیوکسیا» با هواوی موفقیت‌آمیز باشد، این شرکت برای بار سوم تلاش خواهد کرد تا به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود.

این شرکت مستقر در توکیو کارش را به عنوان یکی از واحدهای حافظه در «توشیبا» (Toshiba) شروع کرد. اما در سال ۲۰۱۸ توسط یک کنسرسیوم زیر نظر شرکت سرمایه‌گذاری «بِین» (Bain) خریده شد و مالکان جدید نام «کیوکسیا» را روی آن گذاشتند. از همان ابتدا قرار بود که این شرکت با عرضه اولیه در سال ۲۰۱۹ به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود. اما با در نظر گرفتن اینکه «کیوکسیا» دومین شرکت بزرگ سازنده‌ی چیپ‌های حافظه در دنیا است، تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام می‌توانست میلیاردها دلار را روانه‌ی جیب مالکان جدید کند.

اما مالکان جدید با توجه به تضعیف و افت بازار فروش چیپ‌های حافظه در سال گذشته تصمیم گرفتند عرضه سهام را به تعویق بیندازند. آنها قصد داشتند که عرضه‌ی اولیه را اکتبر امسال از طریق بازار بورس توکیو (Tokyo Stock Exchange) انجام دهند. اما هنگامی که از قوانین محدودکننده‌ی صادرات که توسط وزارت تجارت امریکا صادر شده بود مطلع شدند، یک بار دیگر برنامه‌هایشان را عقب انداختند.

«کنسرسیوم کیوکسیا» احتمالا به این نتیجه رسیده بود که از دست دادن درآمد ناشی از فروش حافظه به هواوی می‌تواند در چشم سرمایه‌گذاران جدید این معنی را بدهد که بخشی از سهم بازار احتمالی این برند از بین رفته است و به همین دلیل، رغبت کمتری برای خرید سهام «کیوکسیا» نشان دهند.

«کیوکسیا» بر خلاف چالش‌هایی که در گذشته داشته، حالا به لطف مجوزی که برای تجارت با هواوی به دست آورده است می‌تواند راه جدیدی را به سمت آینده در برابر خود ببیند. علاوه بر بازنگری در لیست مشتریان، «کیوکسیا» به تازگی اعلام کرده است می‌خواهد یک کارخانه‌ی تولید چیپ‌های 3D NAND در ژاپن بسازد.

پیامدهای محدودسازی ایالات متحده آمریکا شاید در ظاهر هوآوی را نشانه رفته باشد ولی در واقع شرکت‌های بین‌المللی پرتعدادی را با ضرر روبه‌رو کرده است. شرکت‌هایی که در زنجیره تامین (Supply Chain) هوآوی قرار داشتند و هر کدام به هواوی، به چشم یک شریک تجاری عمده و پرمنفعت نگاه می‌کردند.

حتی شرکت‌های آمریکایی بسیاری مانند «گوگل» (Google) نیز در لیست زنجیره تامین هوآوی قرار داشتند که حالا حجم تراکش مالی آنها با این غول چینی به سمت صفر میل می‌کند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا