تکنولوژیصنعت هوایی

هواپیماهای الکتریکی در آستانه پرواز در آسمان

شاید داشتن یک هواپیمای اختصاصی، برای بسیاری از انسان‌ها رویایی دست‌نیافتنی باشد. اما اکنون با پرداخت تنها 140 هزار دلار، می‌توان یک هواپیمای الکتریکی اختصاصی را در اختیار داشت.

شرکت اسلونیایی Pipistrel این آرزوی انسان‌ها را هواپیمای الکتریکی آلفا الکترو (Alpha Electro) به واقعیت تبدیل کرده است. این اولین هواپیمای الکتریکی است که توانسته مجوز سازمان هوانوردی فدرال آمریکا موسوم به FAA را در سال 2018 کسب کند.

وزن این هواپیما تنها 368 کیلوگرم است و انرژی موتور آن نیز از طریق یک باتری 21 کیلووات ساعتی تامین می‌شود. در واقع، ظرفیت این باتری، یک پنجم باتری‌های به‌کار رفته در خودروی الکتریکی تسلا مدل اس است.

این هواپیمای الکتریکی آموزشی قادر است دو سرنشین را بدون حتی سوزاندن یک قطره بنزین، به مقصد مورد نظر برساند. در حال حاضر، هواپیماهای الکتریکی محبوبیت بالایی کسب کرده‌ و توانسته‌اند به لطف مصرف انرژی پاک و هزینه پایین نگهداری، جای بسیاری از هواپیماهای امروزی را حداقل برای پیمودن مسافت‌های کم بگیرند.

این شرکت اسلونیایی در ماه ژوئن امسال نی توانست مجوز یکی دیگر از هواپیماهای الکتریکی خود به نام ولیس الکترو (Velis Electro) را نیز از نهادهای قانونگذار اروپایی کسب کند و آماده تولید انبوه شده است. جان‌هانسمن، مدیر مرکز بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و کسی که در پروژه ساخت هواپیماهای الکتریکی الکترا فعالیت دارد، در این باره می‌گوید: با ورود محصولات الکتریکی، شاهد یک خانه‌تکانی در حوزه حمل‌ونقل هوایی هستیم و به زودی این مسئله به واقعیت تبدیل خواهد شد.

وی افزود: بدیهی هست که نیاز فوری به هواپیماهای الکتریکی احساس می‌شود و در سال آینده، شما شاهد پراز و خدمت‌رسانی هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی خواهید بود.

چیزی تا پرواز هواپیماهای الکتریکی در آسمان باقی نمانده است

پیشرفت‌های محسوسی اخیرا در تولید انواع باتری، موتورهای الکتریکی و سایر سخت‌افزارهایی که روی خودروهای الکتریکی نصب شده است، روند پرواز هواپیماهای الکتریکی را که در طی چند سال اخیر تردیدهایی در خصوص عملی شدن آن‌ها وجود داشت، سریع‌تر شود. طبق پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری UBS، تا سال 2035 چیزی حدود 25 درصد از پروازها از طریق هواپیماهای الکتریکی یا هیبریدی انجام خواهد شد.

البته تحقق این هدف، چندان هم ساده و بی‌دردسر نخواهد بود. به عنوان مثال، در ژانویه امسال نمونه اولیه یک هواپیمای تمام الکتریکی از شرکت Aviation، در جریان فرآیند تست خود در فرودگاه آریزونا به دلیل داغ‌شدن بیش از حد باتری، دچار آتش‌سوزی شد.

چرا باید از هواپیماهای الکتریکی استفاده کرد؟

در حال حاضر، بیش از نیمی‌از پرواز هواپیماها در جهان در مسافت‌هایی کمتر از 500 مایل (804 کیلومتر) انجام می‌شود که می‌تواند در این بخش، از ظرفیت هواپیماهای الکتریکی استفاده کرد. هواپیماهایی که هم از لحاظ هزینه مقرون به‌صرفه‌ترند و هم هزینه نگهداری و سایر هزینه‌های جانبی آن‌ها نسبت به هواپیماهای مرسوم پایین‌تر است. در واقع، با این هواپیماها، هزینه‌های تا نصف کاهش خواهد یافت.

از سویی دیگر، موتورهای هواپیماهای الکتریکی هیچ ضرری برای محیط‌زیست ندارند و کربنی را در جو منتشر نمی‌کنند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، صنعت حمل‌ونقل هوایی کمی‌بیش از 2 درصد از گاز کربن منتشرشده در جو را به خود اختصاص داده است. حال به‌کارگیری هواپیماهای الکتریکی می‌تواند چالش‌های انتشار آلاینده‌ها را حذف و سفری بی‌خطر را برای کره زمین به ارمغان آورد.

گفته می‌شود که سال 2021، سال هواپیماهای هیبریدی خواهد بود. شرکت‌های زیادی در این زمینه قدم گذاشته‌اند و سعی کرده‌اند تا هواپیماهای هیبریدی را تولید کرده و به پرواز درآورند. شرکت آمریکای Ampaire یکی از پیشگامان این عرضه است که اخیرا یک موتور الکتریکی را در قسمت پشتی و یک موتور احتراقی را در قسمت جلویی هواپیما تعبیه کرده است.

این هواپیمای هیبریدی اصلاح‌شده که تحت عنوان Cessna 337 Skymaster شناخته می‌شود، یکی از اولین هواپیماهای هیبریدی است که توانست مجوز اداره هوانوردی فدرال آمریکا را کسب کند. این هواپیما در ماه اکتبر توانست به صورت آزمایشی فاصله 341 مایلی (548) کیلومتری بین لس آنجلس تا سن فرانسیسکو را با موفقیت پرواز کند.

این شرکت اعلام کرد که سال 2021، هواپیماهای خود را در بریتانیا به پرواز درخواهد آورد و با مهندسان شرکت ناسا برای ارتقای طراحی هواپیماهای خود وارد همکاری خواهد شد. همچنین، این شرکت قصد دارد تا زنجیره تامین قطعات محصولات خود را راه‌اندازی و یک جت الکتریکی را طراحی و تولید کند.

چیزی تا پرواز هواپیماهای الکتریکی در آسمان باقی نمانده است

یکی دیگر از شرکت‌هایی که در این مسیر قدم گذاشته، Aviation Aircraft است. این شرکت هواپیمایی الکتریکی تحت عنوان آلیس (Alice) را تولید کرده که از قابلیت‌های پرواز خودران نیز بهره ‌می‌برد. بعد آنکه این هواپیمای 4 میلیون دلاری با قابلیت حمل 9 سرنشین توانست تست خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، چیزی حدود 150 سفارش را دریافت کرد.

شرکت Wright Elctric نیز که در این حوزه فعالیت دارد، اخیرا اعلام کرد که در حال ساخت یک هواپیمای الکتریکی با قابلیت جابجایی 186 سرنشین است که احتمالا تا سال 2030 آماده پرواز خواهد بود.

علاوه بر هواپیماها، تاکسی‌های هوایی نیز به یکی از موضوعات داغ این روزها در صنعت حمل‌ونقل تبدیل شده‌اند. پرنده‌هایی آهنین که شباهت زیادی به پهپادها دارند و قصد دارند تا جدای از کاهش هزینه، راحتی انسان‌ها را در جابجایی‌های درون شهری به ارمغان آورند.

شرکت Archer Aviation یکی از اولین‌ها در این حوزه است که تاکسی هوایی eVOLT را تولید کرده است. این محصول ‌می‌تواند تا چهار سرنشین را حمل و مسافت 60 مایلی (90 کیلومتری) را با حداکثر سرعت 241 کیلومتر بر ساعت طی کند.

طبق گفته آدام گلدشتاین، یکی از بنیانگذاران این شرکت، تاکسی هوایی eVOLT در سال 2021 آماده خدمت‌رسانی خواهد بود. گفته ‌می‌شود که هزینه جابجایی با این پرنده آهنی در ازای هر نفر، 6 دلار برای هر مایل خواهد بود. شرکت‌های دیگری نیز به این قلمرو ورود کرده‌اند که در آینده نزدیک خبرهای بیشتری از آن‌ها خواهیم شنید.

چیزی تا پرواز هواپیماهای الکتریکی در آسمان باقی نمانده است

و بالاخره هواپیماهای خودران نیز به زودی وارد حوزه حمل‌ونقل هوایی خواهند شد و سه‌می‌از جابجایی مسافران را به خود اختصاص خواهند داد. این هواپیماها به موتورهایی الکتریکی مجهز خواهند بود و ‌می‌توانند تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

همه این شرکت‌ها و چندین شرکت دیگر که مجال اشاره به آن‌ها فراهم نشد، نیازمند سرمایه و توجه شرکت‌های بزرگ‌تر برای توسعه ایده‌‌های خود هستند تا بتوانند با دستاوردهای خود در حوزه حمل‌ونقل هوایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا