ایران

راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه

گروه مالی فیروزه از کسب مجوز پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور (Private Equity Fund) از سازمان بورس و اوراق خبر داد. پذیره نویسی این صندوق از روز دوشنبه ۱۷ آذرماه به مدت ۶ روز کاری نزد شرکت فرابورس ایران و با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی آغاز خواهد شد.

به گفته حسن ملیحی، مدیرعامل سرمایه‌گذار سبحان، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در ایران است که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت دریافت کرده است. «گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» عهده‌دار مدیریت صندوق و «موسسه حسابرسی هوشیار ممیز» متولی آن خواهد بود. موسسه حسابرسی «فرازمشاور دیلمی‌پور» نیز وظیفه‌ی حسابرسی صندوق را بر عهده خواهد داشت.

طبق اعلام ملیحی تمرکز فعالیت‌های صندوق بر جمع‌آوری منابع مالی و تخصیص عمده‌ی آن بر سرمایه‌گذاری در سهام/سهم الشرکه شرکت‌ها با موضوع فعالیت در صنایع «محصولات کشاورزی و دامپروری، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، صنایع فلزی و معدنی، صنایع کاغذ و مقوا و صنایع لجستیک و بسته‌بندی» است.

سرمایه این صندوق معادل مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و منقسم به ۳۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و ۷۰۰ هزار واحد سرمایه گذاری عادی است. همچنین ارزش اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال است و دوره فعالیت صندوق از تاریخ ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها آغاز و به مدت ۶ سال ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل سبحان اضافه کرد: «صندوق می‌تواند مانده وجوه خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی سپرده بانکی تخصیص دهد. علاوه بر موارد ذکر شده در این اساسنامه، سایر خصوصیات و جزئیات موضوعات سرمایه‌گذاری و حد نصاب‌های مربوطه در امیدنامه ذکر شده است. سرمایه‌گذاری از سال اول تا سال ششم ادامه دارد که حداقل در ۶ شرکت این سرمایه‌گذاری انجام میَ‌شود. ترجیح ما سرمایه‌گذاری در ۴ تا ۵ شرکت است که پروژه‌های کوچک هم بتوانند به بلوغ برسند و وارد بازار سرمایه بشوند.»

به گفته ملیحی گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در همکاری با شرکت سرمایه گذاری سبحان و شرکت ترغیب صنعت ایران و ایتالیا اقدام به تاسیس این صندوق در کشور نموده است و به اتفاق هم ۳۰ درصد را به عهده دارند که ۷۹ درصد آن پذیره نویسی می‌شود.

ملیحی در خصوص شرایط سرمایه‌گذاران صندوق در زمان سرمایه‌گذاری گفت: «سرمایه‌گذاران قبل از تملک واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، می‌بایست وجود شرایط مذکور در امیدنامه برای سرمایه‌گذاری را نزد مدیر صندوق تصدیق و تأیید نمایند. همچنین کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی متقاضی سرمایه‌گذاری، باید بیانیه پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را رویت و امضا کنند. حداقل سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار حقیقی یک میلیارد ریال معادل ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری است. محدودیتی برای سقف واحدهای سرمایه‌گذاری قابل خرید برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی وجود ندارد. سقف واحدهای صندوق یک میلیون واحد است.»

جایگاه صنعت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE FUND) در جهان

رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه در خصوص صنعت سرمایه‌گذاری خصوصی در دنیا گفت: «این صندوق‌ها در دنیا برای تجمیع سرمایه کسب‌وکارهای خرد و کلان که توانایی ورود به بورس را نداشتند، شکل گرفته است. در حال حاضر در کشورهای دنیا صندوق‌های متعددی با استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که در کشورهای خاص با هم تفاوت دارند. یکی از این استراتژی‌ها ورود به بخش مدیریتی یا ساختار مالی کسب‌وکارهای غیربورسی است که به دلایل مختلفی از جمله عدم دسترسی به دانش روز، سرمایه مناسب و تکنولوژی‌های مناسب قادر به رشد بیشتر نیستند، است. معمولا در این شرایط مدیریت کنترلی این شرکت‌ها را خریداری می‌کنند و با ارائه برنامه تغییر ساختار؛ به آن‌ها دانش، تکنولوژی و سرمایه می‌دهند تا پتانسیل نهفته این شرکت‌ها را بالفعل کند.»

به گفته او در ایران شرکت‌هایی هستند که برندهای ۴۰ تا ۵۰ سال داشتند اما به علت عدم دسترسی به دانش روز و تکنولوژی نابود شدند. ربیعی می‌گوید: «در سال‌های گذشته صنعت PE رشد قابل توجهی داشته است. همچنین علاوه بر حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه، تعداد دفعات جذب سرمایه نیز با رشد همراه بوده و این امر نشان‌دهنده‌ی اقبال سرمایه‌گذاران به این رده (کلاس) دارایی است.

این صندوق‌ها با پایش و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با پتانسیل رشد بالا و بازار مناسب محصول، درصدد یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری با بالاترین بازدهی ممکن برای سرمایه‌گذاران هستند. همچنین، با مدیریت پیوسته ریسک در مراحل مختلف چرخه عمر، توسعه بازار محصول، بهبود ساختار مالی شرکت، ارزش‌گذاری طرح‌ها، تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی و تنظیم قراردادها، به دنبال خلق ارزش و کسب موفقیت برای شرکت‌های سرمایه‌پذیر هستند.»

یکی دیگر از استراتژی‌های این صندوق‌ها این است که به جای تغییر ساختار شرکت‌های مشکل‌دار، سراغ شرکت‌هایی که رشد خود را کرده‌اند می‌روند؛ به این امید که سال‌ها بعد می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند. او می‌گوید: «در برخی از کشورها صندوق شرکت‌های خصوصی جایگزین بودجه عمرانی کشور می‌شوند و با قراردادهای پروژه‌های طولانی بلند مدت به ساخت زیرساخت پایه‌ای مانند فرودگاه، بیمارستان و راه‌آهن کمک می‌کند.»

ربیعی با اشاره به راه‌اندازی این صندوق توسط فیروزه می‌گوید: «ما در فیروزه از ۱۵ سال پیش به دنیال تاسیس این صندوق بودیم اما قوانین به تازگی توسط شرکت بورس تعیین شد. گروه مالی فیروزه دومین گروهی است که توانست این مجوز را بگیرد. این گروه مالی که در کارنامه خود سرمایه‌گذاری‌های غیربورسی موفقی در شرکت‌های پتروشمیران، پایانه صادراتی گلشن آرا ارم، استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی امید فارس، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی البرز قزوین، موسسه محتوانگاران نوآور طرفداری و… دارد.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا