تکنولوژی

پیشرفته‌ترین دست رباتیک جهان ساخته شد

چند سالی است که ساخت دست رباتیک، ذهن محققان کشورهای مختلف را به خود مشغول کرده و اگرچه تاکنون چندین مدل طراحی و تولید شده اما تاکنون دستاوردی که بتواند کارایی و عملکردی بسیار نزدیک به دست انسان را به ارمغان آورد، تولید نشده بود.

تا اینکه اخیرا محققان اداره WMG دانشگاه وارویک بریتانیا از تولید دست مصنوعی بسیار پیشرفته‌ای خبر داده‌اند که می‌تواند به چابکی و عملکردی همانند دست انسان که از گوشت و خون تشکیل شده، عمل کند که این دستاورد به لطف بهره‌گیری از تمرین شبیه‌سازی شده از طریق الگوریتم هوش مصنوعی جدید حاصل شده است.

این فناوری روی دست رباتیک Shadow Robot Dexterous Hand پیاده شده که توسط مهندسان شرکت بریتانیایی Shadow Robot طراحی شده است. محققان دانشگاه وارویک نیز این الگوریتم را طراحی کرده‌اند که می‌تواند مهارت‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای را به دست رباتیک Dexterous Hand ببخشد.

این مهارت به حدی است که دو دست رباتیک قادر خواهند بود اشیایی را به سمت هم پرتاب کنند و یا یک خودکار را بین انگشتان خود قرار دهند. جیووانی مونتانا، از اساتید رشته علوم اطلاعات در این باره می‌گوید: دست رباتیکی که ساخته شده، بسیار شبیه به دست انسان است. این دستاورد می‌تواند در شرایطی که انسان قادر به حضور در آن نیست، به‌کار گرفته شود و از راه دور آن را کنترل کرد. ما در تحقیقات خود به دنبال این هستیم تا به دست رباتیک بیاموزیم که چگونه بدون کمک انسان، با اشیا سروکار داشته باشد. سعی داریم تا این ربات را به نحوی توسعه دهیم که بتواند از عهده انجام کارهای پیچیده برآید.

محققان در این دست رباتیک از موتور فیزیکی به نام MoJoCo که مخفف عبارت Multi Joint Dynamics with Contact است، بهره گرفته‌اند. این موتور توسط مهندسان دانشگاه واشنگتن طراحی شده است. در حال حاضر، محققان در حال کار بیشتر روی این دستاورد هستند تا بتوانند هماهنگی میان دو دست رباتیک را به طور کامل ایجاد کنند.

 

منبع
Digitaltrends

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا