اپل

نگاهی به کارکرد سنسور لیدار در آیفون 12 پرو

اپل آیفون ۱۲ با ترکیبی از ویژگیهای جالب همانند فناوری ۵G، پردازنده‌ای قوی، تکنولوژی شارژ مگ‌سیف و دوربین ارتقایافته رونمایی شد.

اما در نسخه آیفون ۱۲ پرو که پرچمدار این شرکت در بازار گوشیهای هوشمند به شمار میرود، قابلیتی به کار رفته که برای اولین بار در آیپد پرو جدید مشاهده شد و آن چیزی نیست جز سنسور لیدار.

لیدار یا همان LiDAR در ابتدا به عنوان ترکیبی از دو کلمه Light و Radar معرفی شد اما بعدا به عنوان مخفف سه کلمه Light detection and ranging و یا Laser imaging, detection and ranging  شناخته شد.

صرفنظر از چگونگی انتخاب این نام، باید گفت که این فناوری اسکن سه بعدی، از لیزر یا اشکال دیگری از نور برای اسکن اشیا در پیرامون کاربر کمک میگیرد. در واقع، نور به سمت اشیا یا سوژهها تابانده میشود و سپس با استفاده سنسورهایی دیگر (معمولا اپتیکال)، انعکاس نور محاسبه میشود تا فاصله میان اشیا با هم و با دوربین برآورد شود.

به بیانی دیگر، لیدار به دستگاه کمک میکند تا به درکی سه بعدی را از آنچه در محیط پیرامون آن میگذرد، دست یابد. این فناوری از کاربردهای بیشماری برخوردار است که از جمله مهم‎‌ترین آنها میتوان به استفاده در خودروهای خودران و پهپادهای اشاره کرد. همچنین میتوان از آن برای ساخت مدلهای سه بعدی از اشیا، انسان و یا محیط پیرامون نیز بهره برد.

چرا اپل از سنسور لیدار در گوشیهای جدید خود استفاده کرد؟

دو مدل جدید پرو اپل، جزو پیشرفته‌ترین آیفونهایی به شمار میروند که تاکنون توسط این شرکت تولید شده‌اند. این دو گوشی از قدرت پردازشی بالا، طراحی زیبا و دوربینی حرفه‌ای بهره میبرند. حال سنسور لیدار میتوان قابلیتهای این دوربین پیشرفته را دوچندان کند.

با سنسور لیدار در آیفون 12 پرو آشنا شوید

کاربران آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس به لطف ویژگیهای لیدار میتوانند عکسهای باکیفیت‌تری را در محیطهایی با نور کم ثبت کنند، از قابلیتهای واقعیت افزوده گوشی به شکل بهتری استفاده کنند و یا در آینده با دریافت بروزرسانیهای جدید از امکان استفاده قابلیتهای بیشتری بهره‌مند گردند.

چگونه میتوان عملکرد لیدار را مشاهده کرد؟

از آنجایی که عملکرد لیدار در پشت صحنه اتفاق میافتد، نمیتوان انتظار داشت که بتوان کارکرد آن را در حین ثبت عکس مشاهده کرد. در واقع، با کمک این فناوری کاربران گوشیهای آیفون میتوانند کیفیت عکسها و قابلیتهای واقعیت افزوده را ارتقا دهند.

اما اگر میخواهید بدانید که سنسور لیدار در عمل، چگونه کار میکند، چند راه وجود دارد. یکی از آنها، رجوع به اپلیکیشنهای مجهز به این فناوری است که توسط سایر شرکتها طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. میتوان با دانلود این اپلیکیشها که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت، به طور دقیق‎‌تری با کارکرد لیدار آشنا شد.

با سنسور لیدار در آیفون 12 پرو آشنا شوید

3D Scanner App

این اپلیکیشن به کاربران امکان میدهد تا محیط و اشیای پیرامون خود را به راحتی اسکن کنند و به اطلاعات دقیقی در خصوص ابعاد و اندازه این موارد دست یابند. نتایج این اسکنها را میتوان به صورت اشیایی سه بعدی، اشیایی رنگی و یا ترکیبی و با کمک فناوری واقعیت افزوده مشاهده کرد.

در این اپلیکیشن، امکان تغییر تنظیمات نیز برای کاربران فراهم شده است. به محض اجرای اپلیکیشن، میتوان یک اسکن سریع SD را از شی مدنظر انجام داد. با تغییر به HD، میتوان کیفیت و نتیجه بهتری را برای اسکنهای انجام‌شده به ارمغان آورد. گزینه‌ای نیز برای حذف اشیای دلخواه و یا افراد نیز در این بخش وجود دارد.

بعد از اتمام فرآیند اسکن، کاربر میتواند نتیجه کار را روی دستگاه مشاهده و یا تغییرات مدنظر را روی آن اعمال کند. همچنین میتوان با فرمتهای مختلف تصویری، نتیجه کارا را ذخیره کرد و در پلتفرمهای مختلف به اشتراک گذاشت.

با سنسور لیدار در آیفون 12 پرو آشنا شوید

Polycam

پلی‌کم از لحاظ کارکرد، شباهت زیادی به اپلیکیشن قبلی دارد اما با این تفاوت که پلی‌کم با تمرکز روی اسکن خانهها و اتاقها طراحی شده است. البته میتواند محیطهای بیرون خانه را نیز اسکن کند اما شاید نتواند نتیجه مورد انتظار را ارائه دهد.

با این حال، پلی‌کم به قابلیتهای متعددی مجهز شده به طوری که کاربر میتوان یکی از اتاقهای خانه را اسکن کند و نقشه‌ای کامل و سه بعدی از خانه را تهیه کند. گزینههای اشتراک‌گذاری و اصلاح نتیجه کار نیز در این اپلیکیشن وجود دارد و کار با آن نیز بسیار ساده است.

با سنسور لیدار در آیفون 12 پرو آشنا شوید

سایر اپلیکیشنها

در حال حاضر، بسیاری از شرکتها و برنامه‌سازان در حال بهره‌گیری از لیدار و قابلیتهای آن به منظور ارتقای عملکرد اپلیکیشنهای خود هستند. برای نمونه، اپلیکیشن Measure اپل با کمک سنسور لیدار و دوربینهای پیشرفته گوشی، میتواند انسانها را شناسایی و قد آنها را در لحظه محاسبه کند.

اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که قبل از نصب و استفاده از اپلیکیشنهای مجهز به لیدار سایر شرکتها، حتما اطلاعات مربوط به حریم خصوصی و دسترسی این اپلیکیشنها را به طور دقیق مطالعه کنید تا از سرقت و سوءاستفاده افراد از اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنید.

با سنسور لیدار در آیفون 12 پرو آشنا شوید

منبع
iDropnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا