استارتاپ

گزارش نقشه و مسیریاب بلد از رفتار کاربران در دوران کرونا

۸ ماه از ورود کرونا به کشور می‌گذرد و به گزارش نقشه و مسیریاب بلد در این مدت رفتار کاربران در مسیریابی و جست‌وجوی مکان‌های پربازدید تغییراتی داشته است.

طبق گزارش این مسیریاب، تعداد مسیریابی‌های خروجی از تهران در ماه فروردین به سمت آزادراه شمال به بیشترین حد خود در این هشت ماه رسیده است. همچنین با افزایش مسیریابی و جست‌وجوی مراکز تفریحی، میزان مراجعه به مراکز درمانی هم افزایش یافته است.

جالب است بدانید که رکورد در جست‌وجوی نام بیمارستان و مراکز تفریحی در دو ماه خرداد و مهر است. با نگاهی بر روندهای طی شده، نمودارها نشان می‌دهند که ماه خرداد جست‌وجوی مکان‌های پربازدید مثل پارک و رستوران بر روی نقشه رشد زیادی داشته است. از طرف دیگر فعالیت سینماها که از اسفندماه تعطیل شده بود، از ابتدای تیرماه از سر گرفته شده و از اول تیرماه تا یک هفته بعد جست‌وجوی سینما به بالاترین سطح رسیده و به مرور کاهش یافته است. بر اساس نمودارها در همین برهه زمانی (هفته آخر خرداد ماه) بیشترین میزان مراجعه به بیمارستان هم با راهنمایی بلد ثبت شده است.

بعد از تعطیلات خرداد به مرور مراجعه به این مکان‌های تفریحی هم کمتر شده است. میزان مراجعه افراد بعد از تعطیلات خرداد به داروخانه و بیمارستان‌ها، به همان سرعت و نسب کاهش نیافته و اتفاقا مسیریابی کاربران به این مراکز درمانی تا مهرماه فرایند صعودی داشته است.

میزان جستجو و مشاهده بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها از ابتدای سال تا مهر ماه روند افزایشی داشته اما سایر مکان‌های روی نقشه پس از افزایش تا هفته آخر خرداد ماه، در ادامه روند کاهش داشته است.

در ماه مهر هم مسیریابی و جست‌وجوی مراکز درمانی در بلد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد دلیل آن مراجعه افراد به رستوران و پارک‌ها و حضور در فضاهای شهری در تابستان بوده است.

آثار طرح ترافیک بر میزان استفاده از حمل و نقل عمومی

طبق گزارش مسیریاب بلد استفاده از حمل و نقل عمومی در تیر و مرداد کاهش، در شهریور افزایش و دوباره در مهرماه کاهش یافته است. این نوسان‌ها ممکن است تحت تاثیر تصمیمات شهری درباره طرح ترافیک بر میزان استفاده کاربران از وسایل حمل و نقل عمومی در هشت ماهه گذشته رخ داده باشد.

مسیریابی حمل و نقل عمومی و پیاده در تهران بر خلاف روند کلی مسیریابی خودرو در سطح کشوردر تیر و مرداد افت نسبی داشته‌اند و پس از روند افزایشی در شهریور، دوباره در مهر کاهش داشته است.

در گزارش هشت ماه گذشته مسیرهای مختلفی از استان تهران به استان‌های قم، مازندران، گیلان، اصفهان، البرز، مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. در اغلب مسیرهای بین استانی در ماه اسفند و فروردین، تردد افت بسیار شدیدی داشته و همانطور که مشخص است جابه‌جایی در مسیرهای پرتردد بین استانی در خرداد به بیشترین اندازه خود در این هشت ماهه رسیده است. بعد از ماه فروردین تعداد مسیریابی‌ها از تهران به سمت این مسیرها به شکل پیوسته، به غیر از افت نسبی در تیرماه، در بقیه ماه‌ها رو به رشد بوده است. بیشترین رشد مسیریابی به گیلان و مازندران به ماه خرداد مربوط می‌شود که در ماه‌های بعد نوسان داشته است.

افت شدید مسیریابی در اواخر اسفند و اوایل فروردین و سپس با روندی آرام به روال سابق برگشته و در شهریور و نیمه اول مهر ماه به بیشترین حد رسیده است.

به طور کلی باید گفت که در کل کشور از اواخر اسفند تا اواخر فروردین، افراد کمتر در سطح شهری و بین شهری جابه‌جا شده‌اند. بیشترین میزان جابه‌جایی افراد به اواخر شهریور و نیمه مهرماه برمی‌گردد. همچنین میزان جابه جایی افراد در تعطیلات رسمی و روزهای تعطیل متوالی کاهش پیدا کرده و جابه جایی در این روزها در سطح شهر هم کمتر شده است.

بیشترین ترافیک در خروجی آزادراه شمال مربوط به فروردین ماه بوده است و در همین ماه در آزادراه تهران-کرج سرعت خودروها بیشتر و یعنی بار ترافیکی بسیار کمتر شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا