ایرانفضا

طراحی و ساخت سامانه «SAR» پژوهشگاه فضایی به پایان رسید

سامانه SAR برا تصویربرداری پشت ابر و تشخیص اهداف فلزی استتار شده استفاده می‌شود

به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران، «رحیم اقرء» رئیس پژوهشکده مکانیک از  اتمام موفقیت آمیز تست‌های پروازی پروژه سامانه سار هواپایه خبر داد و گفت: قابلیت‌ها و مزایای عمده این نوع از تصویربرداری باعث توجه روزافزون همه کشورهای توسعه یافته به این فناوری شده و در دهه‌های اخیر در این کشورها سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت سار صورت گرفته است.

رادار دهانه مصنوعی یا سار (SAR) نوعی از رادار است که برای تصویربرداری از پشت ابر، نواحی پوشیده شده از دود و گرد و خاک و امکان کشف اهداف یا اشیاء فلزی استتار شده استفاده می‌شود این رادار بر روی سکوهای متحرکی مثل هواپیما، پهپاد و ماهواره نصب می‌شود و در حین حرکت سکو، رادار با ارسال متناوب پالس به سطوح و دریافت بازگشتی آن، قادر است تصویری دقیق از ناحیه هدف تولید کند.

اقرء با اشاره به قابلیت تصویربرداری از پشت ابر، قابلیت تصویربرداری در تمام ساعات شب و روز (مستقل از نور خورشید)، قابلیت تصویربرداری از نواحی پوشیده شده از دود و گرد وخاک، مستقل بودن کیفیت تصویر راداری از فاصله، امکان کشف اهداف یا اشیاء فلزی استتار شده را از محاسن مهم تصویربرداری راداری دانست. این سامانه به علت دستیابی به کیفیت بالا در تصاویر استخراج شده، می‌تواند بخش زیادی از نیازمندی کشور در این زمینه را مرتفع ‌سازد.

اقرء اظهار داشت: حساسیت و اهمیت این فناوری به حدی زیاد است که کشورهای توسعه یافته فناوری سار را به انحصار خود درآورده‌اند.

وی افزود؛ دلیل اصلی اجتناب این کشورها از فروش این سامانه به ایران، جلوگیری از بهره‌برداری ما از مزایای چشم‌گیر چنین سامانه‌ای است. در این راستا، پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران با تلاش شبانه‌روزی نخبگان علمی و فنی خود؛ طراحی، ساخت، تست و بهره برداری از یک رادار تصویربرداری هواپایه (سامانه ISRC_SAR) با قابلیت استخراج تصویر به صورت برخط را در آبان‌ماه سال ۹۸ در دستور کار خود قرار داد و در نهایت با تست موفق عملیاتی در آبان سال ۱۳۹۹، آن را با موفقیت به اتمام رساند.

رئیس پژوهشکده مکانیک در خصوص کاربردهای سامانه سار هواپایه توضیح داد که این سامانه دارای کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلفی نظیر حوادث غیرمترقبه، حوزه‌های نظامی، مرزبانی، کشاورزی، مطالعات خاک و آب است ولی کاربرد آن در مدیریت حوادث غیرمترقبه، از مهم‌ترین قابلیت‌های این سامانه است.

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا