ایران

راه‌اندازی سامانه استعلام مدرک تحصیلی ناقض حریم خصوصی است؟

با ارایه شماره کارت ملی و شناسنامه اطلاعات تحصیلی افراد در دسترس عموم قرار گرفته است

سامانه استعلام مدرک تحصیلی افراد راه‌اندازی شد، این در حالی است که خبر امکان دسترسی عمومی به مدارک تحصیلی همه شهروندان که دو هفته پیش توسط وزیر ارتباطات اعلام شده بود، واکنش‌های اعتراضی بسیاری از کاربران را به دنبال داشت. محمد جواد جهرمی در این باره گفته بود که آن‌ها قصد دارند تا با ایجاد این سامانه کاری کنند تا «با در اختیار داشتن اطلاعات همه بتوانند مدارک تحصیلی را چک کنند و کسی خود را بیخودی دکتر معرفی نکند.»

وزیر ارتباطات درباره اشکال در بررسی سوابق تحصیلی گفت: «برای حل این مشکل بحث این بود که مدارک تحصیلی به‌صورت الکترونیکی اصالت‌سنجی شود؛ وزارت علوم در این زمینه کارش به پایان رسیده است و از سال ۱۳۹۲ به بعد برای همه دانشگاه‌ها در سامانه‌ای که به این منظور تدوین شده، مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان را کامل کرده‌اند.»

در حال حاضر سامانه استعلام اصالت مدارک دانشگاهی با همکاری وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، سازمان ثبت احوال، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تنظیم مقررات و با راهبری شورای اجرایی فناوری اطلاعات به آدرس estelam.msrt.ir و با در اختیار داشتن شماره ملی و شناسنامه افراد قابل مشاهده است.

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به این موضوع که بسیاری از استعلام‌ها به صورت آنلاین اجرایی می‌شود، توضیح داد که استعلام مدرک تحصیلی افراد با داشتن کد ملی آن‌ها، ناقض حریم خصوصی نیست: «قانون آزادی اطلاعات کشور بحث حریم خصوصی را کاملا تبیین و شفاف کرده و مدرک تحصیلی به عنوان حریم خصوصی ذکر نشده است، بنابراین ممانعت قانونی برای انجام این پروژه وجود ندارد.»

به گفته او استعلام مدرک و گواهی اشتغال به تحصیل جزو اولویت‌های ۲۳گانه بوده و در حال حاضر در بیش از ۹۰ دانشگاه، امکان ثبت‌نام برخط دانشجویان سال اول، بدون اخذ فیزیکی مدارک، بلک به‌صورت دریافت مدارک به‌صورت سیستمی از پایگاه وزارت آموزش و پرورش فراهم شده است.

علیرضا مسعودی، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در پاسخ به این سوال که آیا دسترسی عمومی به مدارک تحصیلی ناقض حریم خصوصی محسوب می‌شود یا خیر؟ به آی‌تی ایران گفت: «خیر. حریم شخصی بحث مفصلی است و شامل بندهای زیادی می‌شود، اما در حالت کلی اطلاعاتی که افراد تمایلی ندارند تا دیگران از آن مطلع شوند، جزو حریم شخصی افراد محسوب می‌شود.

در حالت کلی اطلاعاتی که افراد تمایلی ندارند تا دیگران از آن مطلع شوند، جزو حریم شخصی افراد محسوب می‌شود.

 

در این مورد هم راستی آزمایی اطلاعاتی از جمله مدارک تحصیلی از آن‌جایی که خود فرد این اطلاعات را در دسترس سازمان یا فرد دیگری قرار داده است، نقض قوانین حساب نمی‌شود. به زبان دیگر راستی آزمایی اطلاعات نقض حریم خصوصی نیست و در نهایت باعث جلوگیری از جعل مدارک و کلاه‌برداری می‌شود.» او در ادامه برای حفظ امنیت بیشتر اطلاعات گفت: «ممکن در برخی موارد اطلاعات به دست افراد غیرمجاز بیفتد که در این صورت پیشنهاد می‌شود برای دسترسی بیشتر به اطلاعات فیلترهای دیگری به جز کارت ملی هم در نظر گرفته شود تا شهروندان مطمئن شوند که افرادی که فقط قادر به داشتن این اطلاعات هستند، بتوانند از این سامانه استفاده کنند.»

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خیر چه ربطی دارد؟!!! فقط خود فرد می تواند با موبایلی که به نام خودش ثبت شده استعلام کند این چه ربطی به نقض حریم خصوصی دارد میشه توضیح دید ما هم بفهمیم یا شما معنی حریم خصوصی رو نمی فهمی یا ما سوادمون پایینه لطفا توضیح بدید

  2. خیلی هم جای نگرانی نداره چون درست کار نمیکنه
    من برای خودم میخواستم چک کنم همه چی رو درست زدم عین شناسنامه ولی پیام میداد اطلاعات وارده با ثبت احوال تطابق نداره ده بار هم چک کردم ولی هیچ انگار من اصلا وجود خارجی نداشتم . مدرک که بماند

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا