گوناگون

ترامپ چگونه می‌تواند انتخابات را ببرد / توضیح سناریوهای ۲۷۰ رای الکتورال مورد نیاز

ترامپ به طور قابل توجهی در نظرسنجی‌ها عقب بوده و در مقایسه با انتخابات ۲۰۱۶ هم همچنان بسیار عقب‌تر است اما طی روزهای اخیر میزان فاصله خود را با جو بایدن به شکل قابل توجهی کم کرده است. بر اساس پیش‌بینی fivethirtyeight ترامپ الان هم ۱۱ درصد عقب‌تر از جوبایدن است چهار سال قبل در همین روزها او ۲۸ درصد در نظرسنجی‌ها عقب‌تر از کلینتون بود.

سناریوی پیروزی ترامپ چیست ؟

نخست اینکه او چشم به این دارد که نظرسنجی‌ها حداقل ۳ واحد خطا به نفع او داشته باشند به خصوص در ایالت‌های اصلی یعنی آریزونا، فلوریدا،‌کارولینای شمالی،‌جورجیا و آیوا. اینها ایالت‌هایی است که بایدن با فاصله کم از او پیش است. ترامپ احتیاج دارد آرای الکتورال همه این ایالت‌ها به حساب او واریز شود. اما حتی با این وجود هم تعداد آرای الکتورال مورد نیاز ترامپ تامین نمی‌شود.

ترامپ به آرای الکتورال یک ایالت بزرگتر و یا چندین ایالت کوچکتر دیگر هم نیاز دارد که از قضا فاصله بایدن از او در این ایالت‌ها بیشتر است. بهترین اتفاق برای ترامپ می‌تواند بردن پنسیلوانیا باشد جایی که هم اکنون بایدن بیش از پنج درصد از او فاصله دارد.

در حال حاضر نشانه‌های کمی وجود دارد که این سناریو برای ترامپ عملی شود و حتی متخصصانی که نشانه‌های برنده شدن ترامپ در اتنخابات ۲۰۱۶ را مشاهده کرده بودند هم اکنون نشانه‌های مشابهی را نمی‌بینند اما به هر حال این سناریو چیزی نیست که تا روز رای گیری و شمارش آرا بتوان رد کرد.

پس اجازه بدهید سناریو برنده شدن ترامپ را دقیق تر بررسی کنیم :

نخست : ترامپ باید همه ( یا تقریبا همه ) این ایالت‌هایی که بایدن در آنها ۱ تا ۳ درصد جلوتر است را ببرد

بهتر است نگاهی به نقشه الکتورال ایالت‌های مختلف بر اساس نظرسنجی‌های FiveThirtyEight بیندازیم.

نخست : ترامپ باید همه ( یا تقریبا همه ) این ایالت‌هایی که بایدن در آنها ۱ تا ۳ درصد جلوتر است را ببرد

بر اساس نظرسنجی‌های فعلی بایدن می‌تواند همه ایالت‌هایی که کلینتون چهار سال قبل در آنها پیروز شد را می‌برد به اضافه میشیگان ،‌ ویسکانسین، پسنیلوانیا، آریزونا،‌فلوریدا ، کارولینای شمالی، ایوا ، جورجیا و نبرسکا. در این سناریو بایدن ۳۵۷ الکتورال را از آن خود می‌کند و انتخابات را به راحتی می‌برد.

اما اگر نگاهی از نزدیک‌تر به بعضی از این ایالت‌ها بیندازیم می‌بینیم بایدن فقط بین ۱ تا ۳ واحد در آریزونا، فلوریدا، کارولینای شمالی، آیوا، جورجیا جلوست ( در تگزاس و اوهایو بایدن با فاصله کمی پشت سر ترامپ قرار دارد ) .

تفاوت بین ۱ تا ۳ واحد در انتخابات زیاد نیست و خطاهای ناشی از نظرسنجی‌ها می‌تواند چیزی در این حدود باشد ضمن اینکه در سال ۲۰۱۶ هم نظرسنجی‌ها با همین حدود خطا پیروزی ترامپ را پیش بینی نکرده بودند. در سال ۲۰۱۶ به عنون مثال میزان خطای نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ ( کمتر در نظر گرفتن فاصله ترامپ  و رقیبش) در ایالت آیوا ۶.۵ درصد، در کارولینای شمالی ۲.۵ درصد، در فلوریدا ۱ درصد و در آریزونا نیم درصد بود.

حالا البته صاحبان نظرسنجی می‌گویند تغییراتی را در آن به وجود آورده‌اند تا آن خطاها دیگر رخ ندهد از جمله اینکه به میزان تحصیلات رای دهندگان وزن داده‌اند کاری که در سال ۲۰۱۶ انجام ندادند و این باعث شد تمایل رای بسیاری از کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند و جزو رای دهندگان به ترامپ بودند در نظر گرفته نشود. البته می‌توان این را هم در نظر گرفت که این بار خطای آمارگیری می‌توند به نفع بایدن هم باشد  اما به هر حال پیش‌بینی اشتباهات در آمارگیری دشوار است به همین دلیل قطعا آنها دارای خطا خواهند بود.

همچنین ممکن است تغییر دیرهنگامی هم در آرای طرفداران ترامپ رخ دهد چنانکه در سال ۲۰۱۶ جیمز کومی رییس اف بی آی نامه‌های جدیدی از هیلاری کلینتون را انتشار داد ( حدود یک هفته قبل از انتخابات )‌ و این تاثیر بدی روی آرای کلینتون گذاشت در حالی که در این دوره و در کمتر از چند روز (‌سه شنبه هفته پیش رو رای‌گیری انجام می‌شود ) نشانه‌ای از تشدید جدی در عرصه انتخابات وجود ندارد.

پس به هر حال برای ترامپ شرط لازم و البته ناکافی این است که همه این ایالت‌هایی که بایدن در آنها برتری تخمینی کمی دارد را ببرد یعنی فلوریدا، کارولینای شمالی، آریزونا، آیوا و جورجیا و البته بایدن هم باید در ایالتهایی که الان فاصله نزدیکی با ترامپ دارد یعنی تگزاش و اوهایو رقابت را واگذار کند.

قدم دوم :‌ترامپ نیاز به آرای اکتورال ایالت‌هایی را دارد که بایدن در آنها فاصله زیادتر و شانس بیشتری دارد

اگر ترامپ همه آن ایالت‌هایی بالایی را ببرد حالا باز هم نیاز به ۱۱ الکتورال دیگر دارد تا در انتخابات پیروز شود. اینجا کار ترامپ سخت‌تر است چون فاصله ترامپ در نظرسنجی‌ها در این ایالت‌ها به مراتب بیشتر است.

قدم دوم :‌ترامپ نیاز به آرای اکتورال ایالت‌هایی را دارد که بایدن در آنها فاصله زیادتر و شانس بیشتری دارد

پنسیلوانیا (‌۲۰ الکتورال ) : بایدن ۵.۳ درصد پیش است.

نوادا (‌۶ الکتورال ) : بایدن ۶.۵ درصد پیش است.

نبرسکا منطقه دوم (‌۱ الکتورال ) : بایدن ۶.۶ درصد پیش است.

ویسکانسین ( ۱۰ الکتورال ) :‌بایدن ۷.۱ درصد پیش است.

میشیگان ( ۱۶ الکتورال ) :‌بایدن ۸.۳ درصد پیش است.

مینه‌سوتا ( ۱۰ الکتورال ) :‌بایدن ۹.۱ درصد پیش است.

راحت‌ترین مسیر برای ترامپ در این جا بردن پنسیلوانیاست که فاصله کمتری نسبت به بقیه و دارای آرای الکتورال بیشتری هم نسبت به آنها دارد.

در سال ۲۰۱۶ ترامپ  پنسیلوانیا را برد اما در آن زمان به اندازه امروز از رقیبش فاصله نداشت ( کلینتون در آن زمان ۲.۱ درصد در نظرسنجی‌ها پیش بود و ترامپ با هفت دهم درصد اختلاف پیروز شد )

اگر ترامپ پنسیلوانیا را ببازد مسیر پیروزی  برای او بسیار سخت خواهد شد یعنی او باید در جاهای دیگری پیروز شود تا بتواند ۱۱ رای الکتورال مورد نیازش را به دست بیاورد. که نزدیک‌ترین نقطه در نظرسنجی‌ها ایالت نواداست که ۶ رای دارد و بازهم بردن آن کافی نیست.

بردن میشیگان هم به راحتی ترامپ را در صدر قرار می‌دهد اما فاصله او در نظرسنجی‌ها با رقیبش در این ایالت ۸.۳ درصد است . بردن تنها ویسکانسین یا مینه سوتا هم ترامپ را به رای ۲۶۹ می‌رساند و در آن صورت اگر نبرسکا ( که دارای یک رای است ) را هم نتواند به دست بیاورد هر دو رقیب به رای ۲۶۹ می‌رسند و در این حالت تساوی آرا طبق قانون مجلس نمایندگان تصمیم به انتخاب خواهد گرفت. ( اینجا یک انتخاب ساده نیست بلکه نمایندگان پیروز انتخابات فعلی در ماه ژانویه رییس جمهور پیروز را انتخاب می‌کنند )‌.

نقطه اشتراک ایالت‌های این بخش یک چیز است و آن اینکه همه آنها در انتخابات ۲۰۱۶ به شکل دراماتیکی به ترامپ رای دادند.

هنوز هم معلوم نیست نظرسنجی‌ها مشکلات سال ۲۰۱۶ را نداشته باشند

 

در سال ۲۰۱۶ در اکثر ایالت‌های این بخش نظرسنجی‌ها آرای ترامپ را کمتر از میزان واقعی در نظر گرفتند. ( در مینه سوتا خطای کمتر در نظر گرفته شده ترامپ ۸ درصد،‌در ویسکانسین ۷ درصد، در اوهایو و  آیوا ۶ درصد ،‌ نزدیک به ۴ درصد درمیشیگان و ۳ درصد در پنسیلوانیا بود. ) نکته اینکه در این ایالت‌ها آرای  کلینتون به هیچ وجه در نظرسنجی‌ها دست کم گرفته نشدند.

هنوز هم معلوم نیست نظرسنجی‌ها مشکلات سال ۲۰۱۶ را نداشته باشند یک احتمال ه م این است که برخی افراد تمایلی به اعتماد به صحبت با نظرسنجی‌ها ندارند.

به هر حال نظرسنجی‌های فعلی اوضاع ترامپ را اصلا خوب نشان نمی‌دهند و او باید امیدوار باشد که خطاهای بزرگ در این زمینه به او کمک کند و او بتواند با نوسان‌گیری در ایالات دیگر یا بروز اتفاقی در پنسیلوانیا ،‌ میشیگان یا ترکیبی از چند ایالت با آرای کمتر راه او را برای پیروز هموار کند. مسیری که کمی بعید به نظر میرسداما غیر ممکن نیست.

ترامپ ممکن است چیزهای دیگری هم در ذهن داشته باشد

اینها که گفته شد مسیرهای قانونی ترامپ برای پیروزی‌اند اما ممکن است او به دنبال مسیرهای دیگری هم باشد. رای‌گیری‌های پستی عمدتا به نفع دموکرات‌ها بوده و جمهوری‌خواهان عمدتا دل به روز رای‌گیری بسته‌آند. (‌ طی روزهای اخیر بحث حقوقی گسترده‌ای برای شمارش آرای پستی بعد از روز رای‌گیری ایجاد شده ، مثلا جمهوری‌خواهان به دنبال این هستند که جلوی شمارش آرایی که بعد از سه شنبه به مراکز اخذ پست میشود را بگیرند ) . ترامپ به این موضوع اشاره کرده که امیدوار است شب انتخابات پیروز شود بنابراین اگر در انتهای روز رای‌گیری تعداد آرای کمتری نسبت به بایدن داشت باشه احتمالا تلاش خواهد کرد رای‌گیری پستی را جعلی یا نامشروع جلوه دهد.

اگر ترامپ به این سمت برود او تلاش خواهد کرد که میلیون‌ها رای را که به طور قانونی به بایدن داده شده را از سبد او حذف کند. ممکن است بگویید که مسوولان اجرایی انتخابات اجازه اینکار را نخواهند داد اما  نکته این است که که مسوولان اجرایی در چندین ایالت کلیدی از جمهوری خواهان هستند.

کسی مطمئن نیست اما همه می‌دانیم که

 

بنابراین اگر ترامپ در شب انتخابات مدعی پیروزی در انتخابات شود آیا جمهوری‌خواهان حاضر به حمایت قانونی از او خواهند شد؟ کسی مطمئن نیست اما همه می‌دانیم که انتخاب قاضی برت برای عضویت در دیوان عالی تنها چند روز قبل از انتخابات حالا می‌تواند بالاترین نهاد قضایی آمریکا را در مواجهه با یک بن بست حقوقی مانند یک انتخابات تشکیک شده را وادار به رای به نفع جمهوری خواهان کند. ( ترامپ به جز قاضی برت قاضی دیگری به نام Neil Gorsuch را هم در این دوره به عضویت دیوان عالی برگزیده بود ) .

سه ایالت کلیدی که مسوولان اجرایی انتخابات از جمهوری خواهان هستند عبارتند از میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا. در این سه ایالت شمارش آرای پستی بسیار کند صورت می‌گیرد چراکه مسوولان اجرایی حاضر به اجرای پروسه شمارش آرا سریع‌ نشده اند.

در سایر ایالت‌ها احتمالا شمارش آرای اولیه به سمت آبی‌ها ( دموکرات‌ها ) خواهد بود ( بر طبق قانون نتایج آرای پستی تا روز انتخابات اعلام نمی‌شود )‌ و پس از آنکه شمارش آرای غیر پستی آغاز شود میزان آرای جمهوری خواهان رو به رشد خواهد بود اتفاقی که احتمالا در فلوریدا رخ می‌دهد.

در میان ایالت‌های موجود که در آنها بایدن جلو است مثل فلوریدا،‌کارولینای شمالی،آریزونا، آیووا و جورجیا انتظار می‌رود شمارش آرا سریع انجام شود بنابراین ممک است اعلام نتایج زودهنگام آنها در صورتی که به نفع بایدن باشد اساسا به اقدام احتمالی ترامپ در باره  پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان برسد.

 

منبع
vox

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا