هواوی

سیر تکامل خانواده میت بوک هواوی

از میت بوک ۲۰۱۶ تا میت بوک ایکس پرو ۲۰۲۰

لپتاپ‌های متعلق به خانواده میت بوک هواوی، به لطف برخورداری از طراحی چشم‌نواز و مشخصاتی پیشرفته، جزو یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار به شمار می‌روند.

محبوبیت این لپتاپ‌ها، ما را بر این داشت تا نگاهی بیندازیم به تاریخچه مدل‌های میت بوک هواوی و ببینیم که این خانواده چه مسیری را برای رسیدن به چنین جایگاهی طی کردند. در ابتدا باید از هواوی آغاز کرد؛ شرکتی فعال در عرصه فناوری که طی سال‌های اخیر، سبد محصولات خود را با انواع دستگاه‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف پُر کرده است.

هواوی اکنون علاوه بر تولید انواع گوشی، تبلت و ساعت هوشمند، در زمینه تجهیزات ارتباطی نیز جزو یکی از پیشگامان به شمار می‌رود. یکی دیگر از محصولات هواوی که توانسته نگاه طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کند، لپتاپ‌های سری میت بوک این شرکت هستند.

چندین سال است که هواوی، عرضه لپتاپ‌های میت بوک را که با تمرکز روی طراحی زیبا و مشخصات فنی مورد قبول کاربران تولید می‌شوند، آغاز کرده است. اما اولین قدم‌های رسمی‌هواوی برای ورود به بازار محصولات ویندوزی با عرضه لپتاپی به نام میت بوک (Matebook) برداشته باشد. دستگاهی که مجهز به پلتفرم ویندوز ۱۰ به بازار آمد.

در واقع، این شرکت اولین لپتاپ خود را تحت عنوان «هواوی میت بوک» در سال ۲۰۱۶ و در جریان کنگره جهانی موبایل شهر بارسلون معرفی کرد. اما هرچه گذشت، شاهد عرضه مدل‌های بیشتر و با مشخصات و طراحی قوی‌تری از سوی مهندسان این شرکت چینی پیشرو بودیم.

به بیانی دقیق‌تر، اولین عضو از خانواده میت بوک در قالب یک محصول هیبریدی عرضه شد به طوری که کاربر می‌توانست با اتصال یک کیبورد، از آن به عنوان یک لپتاپ نیز استفاده کند. این محصول شباهت زیادی به لپتاپ Peruvian Surface شرکت مایکروسافت داشت. در آن زمان، مایکروسافت در زمینه تولید تبلت‌های هیبریدی حرف اول را می‌زد که البته این رویه را در این سال‌ها نیز ادامه داده است.

سیر تکامل خانواده میت بوک هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020
میت بوک ۲۰۱۶ (نسل اول)

با این حال، در روزها و ماه‌های نخست عرضه هواوی میت بوک، محصولات سرفیس مایکروسافت طرفداران بیشتری داشت و توفیق چندانی در این زمینه نصیب هواوی و محصول تازه‌وارد این شرکت نشد. علی‌رغم این کم‌میلی بازار، هواوی دست از تلاش نکشید و سعی کرد تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهد و لپتاپ‌های خود را مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا به بازار عرضه کند.

در میت بوک ۲۰۱۶ شرکت هواوی، از یک نمایشگر ۱۲ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل استفاده شد. در آن زمان، حاشیه‌های اطراف نمایشگر چیز عجیبی نبود و این مسئله یعنی حاشیه‌های نسبتا زیاد در میت بوک هواوی نیز به وضوح قابل رویت بود.

بار پردازشی میت بوک ۲۰۱۶ را پردازنده دو هسته‌ای Core m۳-۶Y۳۰ با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به دوش می‌کشید که بررسی‌ها در آن زمان نشان از عملکرد مناسب این پردازنده برای اجرای کارهای روزمره کاربران با این محصول داشت.

در دل نسل نخست میت بوک، شاهد به کارگیری یک رم ۴ گیگابایتی و باتری ۴۴۳۰ میلی‌آمپری بودیم و سیستم عامل دستگاه نیز مبتنی بر ویندوز ۱۰ هوم بود. ضخامت بدنه میت بوک ۱۶ به ۶.۹ میلیمتر می‌رسید که حس خوبی را حین در دست گرفتن لپتاپ به کاربر القا می‌کرد.

بعد از عرضه میت بوک ۲۰۱۶ به بازار، کارشناسان متعددی  نظراتی را در خصوص این محصول بیان کردند. برخی‌ها مدعی شده بودند که میت بوک هواوی، نمی‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد. برخی‌ها نیز این محصول را ترکیبی از مایکروسافت سرفیس و اپل آیپد دانستند. اما با این حال، میت بوک ۲۰۱۶ توانست تحسین بخش زیادی از کارشناسان را برانگیزد و خود را در دل بسیاری از آن‌ها جا کند.

هواوی در قسمت جلویی این محصول، یک وبکم مجهز به سنسور ۵ مگاپیکسلی را تعبیه کرد که می‌توانست نیازهای کاربر برای برقراری ارتباط‌های تصویری را پاسخ دهد. همچنین، وجود یک حافظه ۱۲۸ گیگابایتی در این دستگاه، فضای خالی نسبتا زیادی را در آن زمان پیش روی کاربر قرار می‌داد. میت بوک ۲۰۱۶ هواوی توانست به لطف برخورداری از نمایشگری باکیفیت و حافظه ذخیره‌سازی مناسب، دستگاه مناسبی برای تماشای انواع فیلم و سریال باشد.

در قسمت کناری بدنه، دکمه‌های تنظیم صدا و همچنین حسگر اثر انگشت برای بازگشایی قفل دستگاه تعبیه شده است. از جمله ویژگی‌های نسل اول میت بوک، برخورداری آن از قلم میت‌پن (MatePen) است که امکان کار سریع‌تر و راحت‌تر کاربر با اپلیکیشن‌های مختلف را فراهم می‌کند. همچنین میت بوک ۲۰۱۶ هواوی در مقایسه با مدل‌های موجود زمان خود، جزو یکی از سبک‌ترین محصولات به شمار می‌رفت.

با این حال، طولی نکشید که هواوی مدل جدیدی از این محصول را مجهز به رم ۸ گیگابایتی LPDDR3L و پردازنده Core m۵-۶Y۵۴ با فراکانس ۲.۷ گیگاهرتز طراحی و به بازار عرضه کرد. این مدل از حافظه ذخیره‌سازی و میزان رم بیشتری بهره می‌برد و برخی از نقطه ضعف‌های مدل قبل را نیز نداشت. در واقع، این محصول رقیبی جدی برای سرفیس ۴ مایکروسافت به شمار می‌رفت.

اما یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷، هواوی با سه محصول جدید و البته قوی‌تر به نام‌های میت بوک E، میت بوک D و میت بوک X قدم‌های محکم‌تری را برای اثبات توان مهندسان خود در این عرصه برداشت. مدل‌های D و X در کنار لپتاپ‌ها جای می‌گرفتند و مدل E نیز به عنوان یک محصول قابل تبدیل یا همان کانورتیبل برای شاغلان کسب‌وکارها طراحی شده بود.

سیر تکامل خانواده میت بوک هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020
میت بوک E

میت بوک E از لحاظ شکل و شمایل، شباهت زیادی به میت بوک ۲۰۱۶ داشت. هواوی این محصول را در رنگ‌های طلایی، آبی و صورتی به بازار عرضه کرد. در نگاه اول، میت بوک E شبیه به یک تبلت اندرویدی بزرگ به نظر می‌رسد که بجای اندروید، به ویندوز ۱۰ مجهز شده است.

در این محصول از یک نمایشگر ۱۲.۱ اینچی به همراه پردازنده Kaby Lake i۵-۷Y۵۴۴ استفاده و وزن دستگاه نیز برابر با ۱.۱ کیلوگرم عنوان شده است. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ورود رس‌می‌هواوی به بازار لپتاپ‌ها در سال ۲۰۱۷ و با عرضه مدل‌های میت بوک X و میت بوک D اتفاق افتاد.

هواوی این بار از نمایشگر بزرگ ۱۵.۶ اینچی با رزولوشن فول اچ دی در میت بوک D استفاده کرد. این شرکت بار پردازشی را روی دوش چیپست Core i۷-۷۵۰۰U و بار گرافیکی را نیز روی دوش چیپست GeForce 940MX انویدیا قرار داد. این لپتاپ همچنین به رم ۸ گیگابایتی DDR4 و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی مجهز بود.

در کنار میت بوک D، هواوی از لپتاپ دیگری به نام میت بوک X نیز پرده برداشت که در زمان خود جزو یکی از شیک‌ترین و مدرن‌ترین محصولات هم رده به شمار می‌رفت. این لپتاپ نه تنها بسیار سبک بود بلکه از ضخامت بدنه بسیار ک‌می‌نیز بهره می‌برد. طراحی قسمت بیرون لپتاپ نیز تحسین بسیاری از کارشناسان را نیز برانگیخته بود.

هواوی در ساخت بدنه میت بوک X از پوشش آلومینیومی‌مات استفاده کرد که نمایی جذاب و چشم‌نواز را برای این لپتاپ به ارمغان می‌آورد. همچنین رزولوشن بالای ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل نمایشگر میت بوک X نیز می‌توانست تصاویر و محتوا را با کیفیت و وضوح بالاتری به نمایش درآورد. در کنار همه این موارد، طول عمر بالای باتری را نیز باید اضافه کرد که جزو نقاط قوت این لپتاپ به حساب می‌آمد.

سیر تکامل خانواده میت بوک هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020
میت بوک X

 

هواوی در دل این لپتاپ، پردازنده Core i۵-۷۲۰۰U و رم ۸ گیگابایتی DDR3 را تعبیه کرده بود که می‌توانست به خوبی به نیازهای کاربران پاسخ دهد. همچنین میت بوک X به سیستم خنک‌کننده‌ای مجهز بود که اگرچه برخی از کارشناسان، در عملکرد بهینه آن تردید داشتند، اما با این حال فناوری جدیدی بود که میت بوک X به خود دیده بود.

هواوی از روش نوآورانه‌ای در محصول استفاده کرده بود، بدین معنی که ماده‌ای شبیه به ژل را در دل لپتاپ تعبیه کرده بود که در زمان بالا رفتن دمای لپتاپ، این ماده از جامد به مایع تغییر حالت پیدا می‌کرد. از لحاظ تئوری، این دستاورد می‌توانست عملکرد بهتری را در خارج کردن گرما از بدنه دستگاه به نسبت سیستم‌های خنک‌کننده مرسوم از خود نشان دهد.

موفقیت میت بوک X هواوی را بر این داشت تا مدل‌های بیشتری را طراحی و به بازار عرضه کند. درواقع، هواوی سعی کرد در محصول جدید خود نقاط قوت میت بوک X را تقویت و نقاط ضعف آن را برطرف کند. تا اینکه در سال ۲۰۱۸، شاهد عرضه مدل پرو بودیم.

این محصول تحت عنوان میت بوک ایکس پرو معرفی و با تغییراتی محسوس نسبت به مدل سال قبل معرفی شد. در این محصول، بدنه‌ای فلزی به کار گرفته شد و ضخامت بدنه نیز به ۱۴.۶ میلیمتر تقلیل یافت یا میت بوک ایکس به یکی از جذاب‌ترین لپتاپ‌های بازار تبدیل شود.

هواوی همچنین، از پردازنده نسل هشتم Core i۷-۸۵۵۰U با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتزی در این لپتاپ استفاده کرد تا قدرت پردازشی دستگاه را ارتقا دهد. نمایشگر میت بوک ایکس نیز می‌توانست تصاویر را با کیفیت بالاتری ارائه دهد. طبق گزارش‌های منتشر شده، این لپتاپ از نسبت نمایشگر به بدنه ۹۱ درصدی بهره می‌برد که نشان از تلاش مهندسان این شرکت در کاهش حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش دارد.

این مسئله، نمایی مدرن و امروزی را برای میت بوک ایکس به ارمغان آورد. در قسمت بالایی نمایشگر نیز خبری از دوربین وبکم نبود و در عوض هواوی، این دوربین در میان دکمه‌های کیبورد تعبیه کرد. در زمان عرضه میت بوک ایکس پرو، این محصول رقبای قدرتمندی را در بازار پیش روی خود می‌دید.

محصولاتی همچون مک بوک پرو ۱۳ اینچی و سرفیس لپتاپ ۱۳.۵ اینچی که هر کدام قابلیت‌ها و نقاط قوت خاص به خود را داشتند و میت بوک ایکس پرو را به چالش می‌کشیدند. اما برتری لپتاپ هواوی این بود که برخلاف مدل‌های اپل و مایکروسافت که از پردازنده نسل هفتم بهره می‌برند، به پردازنده‌های نسل هشتم اینتل مجهز بود.

میت بوک ایکس پرو نیز همانند مدل قبل از خود توانست در هر دو بخش طراحی ظاهری و مشخصات فنی مورد تمجید بسیاری از تحلیگران بازار قرار گیرد. همچنین در این لپتاپ از اسپیکر ۴ کاناله استفاده شد که می‌توانست صدایی باکیفیت و با وضوح بالا را به گوش کاربر برساند.

سیر تکامل خانواده میت بوک هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020
میت بوک ایکس پرو 2018

همه این ویژگی‌ها در کنار هم توانست فروش بالایی را برای هواوی رقم بزند. استقبال کاربران نشان می‌داد که مهندسان هواوی توانستند به فرمول نفوذ به قلب خریداران دست یابند و می‌توانستند این رویه را در ساخت مدل‌های جدید نیز دنبال کنند.

این شرکت در سال ۲۰۱۹ اما با محصولی غافلگیرکننده به نام میت بوک ۱۳ به روی صحنه آمد و نگاه همگان را به خود جلب کرد. این لپتاپ یک سروگردن بالاتر از مدل‌های پیشین هواوی قرار داشت و به معنی واقعی کلمه می‌توانست پرچمداری شایسته برای هواوی در بازار لپتاپ‌های پیشرفته باشد.

این لپتاپ از لحاظ ظاهری، بسیار زیبا و چشم‌نواز طراحی شده بود و شباهت‌های زیادی را می‌توان میان این لپتاپ و مک بوک ایر اپل مشاهده کرد. هواوی با میت بوک ۱۳ سعی کرد تا علاوه بر ارائه قابلیت‌های نرم‌‎افزاری و سخت‌افزاری پیشرفته، قیمت مناسبی را نیز برای این محصول در نظر بگیرد تا بتواند امکان خرید را برای کاربران بیشتری فراهم کند.

در بررسی‌های صورت گرفته روی این لپتاپ، آن چیزی که توجه کارشناسان را به خود جلب کرد، طول عمر بالای باتری میت بوک ۱۳ بود. از جمله مشخصات سخت‌افزاری قابل ذکر این لپتاپ می‌توان به پردازنده Core i۷-۸۵۶۵۵U با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتزی، کارت گرافیکی انویدیا GeForce MX150 با حافظه رم گرافیکی ۲ گیگابایتی GDDR5، حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی SSD و رم ۸ گیگابایتی اشاره کرد.

نمایشگر این لپتاپ نیز با ابعاد ۱۳ اینچ و مجهز به رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است و از حداکثر روشنایی ۳۰۰ نیت بهره می‌برد. همانند مدل قبل، میت بوک ۱۳ نیز به سیستم خنک‌کننده مجهز بوده و از فناوری شارژ سریع به منظور کاهش مدت زمان انتظار برای پُر شدن شارژ باتری بهره می‌برد.

روند به رو به شد هواوی در سال ۲۰۱۹ با عرضه یک لپتاپ دیگر به نام میت بوک ایکس پرو مدل ۲۰۱۹ نیز ادامه یافت. محصولی مجهز به بدنه‌ای آلومینیومی‌و ضخامت ۱۴.۶ میلیمتری که می‌توانست در نگاه اول، هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. این محصول از حسگر اثر انگشت نیز بهره می‌برد که در دکمه پاور دستگاه تعبیه شده بود.

یکی دیگر از جذابیت‌های میت بوک ایکس پرو ۲۰۱۹، حاشیه‌های بسیار کم اطراف نمایشگر، کیفیت بالای نمایشگر و وزن کم دستگاه بود. سخت‌افزار این لپتاپ به نسبت قبل دستخوش تغییرات زیادی شد به طوری که هواوی در این محصول پردازنده Core i۷-۸۵۶۵U، رم ۱۶ گیگابایتی، یک ترابایتی حافظه SSD و نمایشگر ۱۳.۹ اینچی با رزولوشن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل را تعبیه کرد.

این محصول نیز اگرچه با قیمت بالاتری عرضه شد، اما آمارها از فروش خوب این لپتاپ در میان علاقه‎‌مندان حکایت دارند. اکنون هواوی جایگاه خود را در میان تولیدکنندگان لپتاپ پیدا کرده و در طی این سال‌ها توانسته خود را به یکی از بزرگان این عرصه تبدیل کند. این شرکت بعد از مدل ۲۰۱۹ میت بوک ایکس پرو، دو لپتاپ دیگر به نام‌های میت بوک D۱۴ و میت بوک D15 را نیز در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کرد که از پردازنده‌های شرکت AMD بهره می‌بردند.

این تصمیم نشان داد که هواوی در این زمینه بسیار منعطف است و تمرکز خود را تنها روی شرکت و آن هم اینتل معطوف ن‌می‌کند. این شرکت در هر دو لپتاپ از پردازنده‌های AMD ۵ استفاده کرد. روند رونمایی‌های لپتاپ‌های هواوی در سال ۲۰۱۹ به این دو محصول ختم نشد و این شرکت از مدل‌های دیگری به نام‌های میت بوک ۱۴ و میت بوک ۱۳ نیز در جریان کنگره جهانی موبایل بارسلون پرده برداشت.

سیر تکامل خانواده میت بوک هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020
میت بوک ۱۳ نسخه 2019

در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز هواوی با دستی پُر روی صحنه آمد تا باری دیگر نام و آوازه برند خود را بر سر زبان‌های بیندازد و برای رقبای خود خط و نشان بکشد. اما هواوی اخیرا به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت با چالش‌های جدی مواجه شده و بسیاری از شرکت‌های آمریکایی دیگر اجازه همکاری را با هواوی ندارند.

اما این موانع هرگز هواوی را از مسیری که در آن مقتدرانه قدم برمی‌داشت، دلسرد نکرد. هواوی علی‌رغم همه این فشارها، همچنان به تولید لپتاپ‌های خود ادامه می‌دهد و تا به اینجای سال ۲۰۲۰ نیز ۳ لپتاپ معرفی کرده است.

لپتاپ نخست مدل ۲۰۲۰ میت بوک ۱۳ است که از ضخامت بدنه ۱۴.۹ میلیمتری بهره می‌برد و در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای عرضه می‌شود. این لپتاپ به نمایشگر ۱۳ اینچی IPS با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل، نسبت نمایشگر به بدنه ۸۸ درصدی، پردازنده نسل دهم Core i۵-۱۰۲۱۰U و Core i۷-۱۰۵۱۰U و کارت گرافیک جداگانه ساخت شرکت انویدیا مجهز شده است.

هواوی همچنین نسخه دیگری از این لپتاپ را مجهز به پردازنده شرکت AMD عرضه کرد که با قیمت کمتری نسبت به نسخه مجهز به پردازنده شرکت اینتل به فروش می‌رسد. در این لپتاپ از کارت گرافیک  AMD Radeon RX Vega ۸ استفاده شده است. لپتاپ دوم، میت بوک ۱۴ و لپتاپ سوم نیز مدل ۲۰۲۰ میت بوک ایکس پرو نام دارد. این دو محصول نیز به نسبت مدل‌های قبل از خود، تغییراتی را هم در طراحی و هم مشخصات فنی به خود دیده‌اند.

در پایان می‌توان گفت که ورود برند میت بوک به بازار محصولات هوشمند، با یک تبلت هیبریدی آغاز شد و اکنون به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندها نزد علاقه‌مندان به شمار می‌رود. در واقع، آنچه سبب این محبوبیت شده، رویکرد هواوی در ارائه نوآوری‌های جدید در محصولات این خانواده است که هر سال شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم و قطعا در آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

 

منبع
Intozoom

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا