ایران

تعداد مشترکان ایرانسل به ۵۳.۵ میلیون نفر رسید

جدیدترین آمارها و برنامه‌های ایرانسل در چهاردهمین سالگرد تاسیس

به گفته مدیرعامل ایرانسل، زمانی که ایرانسل وارد این عرصه شد، موبایل یک کالای لوکس به شمار می‌آمد، اما ایرانسل باعث شد تا این کالا تبدیل به یک کالای مصرفی شده و با قیمتی مناسب در اختیار همگان قرار گیرد و حالا تعداد مشترکان این اپراتور به ۵۳.۵ میلیون نفر رسیده است.

بیژن عباسی آرند در نشست خبری که به مناسبت چهاردمین سال روز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه برگزار شد، آمارهای جالبی از ۱۴ سال فعالیت خود ارائه داد. به گفته عباسی تعداد کل مشترکان ایرانسل ۵۳.۵ میلیون نفر بوده و تعداد مشترکانی که از اینترنت همراه این اپراتور استفاده می‌کنند، ۳۹ میلیون نفر است که در مجموع ایرانسل ۸۹ درصد جمعیت کل کشور را پوشش می‌دهد. همچنین او در ادامه با اشاره به همکاری این اپراتور با سرمایه‌گذار خارجی، گفت که ایرانسل با این تجربه موفق خود باعث از بین بردن انحصار در کشور و توسعه سریع تکنولوژی شده است.

سهم ۱۵ هزار میلیاردی از اقتصاد دیجیتال کشور

به گفته مدیرعامل ایرانسل ۶۶۰هزار نفر در کشور از اینترنت ثابت (TDE-LTE) استفاده می‌کنند. طبق آماری که عباسی اعلام کرد، کل سرمایه‌گذاری ایرانسل از ابتدا ۸ میلیارد دلار بوده و سهم سالانه این اپراتور از اقتصاد دیجیتال در سال گذشته، ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که برآورد آن‌ها این است که این عدد در سال جاری به ۱۸ تا ۱۹ میلیارد تومان برسد.  او در ادامه با اشاره به تاثیر این اپراتور در اشتغال‌زایی گفت که در حال حاضر ۲.۳۴۲ شغل مستقیم و ۶۸.۸۹۰ شغل غیر مستقیم توسط ایرانسل ایجاد شده است.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه اعلام کرد که سهم درآمد دولت از این اپراتور به صورت مستقیم، ۳۶۱هزار میلیارد تومان و در مجموع، ۴۶۳هزار میلیارد تومان بوده است. عباسی با اشاره به مصرف دیتای روزانه از ابتدای راه‌اندازی اینترنت پهن‌باند یعنی از مهر ۹۳ تا مهر ۹۹ گفت: «رشد سرانه دیتای این اپراتور در این سال‌ها ۴۰ برابر و ترافیک روزانه دیتا یک هزار و ۲۲۸ برابر شده است و کیفیت شبکه به گونه‌ای است که تجربه مشترک بیش از ۱۴۰ برابر بهبود پیدا کرده است.  روزانه یازده هزار و ۵۴۳ ترابایت ترافیک مصرفی در شبکۀ دیتا رقم می‌خورد.» به گفته او ۳۷ میلیون گوشی هوشمند از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، در شبکه ایرانسل فعال هستند.

از سوی دیگر به گفته عباسی آرند، ۳۷ میلیون گوشی هوشمند از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، در شبکه ایرانسل فعال هستند که این عدد در سال گذشته ۲۰ میلیون گوشی بوده است. همچنین شبکه ۴g رشد ۱۴۰۰ برابری داشته و در حال حاضر بیش از چهار هزار شهر و دهستان بزرگ از ۴G استفاده می‌کنند، شبکه ۳g نیز با رشد ۲۹۱ درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل ایرانسل در بخش دیگر صحبت‌های خود به ارائه خدماتی که تاکنون به ۸هزار کسب و کار داده‌اند، اشاره کرد و گفت: «تاکنون این امکان را برای مجلس شورای اسلامی قرار داده‌ایم تا جلسات غیرحضوری خود را در بستر شبکه ایرانسل برگزار کنند. همچنین در راه‌اندازی اپراتورهای هوشمند پلیس هم همکاری‌هایی داشته‌ایم که این هفته با همکاری نیروی انتظامی راه‌اندازی می‌شود. زیرساخت ارتباطی بیش از ۴۰ بانک و موسسه مالی هم تامین کرده‌ایم.» به گفته عباسی این اپراتور خدماتی هم در بخش اینترنت اشیا داشته و در شهر مشهد پارکینگ حاشیه‌ای هوشمند و کنتورهای بومی گازی را تست کرده‌اند.

پرچمداری شبکه 5G

عباسی آرند با تاکید بر این موضوع که ایرانسل پرچمدار در ارائه نسل جدید شبکه در کشور بوده گفت: «ایرانسل در کنار خدمات خود، یک ویژگی مهم دیگری را هم به بازار تلکام عرضه کرده و پرچمداری خود را با ارائه شبکه ۵G در شهر تهران حفظ کرده است. اکنون نسل پنجم ارتباطات در دو نقطه پایلوت راه‌اندازی شده و به زودی در دو نقطه دیگر از تهران راه‌اندازی خواهد شد.» افزایش تعداد سایت‌های ۵G در مراکز دانشگاهی، تعامل با رگولاتوری برای تخصیص فرکانس ۵G، تکمیل زیرساخت‌های شبکه و هسته شبکه به جهت فاز گذر از LET به ۵G، را از دیگر اقداماتی است که ایرانسل در راستای تحقق شبکه ۵G انجام داده است. او در ادامه افزود: «به صورت پایلوت راه‌اندازی ۵G را در دو نقطه یعنی ساختمان اصلی ایرانسل و مرکز تحقیقات مخابرات پیاده‌سازی کرده‌ایم. به زودی در دو نقطه دیگر تهران هم این شبکه راه‌اندازی خواهد شد و به صورت هات اسپات در اختیار مردم قرار خواهد گرفت تا بتوانند به کمک مودم و به شکل wi-fi  با توجه به محدودیت‌های گوشی ۵G از آن استفاده کنند.»

مدیرعامل ایرانسل با توضیحاتی از برنامه‌های این اپراتور برای نسل پنجم ارتباطات اعلام کرد که در تلاش هستند تا تجهیزات نسل پنجم تلفن همراه را بومی‌سازی کنند. او در ادامه افزود: «در کنار  توسعه نسل فعلی اینترنت در سطح روستاها و مناطق روستایی و کوهستانی که کمتر تحت پوشش قرار گرفته‌اند، پرداختن به نسل پنجم ارتباطات نیز جزو برنامه‌ها است. یک ونیم ساله روی زیرساخت این پروژه، عملا از نسل چهارم ارتباطات به نسل پنجم گذر کردیم و با تمام محدویت‌ها و تحریم‌هایی که علیه ایران انجام شده، برای توسعه نسل پنجم ارتباطات به شدت در حال تلاش هستیم تا تجهیزات مورد نیاز برای این کار را تامین کنیم.» او معتقد است که نسل ۵G یک زیست‌بوم از سرویس‌های جدید در قالب خدمات به صنعت است و رشد این فضا به تجاری سازی اینترنت اشیا کمک خواهد کرد.

‏اسنپ به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های ایرانسل توانسته بیش از ۲.۵ میلیون شغل غیرمستقیم و ۳۳۰۰ شغل مستقیم را ایجاد کند

عباسی در ادامه با اشاره به خدماتی که این مجموعه در راستای عدالت اجتماعی و ارتباطی انجام داده است، اشاره کرد:« ۱۱ میلیون نفر جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه پهنای باند ایرانسل قرار گرفته و از این میزان ۷ میلیون به صورت مستقیم با شبکه ایرانسل تحت پوشش درآمده‌اند و ۴ میلیون نیز به کمک رومینگ ملی و روستایی که با همکاری سایر اپراتورها بوده امکان دسترسی به خدمات ما را داشته‌اند. از سوی دیگر از طریق طرح USO بیش ۴۰۰ سایت پیش‌بینی شده است که در روستاهای کشور فعال شود.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌ایران مبنی بر اینکه مودم‌های 5G چه زمانی به بازار ارائه خواهند شد، گفت: «تا کنون دو‌نسخه از این مودم‌ها توسط شرکت‌های ایرانی تولید شده و تا‌ دو ماه آینده وارد مرحله تست خواهند شد. عرضه این مودم‌ها نیز متناسب با توسعه شبکه 5G در کشور انجام خواهد شد.»

بر اساس گزارشی که مدیرعامل ایرانسل ارائه داد، فروش الکترونیکی این اپراتور در یکسال از ۹۲ به ۹۵ درصد رسیده ولی فروش فیزیکال کاهش داشته و از ۸ درصد به ۵ درصد رسیده است که این نشان‌دهنده تمایلات مردم به خرید آنلاین بوده که شیوع بیماری کرونا به افزایش این درصد کمک شایانی کرده است.

حمایت از استارتاپ‌ها

عباسی با اشاره به حمایت از تیم‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت که این اپراتور در صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین مشارکت کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کرده است. به گفته او در همین راستا مرکز تحقیق و توسعه ایرانسل نیز راه‌اندازی شده که دارای حوزه‌های هوش مصنوعی، رایانش ابری، بلاکچین، کلان داده‌ها، رباتیک و اینترنت اشیا است. از همین رو فراخوانی برای جذب تیم‌های استارتاپی که در این حوزه می‌توانند خدماتی ارائه دهند، داده شده که استارتاپ‌ها برای شرکت در آن در سایت ایرانسل ثبت نام کنند و به زودی رویداد استارتاپی در آبان ماه برگزار خواهد شد که دوازده تیم برتر انتخاب شده و در مرکز نوآوری ایرانسل مستقر خواهند شد.

در پایان باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل از سرویس‌های جدید دیجیتالی ایرانسل رونمایی کرد،یکی از این سرویس‌ها تحت عنوان رایتو است که به تولیدکنندگان محتوا و ناشران امکان درآمدزایی از ریتینگ و ترافیک مصرفی بیننده از تماشای آن می‌دهد. «یلوهاب»، «یلوادوایز»، «یلومانیتورینگ» و «ابر تو» از دیگر محصولات این اپراتور هستند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا