تکنولوژیفضا

نوکیا فناوری 4G را به کره ماه می‌برد

ناسا به تازگی از اختصاص بودجه‌ای معادل 14.1 میلیون دلار به کسب‌وکار شرکت نوکیا در آمریکا به منظور راه‌اندازی شبکه ارتباطی 4G در کره ماه خبر داد.

این بودجه بخشی از سرمایه‌گذاری 370 میلیون دلاری ناسا به شمار می‌رود که برای کارهای تحقیقاتی پیشرفته و توسعه در زمینه اکتشافات فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. حال طبق قرارداد جدید میان ناسا و نوکیا، قرار است است این شرکت فنلاندی شبکه 4G LTE را در سطح ماه راه‌اندازی کند و پس از آن نیز به شبکه 5G ارتقا دهد.

ناسا اعلام کرد که این همکاری می‌تواند راه را برای برقراری اولین ارتباط 4G در فضا فراهم کند. در بخشی از بیانیه این سازمان فضایی آمده است: این سیستم می‌تواند ارتباط‌هایی از سطح کره ماه را با فواصل زیاد را میسر کند.

آزمایشگاه تحقیقاتی نوکیا که تحت عنوان Bell Labs شناخته می‌شود، با انتشار چندی توییت در فضایی مجازی اطلاعاتی را در خصوص این طرح ارائه کرده است. این شرکت قصد دارد تا این شبکه را به گونه‌ای طراحی و راه‌اندازی کند که بتواند علاوه بر استریم ویدیو، ماه‌نوردها نیز بتوانند از طریق ارتباط وایرلس از آن بهره گرفته و در مسیریابی‌های خود استفاده کنند.

نوکیا اعلام کرد که این شبکه ارتباطی بسیار کامپکت و البته بهینه طراحی خواهد شد و به لطف طراحی خاص خود می‌تواند حتی در دماهای مختلف، شرایط خلاء و همچنین قرارگیری در معرض تشعشعات به خوبی عمل کند.

البته فعلا چیزی در خصوص زمان دقیق راه‌اندازی شبکه 4G در ماه اعلام نشده اما به نظر این سازمان فضایی قصد دارد تا سال 2028، این پروژه را به واقعیت تبدیل و امکان استفاده از آن را برای ماه‌نوردان فراهم کند.

منبع
Mashable

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا