تکنولوژی

فناوری جدید هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت تماس‌های تصویری

اگرچه این روزها تماس‌های تصویری از محبوبیت و فراگیری به مراتب بیشتری نسبت به قبل برخوردارند، اما ضعف در فرآیندهایی همچون فشرده‌سازی ویدیوها، منجر می‌شود تا چهره فرد در حین برقراری تماس با وضوح و کیفیت مطلوب منتقل نشود.

حال شرکت انویدیا برای رفع این مشکل وارد عمل شده و راه‌حلی را برای آن ارائه کرده است. این شرکت به جای پرداختن به الگوریتم‌های فشرده‌سازی و رفع آن‌ها، از فناوری شبکه‌های عصبی (Neural Networks) برای رندر کردن تصاویر چهره افراد کمک می‌گیرد.

در حال حاضر، در بسیاری از پلتفرم‌ها همانند یوتیوب و نتفلیکس، الگوریتم‌های فشرده‌سازی برای کاهش میزان پهنای باند مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوان امکان برقراری تماس‌های ویدیویی لحظه‌ای را فراهم کرد در حالی که توجه چندانی به سرعت اینترنت کاربر ن‌می‌شود.

این الگوریتم‌ها از ترفندهای مختلفی برای این منظور کمک می‌گیرند که شامل کاهش کیفیت رنگ‌ها، کم کردن رزولوشن ویدیوها و غیره می‌شوند اما نتیجه چنین فرآیندی، مخابره تصویری از فرد خواهد شد که به دلیل کیفیت پایین آن، به نظر متعلق به چند دهه قبل است.

اما مهندسان انویدیا، راهکار دیگری را برای بالا بردن کیفیت تماس‌های تصویری ارائه کرده‌اند. در این شیوه، از ابزارهای پردازش ویدیویی مبتنی بر فناوری شبکه عصبی کمک گرفته می‌شود این الگوریتم جدید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالای هوش مصنوعی، بجای ارسال یک استریم از ویدیو با سرعت ۱۵ یا ۳۰ فریم بر ثانیه بر بستر اینترنت، تعداد کمتری از فریم‌ها را از بازه‌های زمانی خاص ارسال می‌کند که تحت عنوان فریم‌های کلیدی (Keyframes) شناخته می‌شود.

در دستگاه شخص دریافت‌کننده تماس تصویری نیز یک شبکه عصبی مجهز به کارت گرافیک می‌تواند از این اطلاعات برای ایجاد سایر فریم‌ها کمک بگیرد و آن‌ها را در میان فریم‌های کلیدی تعبیه کند. نتیجه این فرآیند، منجر به تولید ویدیویی با کیفیت مناسب در تماس‌های تصویری خواهد شد.

محققان انویدیا اعلام کردند که با این روش، نه تنها شاهد ارتقای کیفیت تماس‌های تصویری خواهیم بود، بلکه حتی پهنای باند مورد نیاز برای استریم ویدیو با استفاده از این روش فشرده‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی حدود یک دهم پهنای باندی خواهد بود که این روزها توسط الگوریتم‌های فشرده‌سازی مرسوم همانند استاندارد H. ۲۶۴ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع
Gizmodo

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. Ищете надежного подрядчика для устройства стяжки пола в Москве? Обращайтесь к нам на сайт styazhka-pola24.ru! Мы предлагаем услуги по залитию стяжки пола любой сложности и площади, а также гарантируем быстрое и качественное выполнение работ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا