تکنولوژی

اپلیکیشن شاد می‌خواهد بازی هم به دانش آموزان عرضه کند

بنیانگذار استاد سلام : شاد بهتر است برای رفع سرگردانی دانش‌آموزان امکانات فعلی خود را بهبود ببخشد

وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تفاهم‌نامه‌ای برای تبلیغ و ترویج بازی‌ها در پلتفرم شاد برای کودکان و نوجوانان و بازی‌سازان امضا کرده‌اند. اپلیکیشن شاد یا همان پلتفرم آموزش آنلاین از فروردین 99، با همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر نزدیک به 7 ماه از شروع کار این پلتفرم می‌گذرد و علیرغم سخنرانی‌های مکرر مدیران آموزش‌ و پرورش و مسئولان اپلیکیشن شاد مبنی بر ارتقا این برنامه و ارائه ویژگی‌های جدید، همچنان انتقاد خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان را به دنبال دارد. حال باید دید با توجه به عملکرد این پلتفرم، اضافه کردن خدمات جدید به آن تا چه میزان می‌تواند موثر واقع شود؟

بازی‌سازان خوشحالند

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همکاری با آموزش و پرورش را فرصت خوبی برای بازی‌سازان دانست و اعلام کرد: «یکی از راه‌های تبلیغ برای جذب کاربر برای بازی‌سازها تبلیغ در اپلیکیشن‌های پرمخاطب است و شبکه شاد یکی از این اپلیکیشن‌ها به شمار می‌رود.»

بازی‌ها در دو دسته‌ کلی بازی‌های جدی (آموزشی و غیرآموزشی) و بازی‌های سرگرم‌کننده می‌توانند از امکان تبلیغ و معرفی در شبکه دانش‌آموزی شاد استفاده کنند. بازی‌های جدی که برای معرفی در شبکه دانش‌آموزی شاد ارسال می‌شوند، در صورت حضور در دوره‌های مختلف «جایزه بازی‌های جدی» یا مقامی در این رویداد شده ‌باشند از امتیاز ویژه برای ارزیابی بازی‌شان جهت معرفی در این سامانه برخوردار خواهند بود. همچنین این قانون برای بازی‌های سرگرم‌کننده هم تعریف شده است که اگر در این دسته‌‌ محصولاتی که ویژگی‌ها و اثرگذاری‌های مثبت فرهنگی و تربیتی را دارا باشند در اولویت انتخاب و معرفی به این سامانه قرار می‌گیرند.

گفتنی است طبق این تفاهم‌نامه بازی‏‌ها برای معرفی در این سامانه نیاز به پروانه انتشار دارند و بازی‌های ارسال شده پس از ارزیابی در کارگروه مشترک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وزارت آموزش‌ و پرورش، انتخاب می‌شوند و اسامی آن‌ها از طریق وب‌سایت بنیاد اطلاع‌رسانی خواهند شد.

برنامه شاد و حواشی آن

با اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این تفاهم‌نامه را خبر خوشی برای بازی‌سازها می‌داند اما در قسمت دیگر ماجرا که رسالت اصلی این اپلیکیشن است یعنی آموزش، ماجرا کمی متفاوت است. نغمه عقیلی، بنیان‌گذار اپلیکیشن آموزش استاد سلام در گفت‌وگو با آی‌تی ایران با اشاره به چالش‌های این اپلیکیشن می‌گوید: «با توجه به اینکه بیشتر اپلیکیشن‌های خصوصی با مدارس غیردولتی کار می‌کنند، کارکرد درست برنامه شاد اتفاق خوبی برای مدارس دولتی و شهرستان‌ها است، اما بر خلاف گزارش‌های خوب آموزش و پرورش، متاسفانه هنوز این اپلیکیشن عملکرد مثبتی ندارد. در حال حاضر خبرها حاکی از این است که معلمان و مدارس به جای استفاده از برنامه شاد از پیام‌رسان واتس‌آپ استفاده می‌کنند. این بسیار ناراحت‌کننده است. 6 ماه از آغاز کار این پلتفرم گذشته و هنوز دانش‌آموزان نتوانستند تجربه مثبتی از آموزش آنلاین داشته باشند. به نظر می‌رسد اگر آموزش و پرورش از پلتفرم‌های خصوصی آموزشی مانند استاد سلام، مکتب‌خونه، الو استاد و … کمک بگیرد نتیجه متفاوت‌تری برای آموزش کشور رقم می‌خورد. حتی این اپلیکیشن‌ها حاضر هستند که با تقسیم مدارس دولتی بین خودشان به صورت رایگان خدمات خود را ارائه دهند.» او در ادامه با توجه به امضای تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با بنیاد ملی‌ بازی‌های ایرانی اعلام می‌کند: «زمانی که ساختار اصلی یک برنامه به درستی عمل نمی‌کند، اضافه کردن بخش‌های جدید به آن یک تصمیم اشتباه است. شاد بهتر است برای رفع سرگردانی دانش‌آموزان امکانات فعلی خود را بهبود ببخشد.»

او در پایان یکی از بزرگترین چالش‌های این سامانه را آموزش ندیدن کادر آموزشی مدارس شهرهای کوچک برای کار با این اپلیکیشن می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: «به تازگی یکی از مدیران مدارس دولتی در شهری غیر از تهران، در بستر استاد سلام به دانش‌آموزان و معلمان خود کار با شاد را آموزش داد. هیچ برنامه آموزشی برای معلمان و کادر آموزشی مدارسی که به دلایل مختلف از جمله کهولت سن از فضای دیجتال دور هستند، درنظر نگرفته‌اند که در نهایت فعالیت در این فضا برای آن‌ها سخت و طاقت‌فرسا است.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا