تکنولوژیخودرو الکتریکی

پاسخ تسلا به شکایت «نیکولا موتورز» علیه این شرکت

حدود دو سال پیش، شرکت نیکولا موتورز (Nikola Motors) که در زمینه تولید کامیون‌های هیدروژنی فعالیت دارد، مدعی شد که تسلا در طراحی کامیون الکتریکی Tesla Semi خود از محصولات این شرکت کپی‌برداری کرده است.

اما اخیرا تسلا در پاسخ به ادعاهای نیکولا، با طرح شکایتی مدعی شده که این شرکت، طراحی اولیه کامیون خود  را از طراحی کامیونی که توسط آدریانو مودری ارائه شده بود، کپی‌برداری کرده و در پتنت خود اسمی از وی نبرده است. در حال حاضر، مودری به عنوان مدیر طراحی در شرکت کروات ریماک فعالیت دارد.

نیکولا در شکایت خود اعلام کرده کامیون‌های الکتریکی تسلا، الگوبرداری از پتنت‌های موجود این شرکت است و تخلف شرکت تسلا را نشان می‌دهد. این پتنت‌ها مربوط به طراحی برخی ویژگی‌های کامیون Nikola One که در سال 2016 معرفی شد، می‌شدند. یعنی یک سال قبل از آنکه تسلا از کامیون الکتریکی خود رونمایی کند.

در شکایت نیکولا علیه تسلا، این شرکت خواستار دریافت غرامت 2 میلیارد دلاری شد. تسلا اما این ادعاها را رد کرده و در شکایت خود آورده است: آدریانو مودری، طراح کامیون مفهومی‌Road Runner است که این کامیون در سال 2010 به چالش طراحی میشیگان راه یافت و به عنوان خودروهای قابل نمایش در نمایشگاه بین المللی خودروی آمریکای شمالی 2010 انتخاب شد. برخی از تصاویر مربوط به طراحی مدل مفهومی ‌کامیون Road Runner را در ادامه آمده است.

تصاویری از کامیون Road Runner که در پاسخ شرکت تسلا آمده است

به گفته تسلا، ویژگی‌های مشترک زیادی میان کامیون Road Runner و Nikola One وجود دارد و این مسئله نشان می‌دهد که کامیون طراحی‌شده توسط مودری، سهم زیادی را در طراحی پتنت‌های ارائه‌شده از سوی نیکولا داشته است. اما در این پتنت، اسمی ‌از آدریانو مودری به عنوان مخترع چنین طراحی برده نشده است و از این رو، پتنت متعلق به نیکولا فاقد اعتبار خواهد بود.

به گفته تسلا، میلتون سعی داشت تا با اضافه نکردن نام مودری به عنوان مخترع و طراح، به هدف فریبکارانه خود برسد. اگر اداره ثبت پتنت از وجود چنین ویژگی‌های مشابهی در طراحی‌هایی که توسط مودری ارائه شده، باخبر بود هرگز پتنت متعلق به شرکت نیکولا را ثبت نمی‌کرد.

نیکولا اما در واکنش به شکایت تسلا اعلام کرد که ادعاهای مطرح شده از سوی این شرکت را مورد بررسی قرار خواهد داد و پاسخ مناسبی را در این رابطه منتشر خواهد کرد.

منبع
Electrek

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا