تکنولوژی

ساخت پوست مصنوعی الکترونیکی که درد را احساس می کند

محققان دانشگاه RMIT استرالیا موفق به ساخت پوست مصنوعی الکترونیکی شده‌اند که قادر است در برابر درد واکنش نشان دهد.

اگرچه ساخت پوست مصنوعی تازگی ندارد و محققان دیگر موسسات پژوهشی، پیشتر موفق به تولید پوست‌هایی با قابلیت نشان دادن واکنش در برابر لمس شده‌اند اما تاکنون پوستی که بتواند در برابر درد عکس العمل نشان دهد، تولید نشده بود.

در واقع، ایند نقطه ضعف باعث می‌شود تا دانشمندان نتوانند در ساخت ربات‌هایی شبیه به انسان و یا اعضای مصنوعی بدن، به توفیق چندانی دست یابند. خوشبختانه، اخیرا گروهی از محققان دانشگاه RMIT توانستند این مشکل را حل کنند.

پوست مصنوعی که توسط این گروه تولید شده، می‌تواند همانند پوست انسان در برابر درد واکنش نشان دهد. بدین معنی که اگر فشار وارده و یا دمای پوست فراتر از حد مشخص برود، این پوست مصنوعی بازخورد نشان خواهد داد.

طبق گفته محققان، در ساخت این پوست مصنوعی از قطعه الکترونیکی فوق نازک (اکسیدها و سیلیکون زیست‌سازگار) با قابلیت کشسانی بالا به همراه حسگر فشار، پوشش حساس در برابر دما و سلول‌های حافظه با عملکردی شبیه به مغز استفاده شده است.

این دستاورد با ظرافت بسیار بالایی ساخته شده و قادر است میزان فشارهای وارده را تشخیص داده و با توجه به شدت آن، عکس العمل نشان دهد. در واقع، طراحی این پوست مصنوعی به نحوی است که عملکردی شبیه به نورون‌ها، مسیرهای عصبی و گیرنده‌ها را ارایه می‌دهد و حس را منتقل می‌کند.

این پروژه هنوز راه زیادی را برای استفاده در انواع محصولات دارد. اما در صورت تحقق این موضوع، می‌توان از این پوست در کاربردهای مختلف بهره برد و ربات‌هایی با شباهت بیشتر به انسان‌ها را تولید کرد.

 

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا