تکنولوژی

ربات ها‌ی میکروسکوپی به زودی در بدن انسان ها‌ جولان می دهند

محققان موفق به ساخت ربات‌ها‌ی میکروسکوپی شده‌اند که می‌توانند با کمک پاهای بسیار کوچک خود و همچنین فناوری لیزر در بدن انسان‌ها‌ حرکت کنند.

امروزه می‌توان به وضوح ردپای پیشرفت دانشمندان در علم رباتیک را در بخش‌ها‌ی مختلف زندگی ما انسان‌ها‌ مشاهده کرد. اگرچه شاید در بسیار از مواقع، تاثیر حضور ربات‌ها‌ احساس نشود اما حقیقت آن است که سیستم‌ها‌ی رباتیک توانسته‌اند با ورود خود سرعت و اثربخشی به مراتب بیشتری را برای صنایع و کسب‌وکارهای مختلف به ارمغان آورند.

اما محققان در راستای تلاش‌ها‌ی خود برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها‌ی ربات‌ها‌ی کوچک، به طور جدی‌تری به موضوع استفاده از ربات‌ها‌ی میکروسکوپی در بدن انسان‌ها‌ پرداخته‌اند. طبق نتایج مطالعه‌ای که در نشریه «نیچر» به چاپ رسیده، محققان در تلاشند تا بتوانند از ربات‌ها‌ی میکروسکوپی و بسیار ریز به منظور کمک به سلامتی انسان‌ها‌ی بهره بگیرند.

محققان دانشگاه کرنل با همکاری پژوهشگرانی از دیگر موسسات تحقیقاتی، برای اولین بار موفق به ساخت ربات‌ها‌یی کوچکی شده‌اند که از اشعه لیزر برای حرکت در بدن کمک می‌گیرند. به گفته محققان دانشگاه کرنل، ضخامت این ربات‌ها‌ به 5 میکرون (هر میکرون یک میلیونیم متر است)، عرض آن‌ها‌ به 40 میکرون و طول آن‌ها‌ نیز به چیزی حدود 40 تا 70 میکرون می‌رسد.

هر کدام از این ربات‌ها‌، از یک مدار ساده و چهار پای ( محرک‌ها‌ی الکتروشیمیایی) متشکل از نوارهای پلاتینی تشکیل شده‌‌اند. در واقع، تابش لیزر روی پاهای این ربات‌ها‌ باعث بوجود آمدن شارژ الکتریکیسیته مثبت و انتقال آن به پلاتین‌ها‌ شده و در نهایت، انرژی مورد نیاز برای تکان خوردن پاهای ربات ایچاد می‌شود.

طبق آنچه محققان اعلام کرده‌اند از این ربات‌ها‌ی کوچک می‌توان در آینده برای اهداف مختلفی استفاده کرد به طوری که می‌توان برای انتقال دارو به یک عضو خاص در بدن و یا تشخیص علائم بیماری در بدن بهره برد.

 

منبع
BGR

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا