موبایل

برزیل بهشت تازه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن

همواره هدف‌گیری بازارهای جدید و رو به رشد، انتخابی درست و هوشمندانه برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی بوده است. بازار جوان و درحال رشد برزیل هم یکی از این بازارهاست که این روزها حسابی مورد توجه فعالان حوزه اپ قرار گرفته. بازار این کشور با رشد سالانه ۳۰ درصدی در میزان دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها، بزرگ‌ترین بازار منطقه است که با بیشترین سرعت در مسیر رشد جلو می‌رود. برزیل ششمین کشور پرجمعیت جهان است که بازار موبایل‌های هوشمند آن در سال‌های اخیر رشدی انفجاری داشته است. این بازار در سال گذشته میلادی رشد سالانه ۱۹ درصدی را به ثبت رسانده است. با این حال اما هنوز تصویر درستی از آینده پیش‌روی این بازار وجود ندارد. در سال ۲۰۱۹ میزان ضریب نفوذ موبایل هوشمند در بازار برزیل ۶/ ۴۵ درصد بوده که در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان، آلمان و آمریکا که ضریب نفوذی در حدود ۸۰ درصد دارند، پایین است.

در سال‌های اخیر توسعه‌دهندگان و منتشرکنندگان اپلیکیشن از طریق بومی‌سازی و سفارشی‌سازی اپلیکیشن‌هایشان برای پیوستن زودتر آنها به زندگی روزمره شهروندان برزیلی، در بازار نوظهور این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. براساس بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی AppsFlyer، ۱/ ۹ درصد از کاربرانی که یک اپلیکیشن در حوزه تجارت الکترونیک نصب کرده‌اند، به خریداران آنلاین جدی تبدیل شده‌اند و تا دو برابر بیشتر از بازارهای محلی و فیزیکی از آنها خرید می‌کنند. در میان انواع اپلیکیشن‌های پرطرفدار برای شهروندان برزیلی، اپ‌های مربوط به دسته تجارت الکترونیک بیشترین محبوبیت را دارند؛ بعد از آنها اپ‌های تحویل غذا، بازی‌های موبایلی، خرید آنلاین و سفر طرفداران بیشتری دارند.

دریای کاربران موبایل‌اولی

فروش گوشی‌های موبایل با متوسط سن ۳۲ سال برای خریداران برزیلی، رونق خوبی در این کشور دارد؛ تا جایی که تخمین زده می‌شود ۱۰۴ میلیون برزیلی تا سال ۲۰۲۳ دست‌کم یک موبایل هوشمند داشته باشند. درست مانند اغلب کشورهای درحال توسعه، در برزیل هم جمعیت جوان عامل رشد هستند. ۸۵ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۳۴ ساله این کشور یک موبایل هوشمند دارند، درحالی‌که این رقم برای جمعیت بالای ۵۰ سال آن به ۳۲ درصد می‌رسد. این ارقام در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته مانند آمریکا هنوز تفاوت زیادی دارند؛ به‌عنوان مثال در آمریکا ۹۵ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۳۴ ساله و ۶۷ درصد از جمعیت بالای ۵۰ سال، یک موبایل هوشمند دارند. همان‌طور که جمعیت جوان برزیل رو به بزرگسالی و میانسالی پیش می‌رود، آنها همچنان و به سرعت به استفاده از دستگاه‌های دیجیتال جدید روی می‌آورند تا در نهایت سبک زندگی برزیلی‌ها کاملا موبایلی شود.

نکته جالب‌توجه درباره کاربران برزیلی این است که آنها شوق زیادی برای نصب اپلیکیشن‌ها و به‌خصوص اپ‌های خرید آنلاین دارند. درآمد حاصل از فروش موبایل در این کشور به بیش از ۶/ ۷ میلیارد دلار می‌رسد و ۳۲ درصد از کل پرداخت‌های انجام شده در بخش تجارت الکترونیک در برزیل را به خود اختصاص می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۸ درصد از برزیلی‌ها به‌خاطر سرعت و سادگی، ترجیح می‌دهند پرداخت‌هایشان را از طریق اپ انجام بدهند تا دیگر شیوه‌های پرداخت. درست به همین دلیل هم هست که کارشناسان انتظار دارند با افزایش ضریب نفود موبایل هوشمند در برزیل، تجارت الکترونیک هم در این کشور رشد چشمگیری داشته باشد و حتی به سطح دیگر کشورهای توسعه‌یافته برسد.

چشم امید آگهی‌دهندگان

درجه‌بندی و دسترسی دو دغدغه مهم هر آگهی‌دهنده در بازارهای جدید است. بازار برزیل به تایید کارشناسان و تحلیلگران پتانسیل زیادی برای جذب کاربران جدید به اپلیکیشن‌ها دارد. این کشور رشد ثابتی را در خرید و نصب اپلیکیشن داشته است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری میلادی به ۴ میلیارد دلار برسد. بررسی‌های AppsFlyer در این زمینه نشان می‌دهد که در سال گذشته میلادی، برزیل بیش از نیمی از هزینه صرف‌شده برای تبلیغات نصب اپلیکیشن را در منطقه آمریکای جنوبی به خودش اختصاص داده است؛ چیزی که مورد توجه آگهی‌دهندگان قرار گرفته است. ۶۰‌درصد از کل اپلیکیشن‌های نصب شده در برزیل در سال ۲۰۱۹ به دنبال کمپین‌های تبلیغاتی انجام شده است.

افزایش کاربران جدید و بلوغ بازار

درست مثل هر بازار درحال رشد دیگری، کمپین‌های جذب کاربران تازه نیازمند زیرکی و ریزه‌کاری‌های مختلف و البته نگاهی به تکامل و بلوغ است. شبکه‌های اجتماعی راه بسیار خوبی برای رشد و توسعه در این زمینه است. به گواه آمار تازه منتشر شده، تعداد کاربران برزیلی در شبکه‌های اجتماعی تا پایان ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ برابر ۱۴۰ میلیون نفر بوده است. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ماه ژانویه سال‌جاری میلادی، بیش از ۱۰ درصد از کل دانلودهای انجام شده در اپلیکیشن محبوب تیک‌تاک توسط کاربران برزیلی انجام شده است.

با این حال طبیعتا نباید تمام هزینه کمپین‌های جذب کاربران جدید را در شبکه‌های اجتماعی صرف کرد. در ابتدا رقابت برای جلب نظر روی پلت‌فرم‌هایی است که در بازارهای بزرگ و توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا طرفداران زیادی دارند. سپس بعد از افزایش ناگهانی میزان نصب‌ها، خواهید دید که هزینه شما برای آگهی‌ها به جذب کاربران کمتر و کمتری منجر می‌شود. از طرفی نگرانی‌های زیادی درباره کلاهبرداری و آگهی‌های تقلبی در برزیل وجود دارد، چون در این بازار کلاهبرداران از پلت‌فرم‌های غیررسمی برای فریب کاربران جهت دانلود اپلیکیشن استفاده می‌کنند. با این حال اما خوشبختانه کانال‌های امن و رسمی زیادی برای دانلود و نصب اپلیکیشن در این کشور وجود دارد.

در فصل اول سال ۲۰۲۰ در بازار آمریکا، چیزی حدود ۴/ ۱۰ میلیون گوشی موبایل در برزیل به فروش رسیده است و داده‌های به‌دست آمده نشان می‌دهد کاربران دستگاه‌های جدید سه برابر بیشتر از کاربرانی اپلیکیشن نصب می‌کنند که بیش از یک سال است گوشی موبایل‌شان را خریده‌اند. همین روند در برزیل هم دنبال می‌شود و نشان از بازاری بزرگ و پرسود برای آگهی‌دهندگان دارد.

به این ترتیب توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها باید به‌دنبال کانال‌ها و روش‌های جدیدی باشند که در بازارهای نوظهور و جوان وجود دارند تا به این ترتیب بتوانند در این بازارها به موفقیت برسند. رشد چشمگیر اپلیکیشن محبوب تیک‌تاک هم به همین طریق به‌دست آمده است. دسته‌های محبوب و رو به رشد دیگر در بازار اپلیکیشن‌های برزیل شامل تحویل غذا، بازی‌های موبایلی، خرید آنلاین و گردشگری هستند که فرصت‌های بالقوه برای توسعه‌دهندگان و آگهی‌دهندگان به حساب می‌آیند. فعالان بازار در برزیل چشم‌انداز مثبتی در سال‌جاری دارند، هر چند ناچارند با چالش‌های مختلفی برای رشد مواجه شوند. در چند سال اخیر بازار این کشور آغوش بازی برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن بوده است و کاربرانش اشتیاق زیادی برای دانلود و نصب اپ‌های تازه نشان داده‌اند. با این اوصاف انتظار می‌‌‌رود بازار این کشور به عرصه‌ای رقابتی و پرسود برای فعالان حوزه نرم‌افزارهای کاربردی و اپلیکیشن‌ها تبدیل شود.

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا