تکنولوژی

ساخت یک ربات جراحی کوچک با الهام از اوریگامی

محققان دانشگاه‌ هاروارد با همکاری شرکت سونی، موفق به ساخت یک ربات جراحی شده‌اند که از لحاظ ابعاد و اندازه، کوچک‌تر از اغلب ربات‌های جراحی موجود است.

برای ساخت این ربات که تحت عنوان مینی-آر سی ام (Mini-RCM) شناخته می‌شود، از هنر اوریگامی ‌الهام گرفته شده است. وزن این ربات به اندازه یک سکه (پنی) می‌رسد و اندازه آن نیز تقریبا با اندازه یک توپ تنیس برابری می‌کند.

رابرت وود از موسسه Wyss وابسته به دانشگاه‌ هاروارد و هیرویوکی سوزوکی از شرکت سونی با بهره‌گیری از تکنیک ساختی که توسط این موسسه طراحی شده، این ربات جراحی را تولید کرده‌اند. در این روش، مواد اولیه به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌گیرند و سپس توسط لیزر به نحوی برش داده می‌شوند که شکلی سه بعدی را به خود می‌گیرند.

در دل این محصول، سه قطعه فعال‌کننده تعبیه شده که حرکات ربات مینی-آر سی ام را در جهات مختلف کنترل می‌کنند. در تست‌های صورت‌گرفته روی این ربات، محققان به این نتیجه رسیدند که مینی-آر سی ام می‌تواند کار خود را با دقتی حدود 68 درصد بیشتر نسبت به ابزارهایی که با دست کنترل می‌شوند، انجام دهد.

در این ربات همچنین یک لوله سیلیکونی نصب شده که ضخامت آن حدود دو برابر ضخامت موی انسان است و می‌توان از این طریق، مایعات را به بدن بیمار تزریق کرد. به لطف ابعاد کوچک و وزن کم این ربات، می‌توان نسبت به کارکرد آن در آینده بسیار امیدوار بود.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا