تکنولوژی

مسترکلاس MasterClass ، دوره آموزشی آنلاین مشهورترین شخصیت‌ها

مسترکلاس MasterClass را می‌توان یکی از غنی‌ترین کلاس های آموزشی ( به صورت ویدیو )‌دانست که توسط گروهی از مشهورترین شخصیت‌ها در حوزه‌های مختلف از سینما و موسیقی گرفته تا شعر و تنیس به صورت یک دوره مختصر و مفید ارایه می‌شود.

مستر کلاس در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد و در  زمان افتتاح فقط سه کلاس آموزشی داشت: دوره بازیگری توسط داستین هافمن،‌ آموزش تنیس توسط سرینا ویلیامز و دوره نویسندگی توسط پترسون.

از آن زمان تاکنون اما رشد قابل توجهی را روی محتوای ارایه شده در این سایت آموزشی شاهد بوده‌ایم. شرکت در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جسورانه دریافت کرده و حالا دارای ۸۵ کلاس در ۹ رشته است. ( سال گذشته ۲۵ کلاس جدید به سایت اضافه شد و امسال هم قرار است کلاسهای جدیدی به آن افزوده شود) .

دوره همه‌گیری کرونا و قرنطینه افراد باعث رشد قابل توجه اسقبال از دوره‌های آموزشی آنلاین شد و مسترکلاس هم از این موضوع بسیار نفع برد و تعداد مشترکان این سرویس حتی به ده برابر سال ۲۰۱۹ هم رسید.

در ماه آوریل امسال مسترکلاس مدل تعرفه خود رابه جای هر کلاس ۹۰ دلار به یک اشتراک سالانه ۱۸۰ دلاری تغییر داد. در ماه می شرکت ۱۰۰ میلیون دلار دیگر سرمایه‌گذاری دریافت کرد.

مدل‌های آموزش در هر دوره مستر کلاس متنوع است. بعضی شخصیت‌ها تجربه‌ها عملی و دیدگاه‌های خود را در مورد حرفه مورد نظرشان ارایه می‌دهند در برخی دوره‌ها هم مدرسان با برگزاری یک ورکشاپ به طور عملی دانسته‌های خود را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. به همین دلیل به نظر می‌رسد اساسا دوره‌ها فاقد استاندارد و فرمول آموزشی هستند و با یکدیگر بسیار فرق دارند.

کیوین اسپیسی یکی از مربیان مسترکلاس است که در دوره آموزشی وی که به صورت ورک‌شاپ فیلمبرداری شده مهارتهای بازیگری آموزش داده می‌شود
کیوین اسپیسی یکی از مربیان مسترکلاس است که در دوره آموزشی وی که به صورت ورک‌شاپ فیلمبرداری شده مهارتهای بازیگری آموزش داده می‌شود

اما آنچه مسترکلاس را نسبت به انبوهی از آموزش‌های آنلاین دیگر متمایز می‌کند شخصیت‌های فوق مشهور هر حوزه است که آموختن از آن‌ها می‌تواند هر علاقه‌مندی را وسوسه کند. مثلا می‌توانید از تجربیات ناتالی پورتمن در بازیگری برخوردار شوید یا اگر علاقه‌مند به فیلمنامه نویسی باشید آرون ساروکین ( فیلمنامه نویس مجموعه مشهور Newsroom یا فیلم استیوجابز ) به شما نکات نابی از این حرفه می‌آموزد. یا اگر نویسندگی محل علاقه شماست مارگارت آت‌وود و اگر آشپزی دوست دارید گوردون رمزی راهنمای شما خواهد بود. یا مارتین اسکورسیزی معروف از کارگردانی با شما می‌گوید.

مسترکلاس

دیوید روگیر هم‌بنیانگذار مستر کلاس است. او می‌گوید که روایت به شیوه مادربزرگش را دوست دارد، کسی که وقتی زن جوانی بود به همراه دخترش از دست نازی‌ها گریخت و به امریکا مهاجرت کرد. او بارها و بارها تلاش کرد که در مدارس پزشکی مشغول به کار شود اما بارها و بارها رد شد تا اینکه سرانجام یکی از آنها او را پذیرفت. مادربزرگ که نوه‌اش را بسیار دوست داشت معتقد بود که نوه‌اش هیچاه نباید  تحصیل و آموزش را رها کند و ایده مسترکلاس هم از همین جا امده است. با این حال این داستان ایده‌ال از یک بنیانگذار لزوما اینگونه پیش نرفت.

دیوید روگیر در غرب لوس‌انجلس بزرگ شد و فرزند دو وکیلی بود که در سال‌های بازنشستگی به هنر روی آوردند.  او پس از آنکه MBA خود را از دانشگاه استنفورد گرفت از یکی از استادانش به نام Michael Dearing رفت که بنیانگذار صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه Harrison Metal در سانفرانسیسکو  بود و روی استارتاپهایی که در مراحل اولیه رشد بودند سرما‌یه‌گذاری می‌کرد. روگیر در این شرکت مشغول به کار شد اما بعد از یک سال متوجه شد که اینکار برایش جذاب نیست پس دوباره به سراغ Dearing رفت و گفت قصد دارد استعفا کند. به استاد سابقش گفت که می‌خواهد روی چیزی کار کند که خودش آن را ساخته باشد و Dearing از او پرسید چه چیزی و پاسخ شنید نمیداند.

Dearing چکی به مبلغ نیم میلیون دلار برای او کشید و شرکت Yanka Industries را تاسیس کرد .

تصاویری از مسترکلاس به ترتیب از بالا مارگارت آت وود ( دوره نویسندگی خلاق ) ، Anna Wintour ( خلاقیت و رهبری تیمی ) و آرون سورکین ( نوشتن فیلمنامه ) آموزش میدهند
تصاویری از مسترکلاس به ترتیب از بالا مارگارت آت وود ( دوره نویسندگی خلاق ) ، Anna Wintour ( خلاقیت و رهبری تیمی ) و آرون سورکین ( نوشتن فیلمنامه ) آموزش میدهند

در سیلیکون ولی معمولا کسی از بنیانگذار یه شرکت رباره تاثیر تکنولوژی روی اجتماع، اقتصاد ،‌ سیاست و زندگی روزمره  نمی‌پرسد. اما الگوهای استارتاپ‌هایی که در اینجا رشد می‌کنند عمدتا قابل تشخیص‌اند به طور عمده ایده‌ها (استارتاپ‌هایی) به بالا می‌رسند که دنبال رفع کاستی در یک صنعت با استفاده تغییر یک مدل قدیمی هستند.

روگیر می دانست می‌خواهد با چک سفیدی که از استاد سابقش گرفته چیزی در زمینه آموزش ایجاد کند اما هنوز مطمئن نبود که آن کسب و کار چیست.

به موضوعاتی اندیشید که دوست داشت خود یا هم نسلانش درباره آنها بیاموزند. دروس و حرفه‌هایی که درذهن همه هست و همه آرزو می‌کنیم روزی به سراغشان خواهیم رفت. روگر می‌دانست که زندگی به سرعت در حال تغییر است. آنچه از مدرسه و دانشگاه آموخته‌ایم دیگر مناسب فضای شغلی امروز نیست. او متوجه شد بسیاری از مردم مایلند برای آموزش و رشد مهارت‌های شخصی خود هزینه کنند. این هزینه لزوما روی تحصیلات رسمی نیست چنانچه بسیاری روی آموختن محتواهای آموزشی نه چندان معتبر هزینه می‌کنند. سپس این ایده به ذهنش رسید که  چطور است از بهترین‌ها بیاموزیم؟ به خصوص اگر این آموختن را با قیمت پایین ترکیب کنیم. ( داستین هافمن نخستین شخصی بود که موافقت کرد – روگیر با دختر او همکلاس بود ) . آنها یکسری تست‌ها و فیلمبرداری‌های اولیه را انجام دادند. روگیر سپس از Aaron Rasmussen خواست که به عنوان هم بنیانگذار و مدیر ارشد تکنولوژی به او بپیوندد ( Rasmussen در سال ۲۰۱۷ شرکت را ترک کرد و پلتفرم آموزشی outlier.org را راه‌اندازی کرد ) .

در روزهای نخست بسیاری به روگیر می‌گفتند که این ایده جواب نمی‌دهد. آن‌ها معتقدند بودند وقتی که آموزشهایی مشابه را می‌توان در یوتیوب به صورت رایگان پیدا کرد چرا مردم باید حاضر به دادن هزینه برای آن شوند؟ از سوی دیگر مشخص نبود که سلبریتی‌ها هم استقبال چندانی از آن بکنند و تعداد مدرسان مشهور به سطح قابل توجهی برسد.

به او می‌گفتند که بهترین‌ها در جهان حاضر به آموزش نخواهند بود. حتی هنوز هم بسیاری از روگیر می‌پرسند که آیا مسترکلاس یک دوره آموزشی است یا سرگرمی؟ پاسخ او این است: چرا یک دوره آموزشی سرگرم کننده نباشد؟

روگیر می‌دانست بخشی از کارآفرین بودن در اعتقاد داشتن به چیزی است که هیچ کس به آن اعتقادی ندارد. با این حال بعد از چند روز از افتتاح مستر کلاس در ماه می ۲۰۱۵ به او گفتند که دوره آموزشی او ۳۰ هزار دانش آموز دارد.

دموکراتیزه کردن دسترسی به نوابغ

مسترکلاس آنچنانکه از آغاز تعریف شده با هدف دموکراتیزه کردن و دسترسی راحت‌تر به نوابغ عرصه‌های مختلف ایجاد شده است. با این حال لزوما این پلتفرم آموزشی بر این موضوع متمرکز نیست و شاید در مواردی متفاوت هم هست. در واقع گاهی به نظر می‌رسد که دوره‌ها یک کلاس آموزشی پیشرفته برای برخی دانشجویان باهوش باشد اما یک تعداد از کاربران قادر به تامین صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در آن نیستند. به همین دلیل دوره‌های مستر کلاس برای یک سطح مهارتی خاص طراحی نشده‌اند بلکه اتفاقا به طور کلی هدفهای عمومی مخاطبان عام را در نظر گرفته‌اند.

مسترکلاس آموزش آنلاین
مدرسان دوره‌های مختلف مسترکلاس

مسترکلاس میزان دستمزد پرداختی به استادان صاحب نامش را فاش نکرده است اما در سال ۲۰۱۸ سایت بلومبرگ در مقاله‌ای مدعی شد که این سایت یک مبلغ تضمین شده به همراه تا ۲۵ درصد از درآمد هر کلاس را به استادان پرداخت می‌کند.(  در سال ۲۰۱۷ نشریه هالیوود ریپورتر هم مدعی پرداخت ۱۰۰ هزاردلار به هر استاد شده بود)

با این حال پول تنها چیزی نیست که استادان مسترکلاس دریافت می‌کنند. برخی از آنها از جنبه دیگری شهرت به دست می ‌آورند. Wintour سردبیر قدیمی مجله Vogue درباره حضورش در مسترکلاس می‌گوید: من میدانم بسیاری از مردم کنجکاو هستند بدانند که من چه کسی هستم، چطور فکر میکنم و چطور کارم را پیش می‌برم. … من هیچ‌گاه فرصت نداشته‌ام تا درسهای زیادی را که به عنوان یک سردبیر آموخته‌ام را به اشتراک بگذارم.

آت وود نویسنده مشهور The Handmaid’s Tale که یکی از استادان این مجموعه (مسترکلس) است می‌گوید که سن او مهمترین مشوق برای شرکت در مسترکلاس بوده است. او می‌گوید: برای بسیاری از افراد که ممکن است الان شغلی داشته باشند اما به نوشتن هم علاقه‌مند هستند مسترکلاس مسیری برای انتخاب این عرصه است. با این حال به گفته او آموختن رو در رو این حسن را دارد که شما به چشمان دانشجویان نگاه می‌کنید، سن آنها را حدس می زنید و ارتباط تعاملی با آنها ایجاد می‌کنید. اما یک دوره آموزشی آنلاین شبیه انتشار یک کتبا است.

متداول‌ترین سوالات درباره دوره‌های مستر کلاس

مستر کلاس یک پلتفرم استریم محتواهای ویدئویی است که هر کسی می‌تواند به تناسب علاقه‌ای که دارد، پای کلاس درس مشهورترین افراد آن حوزه بنشیند. کاربرانی که عضو این سایت شده و اشتراک سالانه آن را تهیه می‌کنند، می‌توانند به دوره‌های آموزشی بیش از ۱۰۰ مربی این پلتفرم که در ۱۱ دسته موضوعی ارائه می‌شوند دسترسی نامحدود پیدا کنند و از هرکجا و در هر زمانی این دوره‌ها را تماشا کنند.

شماری از مربیان دوره‌های آموزشی مسترکلاس
شماری از مربیان دوره‌های آموزشی مستر کلاس

با اینحال احتمالا چند و چون برگزاری دوره‌های مستر کلس برای بسیاری از کاربران جای سوال داشته باشد. مثلا اینکه تعداد ویدئوهای هر دوره چندتاست و در چه قالبی ارائه می‌شوند، مدت زمان هر ویدئو چقدر است، آیا می‌توان دوره‌ها را دانلود کرد یا خیر، آیا الزام خاصی برای نحوه گذارندن دوره‌ها وجود دارد یا خیر، آیا شرکت کنندگان گواهی شرکت در دوره را دریافت خواهند کرد؟ آیا برای دوره‌ها تکلیف و تمرین نیز تعریف می‌شود؟ و… تمام اینها سوالاتی هستند که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد تا کاربران بتوانند راحت‌تر از این دوره‌ها استفاده کنند.

کلاسها در چه قالبی برگزار می‌شوند؟

تجربه یادگیری در مسترکلاس اساسا انعطاف پذیر و متنوع است و هر مربی بسته به سبک و هدفی که دارد، جریان مشخصی برای پیشبرد جلسات دوره طراحی می‌کند. معمولا هر کلاس دارای ۲۰ ویدئو (درس) است که مدت زمان میانگین هر کدام از آنها حدود ۱۰ دقیقه است. کاربران می‌توانند درسها را به ترتیب در زمان دلخواه خود (به صورت یکجا یا هر قسمت در چند بخش) تماشا کنند.

نوع تصویر برداری و کلوزآپ‌ها در مسترکلس باعث می‌شود کاربران حس کنند که به صورت رو در رو با مربیان در ارتباطند و حس تجربه یک کلاس واقعی بهتر القا شود. ممکن است مربیان به اقتضا شرایط، مواد آموزشی و قابل دانلود خاصی را در اختیار مخاطب قرار دهد که بتواند از آنها برای تثبیت موارد آموزش داده شده و شفافسازی بیشتر موضوع استفاده کند.

نمایی از دوره آموزشی میکاپ که توسط بابی براون در مسترکلاس برگزار می شود
نمایی از دوره آموزشی میکاپ که توسط بابی براون در مسترکلاس برگزار می شود

کاربران می‌توانند از امکان بحث آزاد با دیگر آموزندگان کلاس نیز بهره مند شوند و با اشتراک گذاری نظر و حس خود درباره کلاس، با دیگر شرکت کنندگان دوره وارد تعامل شوند. همچنین می‌توان تکالیف و یا کارهای انجام شده را نیز در قالب فیدبک و نتیجه در این بخش‌ها آپلود کرد و درباره کارهای دوستان دیگر نظر داد و نظر گرفت.

مدت زمان هر کلاس چقدر است؟

مدت زمان هر کلاس معمولا بین دو تا ۵ ساعت (و گاهی بیشتر) است. محتوای آموزشی هر کلاس به چندین و چند ویدئوی کوتاه تقسیم شده که کاربران می‌توانند آنها را یک یا چند بار تماشا کنند. علاوه بر ویدئوهای آموزشی هر کلاس، دستورالعمل‌ها و اسناد قابل دانلود دیگری نیز در اختیار شرکت کنندگان دوره قرار می‌گیرد که می‌توانند از آنها برای تکمیل و تثبیت آموزش ارائه شده در ویدئوها و تعامل با دیگر شرکت کنندگان دوره استفاده کنند و درباره کلاسها بحث و تبادل نظر کنند.

تجربه هر شرکت کننده از شرکت در کلاسهای مستر کلاس خاص خود اوست و می‌تواند شرایط شرکت در کلاس و انجام تکالیف را به اقتضای شرایط خود تغییر دهد. مثلا اینکه ویدئوها را با چه ریتمی تماشا کند و یا تمرینات را به چه صورتی انجام دهد.

مدت زمان هر درس کلاسها چقدر است؟

هر کلاس تعریف شده در مسترکلس، شامل ۲۰ جلسه بوده و مدت زمان ویدئوهای هر جلسه به طور میانگین ۱۰ دقیقه است.

آیا باید کلاسها را در زمان مشخصی تکمیل کرد؟

خیر. هر کاربر می‌تواند متناسب با برنامه و ریتمی که مدنظر دارد، جلسات تعریف شده برای هر دوره را تماشا کند (به صورت یکجا یا تکه تکه). هر کاربر به دوره آموزشی خاصی که تهیه کرده است، دسترسی نامحدود دارد. همچنین اگر اشتراک سالیانه تهیه شود، می‌توان تا یک سال به تمامی دوره‌های آموزشی دسترسی نامحدود داشت.

چنانچه اکانت یک ساله را برای خود تهیه کرده باشید، شروع اشتراک یک سال از زمان پرداخت محاسبه خواهد شد. اما در مواردی که اکانت یک ساله مستر کلاس به عنوان هدیه به کاربر دیگری تهیه شده باشد، شروع اشتراک از زمان فعال سازی اکانت توسط کاربر هدیه گیرنده محاسبه می‌شود.

آیا می‌توان با مربیان دوره های مستر کلاس وارد تعامل شد؟

برخی مربیان، ممکن است به خواست خود، به کامنت‌های درج شده زیر دوره‌های آموزشی پاسخ دهند. همچنین در برخی مواقع، پلتفرم مسترکلاس با دعوت از مربیان، دوره‌های لایو ویژه‌ای را برای پرسش و پاسخ درباره دوره‌ها برگزار می‌کند که مخاطبانه دوره می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. با اینحال مسترکلاس تاکید کرده است که هیچ تضمینی برای تعامل مربیان با شرکت کنندگان دوره وجود ندارد و چنانچه چنین فرصتی فراهم شود، حتما تمامی شرکت کنندگان دوره را مطلع خواهد کرد.

در دوره‌های آموزشی مسترکلاس چه موضوعاتی پوشش داده می‌شود؟

پای درس بهترینهای جهان در مسترکلاس
پای درس بهترینهای جهان در مسترکلاس

تمامی درس‌های ارائه شده توسط هر مربی، در صفحه اختصاصی وی در پلتفرم مسترکلاس نمایش داده خواهد شد و در پایین هر درس، توضیح مختصری درباره آنچه در این بخش خواهید آموخت شرح داده می‌شود.

دسته‌بندی موضوعی ارائه دوره‌های آموزشی مسترکلاس به شرح زیر است:

  • فیلمسازی
  • موسیقی و سرگرمی
  • نویسندگی
  • آشپزی
  • کسب‌وکار، سیاست و جامعه‌شناسی
  • ورزش و بازی
  • طراحی، عکاسی، مد
  • لایف استایل
  • علم و فناوری

برای استفاده از دوره‌های آموزشی مسترکلاس، به چه تجهیزات و مرورگری نیاز است؟

در تمامی مرورگرها و تجهیزات الکترونیکی که امکان اتصال به اینترنت را داشته باشند، می‌توان دوره‌های آموزشی مستر کلاس را تماشا کرد. در استفاده از موبایل، تبلت، لپتاپ، PC و… هیچ محدودیتی وجود ندارد.

محیط کاربری پلتفرم مسترکلاس
محیط کاربری پلتفرم مسترکلس – آموزش طراحی‌داخلی توسط Kelly Wearstler

آیا برای دوره‌های آموزشی، تکلیف و تمرین خاصی نیز تعریف می‌شود؟

بسته به موضوع و محتوای هر کلاس، تمرین‌ها و تکلیف‌های مشخصی پیشنهاد می‌شود اما هیچ اجباری برای انجام تکلیف خاصی نیست.

پس از اتمام دوره چه می‌شود؟

با به پایان رساندن یک کلاس خاص از دوره‌های آموزشی مسترکلاس، امکان مرور محتوای دوره همچنان برای شما فراهم خواهد بود. همچنین می‌توان با جامعه مخاطبان آن دوره خاص تعامل کرد و در بحث‌ها شرکت کرد.

در مجموع پایان یک دوره به معنی پایان کار نیست. در مسترکلاس چندین و چند دوره وجود دارد که با به پایان رساندن هر یک، می‌توان به سراغ دوره‌های بعدی رفت. بیش از ۱۰۰ دوره آموزشی در  بیش از ۱۱ دسته بندی موضوعی، چیزی است که در مسترکلاس در انتظار شماست.

آیا به شرکت کنندگان در دوره‌های مسترکلاس، گواهی نامه‌ای اعطا می‌شود؟

در حال حاضر خیر. مسترکلاس فعلا برنامه‌ای برای اعطای گواهی پایان دوره‌های مسترکلاس ندارد. اما با پایان هر دوره، ایمیل  تبریکی مبنی بر تکمیل دوره آموزشی مشخص از سوی مسترکلاس، برای شرکت کننده ارسال می‌شود و وی به شرکت در دوره‌های دیگر تشویق می‌شود.

آیا می‌توان ویدئوها را دانلود کرد؟

امکان دانلود ویدئوها از طریق وب وجود ندارد. اما کاربران می‌توانند با دانلود دوره ها، در مواقعی که آفلاین هستند آنها را در اپلیکیشن مسترکلاس تماشا کنند.

آیا می‌توان کلاسهای مستر کلاس را با دیگران به اشتراک گذاشت؟

دوره‌های آموزشی مسترکلاس اساسا برای استفاده فردی طراحی شده‌اند و نه تنها نمی‌توان محتوای آن را با دیگر دوستان به اشتراک گذاشت بلکه توصیه می‌شود از تماشای گروهی آنها نیز پرهیز شود. اما می‌توان با معرفی دوره‌ای که برای شما جذاب و مفید بوده است، دوستان را نیز به خرید اشتراک و استفاده از کلاسها دعوت کرد. طراحان این دوره‌ها از مخاطبان می‌خواهند که به هیچ عنوان محتوای ارائه شده در این کلاسها را کپی و توزیع نکنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا