دیوار

نگاهی به آمارها و رفتار کاربران پلتفرم دیوار در سال ۹۸

پلتفرم دیوار در حالی گزارش سال ۹۸ خود را منتشر کرده که طبق آمار، بزرگترین پلتفرم خرید و فروش کالای نو و دست دوم در سال ۹۸ و در هفتمین سال فعالیتش پذیرای بیش از ۹۸ میلیون آگهی منتشر شده از سوی کاربران بوده و از طرفی توانسته ۴۴۷ هزار کسب‌و‌کار متنوع را جذب پلتفرم خود کند.

بازار خرید و فروش کالای نو و دست دوم در سراسر دنیا طرفداران خودش را دارد و ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده. اما با وجود پلتفرمی مثل دیوار، این بازار در کشورمان رونق بیشتری گرفته و جدا از سهولت در یافتن محصولات در دسته‌های متنوع، پلتفرم دیوار توانسته تاثیرات مثبت زیادی در صرف‌جویی زمان، منابع و رفت‌وآمدها داشته باشد. دیوار حتی به نحوی توانسته پروسه راه‌اندازی کسب‌وکار و مصرف منابع محیط زیستی را هم کاهش دهد.

طبق این آمار، علاوه بر حضور ۴۴۷ هزار کسب‌وکار در دیوار، ۹۷۵ نفر نیز در این استارتاپ مشغول به کار هستند.

گزارش سال ۹۸ دیوار

یکی از مهمترین و پرطرفدارترین دسته‌بندی‌ها در دیوار بازار خودرو است؛ حوزه‌ای که در سال ۹۸ بیش از ۹.۶ میلیون آگهی در پلتفرم دیوار داشته و نکته جالب‌تر اینکه ۱۹.۳ درصد از معاملات بازار خودرو در شهر تهران از طریق پلتفرم دیوار شکل گرفته است. از چند ماه پیش هم بنا به دستور قضایی، قیمت خودرو از پلتفرم دیوار حذف شد و خودروها با قیمت توافقی نمایش داده می شوند. اما سوالی که وجود دارد اینکه سهم ۱۹ درصدی دیوار از معاملات خودرو تا چه اندازه می‌تواند در تعیین نرخ خودرو در بازار تاثیر داشته باشد؟

از آنجایی که بخش خودرو برای دیوار اهمیت بالای دارد، این استارتاپ در سال گذشته دو اقدام مهم در بخش خودرو داشت: اولین اقدام راه‌اندازی پنل نمایشگاهی خودرو و دیگری سرویس کارشناسی خودرو در محل و فروش سفارشی با نام «کارنامه» بود.

گزارش سال ۹۸ دیوار

دیگر حوزه‌ای که دیوار نقش مهمی در آن ایفا می کند، بازار آنلاین مسکن است. دیوار به عنوان بازیگر بلامنازع حوزه اجاره مسکن آنلاین در سال ۹۸ بالغ بر ۹۶ درصد از این بازار را در اختیار داشته است و با فاصله بسیار زیاد نسبت به رقبای خود در صدر قرار دارد.

همچنین سهم دیوار از تعداد معاملات انجام شده در حوزه مسکن هم ۲۲.۲ درصد بوده است.

گزارش سال ۹۸ دیوار

۲۰ میلیون نصب و ۳۵ میلیون کاربر فعال

اما جدا از آمارهای دیوار در بازار مسکن و خودرو، اپلیکیشن دیوار رکوردهای مهم دیگری را هم در اختیار دارد. اپلیکیشن دیوار در سال ۹۸ توانست با داشتن ۲۰ میلیون نصب فعال، عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن ایرانی را از آن خود کند. این در حالی است که دومین اپلیکیشن محبوب ایرانی در بازار تنها ۱۰ میلیون نصب فعال دارد.

البته دیوار هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق وب سایت قابل دسترسی است و با در نظر گرفتن کاربرانی که از پلتفرم‌هایی به جز کافه‌بازار این برنامه را دانلود کرده‌اند و همچنین کاربران این پلتفرم در سیستم عامل آی او اس، تعدا کل کاربران فعال دیوار به رقم شگفت انگیز ۳۵ میلیون کاربر رسیده است که با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، رقم قابل توجهی است. عدد ۳۵ میلیون کاربر برابر است با مجموع جمعیت پنج کشور سوئد، سوییس، دانمارک، فنلاند و نروژ.

گزارش سال ۹۸ دیوار

رفتار کاربران

نکاه دقیق‌تر به آمار دیوار در این گزارش نشان می‌دهد که به طور میانگین روزانه ۲۷۰ هزار آگهی در دیوار منتشر شده است. این آمار همچنین حاکی از این است که کل آگهی‌ها ثبت شده در دیوار در سال ۹۸ در مقایسه با سال قبل آن افزایش ۲۶ میلیونی داشته و در مقایسه با سال ۹۶ هم افزایش ۳۸ میلیونی را تجربه کرده. رکورد بیشترین آگهی در یک روز هم به ۱۴ بهمن سال گذشته برمی‌گردد که دیوار در این روز پذیرای ۳۷۵.۵۵۲ آگهی جدید بوده است.

گزارش سال ۹۸ دیوار

به نظر می‌رسد با نفوذ هرچه بیشتر اینترنت در کشورمان، تمایل کاربران به سرویس‌های آنلاین از جمله پلتفرم‌های خرید و فروش هم افزایش پیدا کرده و حالا با وجود کرونا و خانه نشینی مردم در سال ۹۹، باید دید میزان آگهی‌ها در سال جدید چه تغییری خواهد داشت. البته نگاه به آمار اسفند ۹۸ که در ادامه به آن می‌پردازیم، نشان می‌دهد که میزان انتشار آگهی با آغاز شیوع کرونا کاهش نسبی داشته است.

تفکیک آمار آگهی‌ها بر اساس ماه‌های سال هم نشان می‌دهد که بیشترین تعداد آگهی در ماه بهمن با ۱۴.۵ میلیون آگهی انجام گرفته و کمترین میزان آگهی هم مربوط به ماه اسفند و همزمان با آغاز شیوع کرونا در کشورمان است.

گزارش سال ۹۸ دیوار

آمار دیوار نشان می‌دهد که ۹۴ درصد بازدید آگهی‌ها در سال ۹۸ از طریق موبایل انجام گرفته و بین ۵ تا ۶ درصد هم از طریق وبسایت بوده است. این آمار کاملا با میزان نصب اپلیکیشن دیوار بر روی موبایل ایرانیان تطابق دارد و مهر تایید دیگری بر نفوذ قابل توجه اینترنت موبایل در کشور ایران است.

گزارش سال ۹۸ دیوار

دیوار می گوید از بین ۳۵ میلیون کاربر فعال این پلتفرم در سال ۹۸، ۱۳.۳ میلیون کاربر ثبت نام حقیقی هستند که با یک شماره تماس یکتا اقدام به ثبت آگهی کرده‌اند.

خودرو و املاک؛ محبوب‌ترین شاخه‌ها

نمودارهای دیوار نشان می‌دهند که آگهی‌های شاخه املاک با ۱۶.۸ میلیون آگهی‌های و شاخه خودرو با اخلاف ناچیز (۱۶.۴ میلیون) در رده‌های اول و دوم قرار دارند. دسته خرید و فروش خودرو سواری با ۹.۶ میلیون آگهی نیز پرآگهی‌ترین دسته در دیوار محسوب می‌شود.

رکورد میانگین بازدید روزانه در سال ۹۸ هم با ۱.۳۱۷ میلیون بازدید به دسته استخدام و کاریابی تعلق دارد.

تفکیک تعداد کاربران بر اساس استان محل اقامت نشان می‌دهد که تهران با ۴ میلیون کاربر در صدر قرار دارد و استان‌های خراسان رضوی‌، خوزستان، اصفهان، البرز، فارس و آذربایجان شرقی در رده‌های بعدی بیشترین تعداد آگهی قرار دارند. این ۷ استان مجموعا نیمی از کل اگهی‌های دیوار را در سال ۹۸ تشکیل می‌دهند.

۴۴۷ هزار کسب‌وکار فعال

آمارها دیوار حاکی از آن است که در سال ۹۸ بیش از ۴۴۷ هزار کسب‌وکار در این پلتفرم فعالیت داشته است.

تعریف دیوار از کسب‌وکار هم اینگونه است که هر کاربر که به طور متوسط در ماه حداقل دو آگهی ثبت شده در یک شهر و در یک دسته ثابت داشته باشد، کسب و کار تلقی می‌شود. بر اساس همین تعریف، ۴۴۷ هزار کسب‌وکار در سالی که گذشت، در دیوار فعالیت داشته‌اند.

گزارش سال ۹۸ دیوار

از این میزان، ۱۰۴ هزار کسب‌وکار در زمینه املاک، ۷۵ هزار کسب‌وکار در حوزه مربوط به خانه و ۵۴ هزار کسب‌وکار نیز در حوزه خدمات فعالیت کرده‌اند.

در کل نزدیک به یک سوم از کل آگهی‌های منتشر شده در دیوار در سال ۹۸، متعلق به کسب‌و‌کارها بوده است.

صرفه‌جویی ۱۴ میلیون دلاری

برای شروع یک کسب‌وکار در ایران به طور میانگین باید ۱۰رویه طی شود که حدود ۷۲ روز طول می‌کشــد و ۱.۲ درصد درآمد سرانه هزینه میبرد. از آنجایی که بنابر گزارش سازمان ملل درآمد ســرانه در ایران برابر با پنج هزار و ۴۱۶ دلار بوده، اگر فقــط نیمی از ۴۴۷ هزار کارآفریــن فعال دیوار بدون طی کردن مراحل اداری موفق به تجارت خود شــده باشــند، دیوار در یک سال گذشته باعث صرفه جویی ۱۴میلیون دلاری شده است.

نظارت بر آگهی‌ها

از آنجایی که روزانه صدها هزار آگهی در دیوار منتشر می‌شود، دیوار وظیفه سختی در بررسی آگهی و رد کردن آگهی های غیرمجاز به دلایل مختلف دارد. از آنجایی که دیوار یک پلتفرم با کاربران میلیونی است، جلوگیری از سواستفاده برخی از افراد برای خرید و فروش کالاهای غیرمجاز یکی از وظایف اصلی این پلتفرم است که در اجرای آن هم تا کنون به خوبی عمل کرده است.

با وجود اینکه در سال ۹۸ بالغ بر ۹۸ میلیون آگهی در دیوار منتشر شده اما جالب است بدانید بیش از ۲۳ درصد از آگهی‌های کاربران از طرف دیوار تایید نمی‌شوند که این تعداد آگهی نزدیک به ۲۱ میلیون آگهی در طول سال را تشکیل می‌دهد. این مسئله نشان‌دهنده حساسیت بالا و نظارت دیوار بر آگهی‌های نامناسب و خلاف قوانین است.

دیوار در طول روز به طور میانگین ۱۱۷ هزار آگهی را رد کرده است. اما دلایل رد شدن این آگهی‌ها چیست؟

مهم‌ترین عامل رد شدن آگهی‌ها به گفته دیوار، تکراری بودن آن‌ها است. از میان ۵۰۰ هزار آگهی که دیوار در روز بررسی می‌کند، تکراری بودن، غیرمجاز بودن کالا و خدمات، دستور امنیت اخلاقی و دستور سازمان محیط زیست مهم‌ترین عوامل حذف و تایید نشدن آگهی‌ها هستند.

گزارش سال ۹۸ دیوار

اما نظارت دیوار تنها به آگهی ها محدود نمی‌شود و این پلتفرم از طریق هوش مصنوعی بر روی چت‌های درون برنامه‌ای کاربران هم نظارت دقیقی دارد. دیوار برای جلوگیری از سواستفاده افراد از این پلتفرم، ماهانه ۳۰۰ هزار چت را بررسی می‌کند و الگوریتم هوش مصنوعی این پلتفرم در ماه بیش از ۲۰ هزار کاربر را به دلیل رفتارهای ناهنجار از چت کردن برای مدتی محروم می‌کند.

همچنین ۱۴ هزار کاربر در ماه به دلیل رفتارهای ناهنجار برای همیشه از چت کردن در این پلتفرم محروم می‌شوند.

برای دریافت نسخه PDF گزارش سال ۹۸ دیوار می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا