اپلتکنولوژیهواوی

تحریم وی‌چت در آمریکا و تبعات آن برای اپل

اخیرا دونالد ترامپ اعلام کرد که برخی از اپلیکیشن‌ها‌ی چینی همانند تیک تاک و وی‌چت را به دلیل نگرانی‌ها‌ی امنیتی در آمریکا مسدود خواهد کرد. اقدامی‌که می‌تواند در صورت عملی شدن، تاثیری زیاادی بر آینده محصولات و برخی از برندهای آمریکایی داشته باشد.

بدین معنی که اگر این اتفاق بیفتد، اپل به‌ناچار می‌بایست اپلیکیشن وی‌چت را از اپ استور حذف کند. در حالی که این اپلیکیشن از محبوبیت بالایی نیز کاربران گوشی‌ها‌ی آیفون برخوردار است و طبق آخرین گزارش‌ها‌، بالغ بر 1.2 میلیارد نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

حال شنیده‌ها‌ حاکی از آن است که مسدود شدن وی‌چت در آمریکا و حذف آن از اپ استور می‌تواند تاثیر سوئی را بر خریداران چینی داشته باشد و کاهش 25 تا 35 درصدی فروش آیفون در میان کاربران چینی را به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر، 17 درصد از مجموع درآمدهای اپل از کشور چین و خریداران این کشور به دست می‌آید و اخیرا نیز میزان فروش گوشی‌ها‌ی این شرکت در سه ماهه دوم در چین، با رشدی 32 درصدی به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته همراه بود.

اگرچه تیک تاک نیز تحت تاثیر این تحریم قرار خواهد گرفت اما این اپلیکیشن در چین تحت عنوان Duoyin شناخته می‌شود و آسیبی از این تصمیم احتمالی ترامپ نخواهد دید. با این حال، طبق نظرسنجی که اخیرا در میان کاربران چینی صورت گرفته، بیش از 95 درصد از پاسخ‌دهندگان چینی اعلام کردند که در صورت حذف وی‌چت از اپ استور، گوشی آیفون خود را کنار خواهند گذاشت و از برند دیگری استفاده خواهند کرد.

هم اکنون وی‌چت جزو پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها‌ی پیام‌رسان نزد چینی‌ها‌ به شمار می‌رود که علاوه بر ارسال و دریافت پیام، قابلیت‌ها‌ی دیگری همچون سفارش غذا، درخواست تاکسی، پرداخت بلیت کالاها و خدماتی همچون بلیت سینما و یا حتی اجرای بازی را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.

اگرچه فیسبوک سعی کرد تا با عرضه قابلیت‌ها‌یی مشابه، موفقیت وی‌چت را تجربه کند اما آنچنان که باید و شاید نتوانست در این زمینه موفق شود. در حال حاضر، اپل در چین با یک رقیب قدرتمند به نام هواوی دست و پنجه نرم می‌کند. شرکتی که در میان چینی‌ها‌ از محبوبیتی بالا برخوردار است و روز به روز نیز بر تعداد طرفداران آن اضافه می‌شود.

علی‌رغم آنکه هواوی توسط شرکت‌ها‌ی آمریکایی تحریم شده و از سرویس‌ها‌ی گوگل محروم است اما کاربران به راحتی می‌توانند از وی‌چت در گوشی‌ها‌ی این شرکت استفاده کنند و این مساله می‌تواند کاربران بیشتری را به کنار گذاشتن گوشی‌ها‌ی آیفون و استفاده از محصولات هواوی ترغیب کند.

اخیرا نیز فشارها علیه تیک تاک باعث شده تا شرکت مادر یعنی بایت‌دنس، برای رفع نگرانی‌ها‌ی بوجودآمده در خصوص عملکرد این اپلیکیشن در آمریکا، تصمیم به فروش بخش آمریکای اپلیکیشن خود به یکی از شرکت‌ها‌ی آمریکایی بگیرد. تاکنون از چند شرکت به عنوان خریدار تیک تاک در آمریکا نام برده شده اما هنوز نام هیچ یک از این شرکت‌ها‌ به صورت رسمی‌اعلام نشده است.

منبع
Inputmag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا