تکنولوژی

ویلیام اینگلیش، خالق ماوس رایانه درگذشت

ویلیام اینگلیش، مخترع اولین ماوس رایانه در سن 91 سالگی درگذشت.

نشریه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی از درگذشت ویلیام اینگلیش در سن 91 سالگی خبر داد و اعلام کرد که این مهندس و محقق علوم رایانه، در تاریخ 26 ژوئیه و بر اثر نارسایی تنفسی فوت کرد. اینگلیش نقش پررنگی را در طراحی رابط کاربری رایانه‌های مدرن ایفا کرده بود.

وی به همراه همکار خود به نام داگلس انگلبارت از موسسه تحقیقاتی استنفورد، موفق به ساخت اولین ماوس رایانه شد. این دو محقق در سال 1986 طرح‌ها و ایده‌های خود برای صنعت پی‌سی‌ها را در قالب رویدادی به نام Mother of All Demos برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشتند. از جمله این طرح‌ها که در سال‌ها و دهه‌های بعد در رایانه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، می‌توان به رابط کاربری گرافیکی، ویرایش آنلاین متون، تماس‌های ویدیویی و لینک‌های‌ هایپرتکست اشاره کرد.

البته در میان این دو پژوهشگر، انگلبارت بیشتر تمرکز خود را روی ایده‌پردازی معطوف می‌کرد و اینگلیش نیز این ایده‌ها را به دنیای واقعی می‌کشاند و در قالب محصولاتی قابل لمس ارائه می‌داد. برای مثال، ایده ساخت ماوس در ذهن انگلبارت جرقه زد و بعد از طراحی آن روی کاغذ، اینگلیش توانست این محصول را به صورت فیزیکی تولید کند.

درک میراث اینگلیش و تلاش‌های وی در این زمینه کار سختی نیست، بدین معنی که اگرچه استفاده از نمایشگرهای لمسی این روزها در میان کاربران دستگاه‌های هوشمند رایج شده، اما هیچ کس نمی‌تواند نقش ماوس و مهم بودن این دستاورد را در تسهیل صدور دستورات انسان به رایانه انکار کند.

در واقع، طرح‌ها و ایده‌های این دو محقق را می‌توان زمینه‌ساز اختراعات و اکتشافاتی در دنیای مدرن دانست که شیوه تعامل انسان با رایانه‌ها را متحول کرده‌اند به نحوی که اکنون، این دستاوردها به اجزایی جدایی‌ناپذیر از پی‌سی‌ها تبدیل شده‌اند و یاد و خاطره اینگلیش تا دهه‌ها در اذهان علاقه‌مندان زنده خواهد بود.

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا