اسپیس ایکسفضا

کپسول کرو دراگون با موفقیت از ماموریت تاریخی خود به زمین بازگشت

کپسول سرنشین‌دار اسپیس ایکس که چندی پیش طی ماموریتی تاریخی، دو تن از فضانوردان ناسا را به ایستگاه فضایی بین المللی رسانده بود، با موفقیت در آب‌های اقیانوس اطلس فرود آمد.

این برای اولین بار بود که دو فضانورد ناسا به نام‌های باب بهنکن و داگ‌هارلی از طریق فضاپیمایی متعلق به یک شرکت خصوص یعنی اسپیس ایکس از خاک آمریکا مسافر فضا شدند. همچنین این ماموریت، اولین سفینه سرنشین‌داری بود که بعد از بازنشستگی سفینه فضایی «اسپیس شاتل» ناسا در سال 2011، از آمریکا به فضا فرستاده شد.علاوه بر این، فضانوردان ناسا بعد از 45 سال باری دیگر روی سطح آب فرود آمدند.

همانند فرآیند پرتاب، فرود کرو دراگون نیز به صورت خودکار و با پیچیدگی‌های به مراتب بیشتری نسبت به فرود دیگر سفینه‌های فضایی سرنشین‌دار به زمین صورت گرفت.‌ هارلی و بهنکن نیز از این پس نامشان در کنار دیگر چهره‌های ماندگار تاریخ فضایی آمریکا ثبت خواهد شد.

حال و با توجه به موفقیت‌آمیز بودن پرتاب و بازگشت کرو دراگون، زمینه برای ماموریت‌های بعدی و ارسال سایر فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی فراهم شده است. این دستاورد می‌تواند برای ناسا نیز بسیار ارزشمند باشد چراکه می‌تواند علاوه بر انجام ماموریت‌های بیشتر، تا حد زیادی از هزینه‌های ناشی از ارسال فضانوردان به این ایستگاه کم کند.

در حال حاضر، شرکت بوئینگ نیز در تلاش است تا بتواند به چنین موفقیتی دست یابد و در حال کار روی سفینه Starlinger خود است. اما فعلا اسپیس ایکس حرف اول را در میان شرکت‌های خصوص فعال در عرصه فضایی می‌زند.

طبق گفته تحلیلگران، با این دستاورد جدید می‌توان در آینده نزدیک، انتظار داشت که سفر شهروندان عادی به فضا نیز میسر شد. در کل، اسپیس ایکس و شخص ایلان ماسک، در این حوزه بسیار مصمم هستند و سعی دارند تا مقدمات سفر فضانوردان و سایر انسان‌های عادی را به دیگر سیارات فراهم کنند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا