تکنولوژیفضا

آیا روسیه از فناوری نابودکننده ماهواره‌ها در فضا استفاده می‌کند؟

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا معتقد است که روسیه اخیرا فناوری جدیدی را در فضا تست کرده که برای از بین بردن ماهواره‌های موجود در مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه به گفته مقامات آمریکایی، در این تست هیچ ماهواره‌ای هدف قرار نگرفت و نابود نشد اما آن‌ها اظهار نگرانی کرده‌اند که شاید در آینده از این فناوری برای از بین بردن ماهواره‌های آمریکایی استفاده شود. روسیه در 15 ژوئیه امسال، ماهواره‌ای به نام Kosmos 2543 را به فضا پرتاب کرد که به گفته متخصصان فضایی آمریکا، یک شی مرموزی توسط این ماهواره در فضا رها شد.

هنوز اطلاعات دقیقی از این شی مرموز در دست نیست اما احتمالا از آن برای شناسایی و ردیابی دیگر ماهواره‌ها در فضا استفاده خواهد شد. اگرچه این شی در کنار یکی از ماهواره‌های روسی رها شده اما هیچ یک از قطعات آن‌ها با یکدیگر متصل نیستند.

به گفته مقامات آمریکایی، در تست اخیر، ماهواره Kosmos 2543 خود را به یکی از ماهواره‌های روسی نزدیک کرده بود که این حرکت توسط آمریکایی‌ها شناسایی و گزارش شد. با این حال، طبق آنچه روسیه اعلام کرده، ماهواره Kosmos 2543 به عنوان ابزاری برای بازرسی و شناسایی در فضا عمل می‌کند و از این رو، نزدیک شدن آن به دیگر ماهواره‌های روسی چیز عجیبی نیست.

در واقع، عملکرد روسیه در طی سال‌های اخیر نشان داده که این اقدامات و نزدیک شدن ماهواره‌های این کشور به دیگر ماهواره‌های موجود در جو، تازگی ندارد و بارها شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم. اما کارشناسان معتقدند که ماهواره Kosmos 2543 چیزی فراتر از بازرسی و نظارت بر ماهواره‌های روسی را انجام می‌دهد.

در ماه ژانویه امسال بود که آمریکایی گزارش دادند ماهواره‌های Kosmos 2543 و Kosmos 2542 روسیه به یکی از ماهواره‌های جاسوسی آمریکا به نام USA 245 نزدیک شدند. این اقدام اگرچه شناسایی شد اما آمریکایی‌ها از بروز چنین رفتارهایی از سوی روسیه ابراز نگرانی کردند. یکی از مقامات آمریکایی در این خصوص گفت که این رفتارها از سوی روسیه می‌تواند منجر به خطرناک شدن وضعیت در فضا شود.

با این حال، جان جِی ریموند، از مقامات ارشد فضایی آمریکا با محکوم کردن اقدام روسیه در رها کردن پرتابه‌ای توسط ماهواره Kosmos 2543، اعلام کرد که این شی می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر استفاده روسیه از یک سیستم جنگ افزاری باشد. وی معتقد است که اقدامات اخیر روسیه نشان می‌دهد که روسیه در حال طراحی و ساخت سیستمی‌در فضاست که می‌تواند ماهواره‌های آمریکا و دیگر کشورهای متحد با آن را تهدید کند.

اگرچه رها کردن اشیای کوچک در فضا توسط ماهواره‌ها چیز عجیبی نیست اما آنچه در خصوص Kosmos 2543 نگرانی‌ها را تشدید می‌کند، این است که شی رهاشده توسط این ماهواره با سرعت بالاتری حتی بیشتر از خود Kosmos 2543 در فضا حرکت می‌کند. این مساله نشان می‌دهد که پروژه مذکور، احتمالا کارکرد شی مذکور چیزی فراتر از یک پروژه بازرسی و شناسایی است.

در سال گذشته نیز اقدامات روسیه در زمینه فناوری نابودکننده ماهواره‌ها در فضا ، نگرانی‌هایی را برای آمریکا به وجود آورده بود به نحوی که مقامات آمریکایی مدعی شده بودند روسیه توانست سیستم ضدماهواره‌ای زمینی خود را تست کند. این سیستم که تحت عنوان Nudol شناخته می‌شود، می‌تواند ماهواره‌های موجود در فضا را نابود کند.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا