تکنولوژیفضا

چین آماده پرتاب اولین کاوشگر خود به سیاره سرخ

اگرچه این روزها تمامی‌نگاه‌ها متوجه ارسال مریخ نورد «پشتکار» ناسا به سیاه سرخ معطوف شده اما چینی‌ها نیز طی قصد دارند طی چند روز آتی، ماموریت مریخ خود را با پرتاب فضاپیمای «تاین‌ون-1» آغاز کنند.

ماموریتی که در جریان آن قرار است کشور چین، تجهیزات مختلفی را به سیاره مریخ ارسال کند که شامل یک فرودگر، کاوشگر و یک مدارگرد است که با حرکت خود بر فراز مریخ، اطلاعات دریافتی را به ایستگاه‌های زمینی ارسال می‌کند.

این ماموریت در تاریخ فضایی چین بی‌سابقه بوده و نکته مهم‌تر آن است که این کشور برای اولین بار، یک کاوشگر را به این سیاره ارسال می‌کند. چین همچنین اخیرا ماه‌ نورد چانگ‌ئه را نیز بر سطح ماه فرود آورد که دستاورد بزرگ دیگری برای این کشور محسوب می‌شود.

ماه نورد چین توانست در این مدت، تصاویر و اطلاعات بسیار ارزشمندی را از ماه ثبت و به زمین ارسال کند. با این حال، ارسال این ربات به سیاه مریخ، دردسرهای خاص به خود را داشته و چالش‌ها و مشکلات بیشتری را نسبت به ماه نورد به دنبال دارد. از این رو، ماموریتی به مراتب با پیچیدگی‌های بیشتری محسوب می‌شود.

طبق گفته محققان، در خلال ماموریت «تاین‌ون-1»، تجهیزات ارسالی به این سیاره، تحقیقاتی را به صورت زمینی و هوایی انجام خواهند داد. از میان 13 دستگاه و ابزاری که فرستاده خواهد شد، 7 وسیله روی مدارگرد سوار خواهند بود که شامل دو دوربین، یک رادار، یک طیف سنج، یک مغناسطیس سنج، یک تحلیل‌کننده ذرات خنثی و یون در مریخ و یک تحلیل‌کننده ذرات دارای انرژی می‌شوند.

شش ابزار دیگر روی کاوشکر تعبیه شده‌اند که از چندین دوربین و رادار و مانیتور تشکیل شده‌اند. دانشمندان ناسا امیدوارند که بتواند با کمک این ابزارها و تجهیزات، به اکتشافات جدیدی در خصوص این سیاره دست یابند.

انتظار می‌رود که فضاپیمای مذکور در فوریه 2021 به سیاره مریخ برسد، یعنی در همان روزهایی که پای مریخ‌نورد «پشتکار» ناسا به سطح این سیاره باز خواهد شد.

منبع
BGR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا