استارتاپدیجی‌کالا

عبور کاربران ماهانه دیجی‌کالا از مرز 26 میلیون نفر

دیجی‌کالا اولین گزارش سالانه خود را منتشر کرد

کتاب گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه در رویدادی آنلاین با حضور سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران و مدیران عامل گروه‌ دیجی‌کالا رونمایی و منتشر شد.

این نخستین گزارش سالانه دیجی‌کالا است که به شکل عمومی منتشر می‌شود و گزیده‌ای از آمار و داده‌های گروه دیجی‌کالا به شمار می‌رود که از دپارتمان هوش تجاری (Business Intelligence) این سازمان استخراج شده است.

براساس این گزارش تعداد کاربران یکتــای ماهانــه (Monthly Unique Visitors) دیجی‌کالا در سال ۹۸ به ۲۶ میلیون نفر رسید و متوسط مبلغ هر سفارش در این سال ۴۹۶ هزار تومان بوده است.

در سال ۹۸ تنوع کالاهای این شرکت به بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کالا رسید. طبق گزارش سال ۹۸ ناوگان دیجی‌کالا در این سال برای ارسال کالاهای مشتریان ۳۳ میلیون کیلومتر مسافت را طی کرده است.

گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا بــه بیش از ۶۰ هزار کسب‌وکار ایرانی که محصولات خود را از طریق بازارگاه یا مارکت پِلیس (Marketplace) این شرکت به فروش می‌رسانند، کمک می‌کند تا فرآیندهای فروش و عرضه کالاهای خود را بهینه کنند.

مارکت‌پلیس در سال ۹۸

سعید محمدی، موسس و مدیرعامل دیجی‌کالا در این رویداد درباره وضعیت این شرکت در سال ۹۸ گفت : «دیجی‌کالا امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه است و هم اکنون نیز این شرکت یکی از بزرگترین مراکز پردازش کالا را در خاورمیانه و شمال آفریقا در اختیار دارد. مرکز پردازش کالای دانش در تهران که ۵۰ هزار متر مربع مساحت دارد، قادر به انبارش ۵ میلیون قلم کالا و پردازش ۵۰۰ هزار کالا در یک روز است. علاوه بر آن ۳۱ مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمع‌‌آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور امکان تحویل سریع کالا را به مشتریان در دورترین نقاط کشور فراهم آورده است».

سعید محمدی در مورد فعالیت‌ کسب‌وکارهای ایرانی در سال ۹۸ در پلتفرم مارکت پلیس این شرکت گفت: «دیجی‌کالا حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی را مهمترین مسئولیت اجتماعی خود می‌داند. در حال حاضر بیش از ۶۱ هزار کسب‌وکار ایرانی در مارکت‌ پلیس دیجی‌کالا مشغول به فعالیت هستند. براساس آمارهای استخراچ شده هر فروشنده فعال مارکت پلیس در سال ۹۸ به طور متوسط ماهانه ۳۹ میلیون تومان فروش داشته است».

 

به گفته محمدی، دیجی‌کالا با توسعه پلتفرم مارکت‌پلیس خود برای خدمت رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تامین‌کنندگان و تولید‌کنندگان، بدون دغدغه‌های فنی و زیرساختی کالاهای خود را عرضه کنند و به این ترتیب به پایگاه کاربران دیجی‌کالا و شبکه گسترده و ملی توزیع دیجی‌کالا دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل دیجی‌کالا با اشاره به گستره وسیع مشتریان و کاربران دیجی‌کالا گفت: « یکی از اهداف توسعه مراکز دیجی‌کالا دسترسی همه مردم ایران به مزیت‌های خرید و فروش آنلاین است. بسیار خوشحالیم که در سال ۹۸ دیجی‌کالا محصولات خود را به بیش از ۱۲ هزار روستا در ایران ارسال کرد. اتفاقی که باعث شده تا تمامی هموطنان در هر نقطه‌ای از کشور امکان خرید هر کالایی را به قیمتی یکسان و فارغ از مکان جغرافیایی خود داشته باشند. از سوی دیگر امروز هر کسب وکاری در هر نقطه از ایران می‌تواند ظرف مدت ۴۸ ساعت کسب‌وکار آنلاین خود را در پلتفرم مارکت‌پلیس عرضه کند و به بازاری  به وسعت ایران دسترسی داشته باشد. در طول همه‌گیری کرونا ۱۵ مرکز جمع‌آوری کالای فروشندگان در تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز و نقاط دیگر کشور راه‌اندازی کردیم تا کسب‌وکارهای محلی بتواند با کمترین هزینه و زمان محصولات خود را به مراکز پردازش دیجی کالا برسانند.»

براساس گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا، در این سال ۶۹ درصد از فروش تعدادی کالاها به کالاهای ایرانی تعلق داشته است و تعداد برندهای ایرانی فعال در دیجی‌کالا هم به بیش از ۲۵۰۰ برند رسیده است.

طبق اطلاعات این گزارش از کل کاربران دیجی‌کالا ۳۶٪ زن و ۶۳٪ مرد هستند. این کاربران در سال ۹۸ بیش از ۵ میلیون نظر در مورد کالاها ثبت‌ کرده‌اند.

ورود دیجی‌کالا به بورس

در ادامه این رویداد حمید محمدی، موسس و مدیرعامل دیجی‌کالا از برنامه‌های این شرکت برای ورود به بورس و همینطور ریبرندینگ و تغییر هویت بصری دیجی‌کالا خبر داد.

محمدی در مورد اهداف دیجی‌کالا برای ورود به بورس گفت: « یکی از مهم‌ترین هدف‌ها دسترسی به منابع مالی جدید برای توسعه و ادامه رشدی است که در ۱۴ سال گذشته داشته‌ایم. ما می‌خواهیم ایران هم مثل کشورهای توسعه یافته دنیا برند ۱۰۰ ساله داشته باشد. ما در ۱۴ سال گذشته ۳ بار جذب سرمایه را انجام داده‌ایم و الان فکر می‌کنیم که وقت جذب سرمایه از عموم مردم و شریک شدن منافع با مردم است».

به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا موضوع ورود به بورس از ابتدا در ذهن بنیان‌گذاران این شرکت وجود داشته اما مراحل آغار کار از سال ۹۶ شروع شده است. محمدی در این باره می‌گوید: « دیجی‌کالا امروز دیگر یک استارت‌آپ دو ساله نیست بلکه یک شرکت تکنولوژی محور ۱۴ ساله است و این بلوغ در ساختارهای مالی، شفافیت مالی و مالیاتی، تیم رهبری و اجرایی و … وجود دارد و برای ورود به بورس کاملا آماده‌ایم.»

به گفته محمدی، مراحل ورود دیجی‌کالا به بورس با سرعت قابل قبولی طی شده و در گام‌های نهایی خود است اما به دلیل شرایط هیات پذیرش هنوز تاریخ دقیق عرضه اولیه مشخص نیست، با این حال دیجی‌کالا مطمئنا حضوری قدرتمندانه و در عین حال منطقی در عرضه اولیه بورس خواهد داشت.

مدیرعامل دیجی‌کالا همچین با اعلام تغییرات هویت بصری این شرکت، هدف از ریبرندینگ را هماهنگی بیشتر میان تمامی پلتفرم‌های فروش دیجی‌کالا اعلام کرد.

مدیرعامل دیجی‌کالا در ادامه به فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی این شرکت در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: «در این دوران با تسهیل شرایط ورود کسب‌وکارها به مارکت پلیس دیجی‌کالا هزاران کسب‌وکار آفلاین که با وضعیت قرنطینه و کاهش تردد در شهرها دچار مشکل شده بودند، توانستند با استفاده از امکانات پلتفرم مارکت پلیس کالای خود را در بازار آنلاین و در سرتاسر ایران عرضه کنند. همزمان با آن نیز برگزاری وبینارهای روزانه آموزش فروش به صورت آنلاین و رایگان و تولید محتوای متنی و تصویری برای کالاها از جمله شرایطی بود که برای فروشندگان فراهم شد».

در بخش پایانی این رویداد مدیران مجموعه دیجی‌کالا پاسخگوی سوالات خبرنگارانی بودند که به شکل آنلاین در رویداد حضور داشتند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا