تکنولوژی

پی بردن به اسرار زندگی سوسک ها با نصب دوربین روی بدن آنها

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به طراحی دوربین وایرلس سبک و کم مصرفی شده‌اند که می‌توان آن را روی انواع حشرات از قبیل سوسک تعبیه کرد و به اطلاعاتی جالب از زندگی این موجودات ریز پی برد.

پی بردن به اسرار زندگی موجودات مختلف، همواره مورد توجه دانشمندان بوده و در این راه از هر ابزار و وسیله‌ای بهره گرفته‌اند. آن‌ها پیش از این، دوربین‌های ریزی را روی پشت مگس، کبوتر و یا حتی زنبورها نصب کردند و در جریان لحظه به لحظه زندگی این موجودات قرار گرفتند.

اما اکنون نوبت به سوسک‌ها رسیده تا این دوربین‌ها را با خود حمل کنند و به محققان در کشف رازها ناشناخته زندگی خود، کمک کنند. شیام کولاکوتا، از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن و کسی که رهبری این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته، می‌گوید که تیم تحت هوایت وی، توانسته سیستم دوربینی وایرلس و بسیار سبک و البته با مصرف انرژی پایین را تولید و آن روی بدن یک سوسک تعبیه کند.

این دوربین، دیدی اول شخص را برای محققان به ارمغان می‌آورد و حتی می‌توان از آن در ربات‌های کوچک نیز استفاده کرد. این تیم تحقیقاتی، با انتشار ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید، نحوه کارکرد این سیستم را توضیح و نشان داده که چگونه این دوربین، تصاویر و ویدیوها را به صورت لحظه‌ای به اپلیکیشن نصب شده روی گوشی ارسال می‌کند.

همچنین این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده که کاربر می‌تواند آن را به جهت مختلف بچرخاند و دیدی پانورامایی را به ارمغان آورد. آن‌ها این دوربین را روی دو گونه از سوسک‌ها امتحان کردند تا مشخص کنند که این دوربین، مشکلی را در نحوه حرکت این دو سوسک بوجود نمی‌آورد. به نظر می‌رسید که این سوسک‌ها، مشکلی با دوربین نصب شده روی خود نداشتند و وزن اندک اضافه شده روی بدن آن‌ها چندان احساس نمی‌شد.

به گفته محققان، این دوربین قادر است تا شش ساعت انرژی روشن ماندن خود را از باتری دستگاه تعبیه کند. همچنین این دوربین، از قابلیت دریافت انرژی بواسطه نور خورشید نیز بهره می‌برد و می‌توان آن را روی سایر حشرات و یا حتی میکرو ربات‌ها نیز سوار کرد.

این دستاورد می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر زندگی این موجودات و همچنین نحوه تعامل و ارتباط آن‌ها با محیط زیست بسیار کمک کند.

منبع
CNET

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا