اپل

با قابلیت‌های امنیتی جدید آی او اس 14 آشنا شوید

اپل روز گذشته، عرضه نسخه بتای آی او اس 14 را برای کاربران آیفون آغاز کرده و طولی نخواهد کشید که نسخه نهایی این پلتفرم نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

تیم نرم‌افزاری اپل، بروزرسانی‌های متنوعی را در دل این نسخه اعمال کرده‌اند که در این میان، قابلیت‌های امنیتی جدید برای حفاظت از اطلاعات خصوصی و حریم شخصی افراد می‌تواند برای کاربران آیفون بسیار جالب توجه باشد.

برای نمونه، آی او اس 14 به گونه‌ای طراحی شده که در صورت دسترسی و استفاده اپلیکیشن‌های گوشی به میکروفون، دوربین، کلیپ بورد یا دیگر اطلاعات حساس کاربر، این مساله از طریق نمایش نوتیفیکیشن‌هایی به وی اطلاع داده می‌شود.

این اقدام اپل، در راستای تلاش‌های این شرکت در جهت اولویت‌بخشی به قابلیت‌های مربوط به ارتقای امنیت اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد صورت گرفته است. درواقع، اقداماتی از این قبیل در طی سال‌های اخیر، موجب برتری محصولات این شرکت در این زمینه نسبت به دیگر محصولات متعلق به سایر شرکت‌ها شده است.

حال شرکت اپل در آی او اس 14، تغییراتی را لحاظ کرده که می‌تواند خیال کاربران را از امن بودن برخی اپلیکیشن‌های پرحرف و حدیث راحت کند. اما در صورتی که خلاف این مساله ثابت شد، می‌تواند از ادامه فعالیت اپلیکیشن مذکور روی دستگاه خود جلوگیری کرده و آن را حذف کند. در ادامه قصد داریم تا به این ویژگی‌های امنیتی جدید در آی او اس 14 اشاره کنیم.

نمایش نور نوتیفیکیشن سبز

زمانی که هر یک از اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه، اقدام به استفاده از دوربین دستگاه کند، نور سبزرنگی در قسمت بالایی گوشی ظاهر خواهد شد و کاربر را از این موضوع باخبر خواهد کرد.

با قابلیت های امنیتی جدید آی او اس 14 آشنا شوید

نمایش نور نوتیفیکیشن نارنجی

این نور زمانی نمایان می‌شود که یک اپلیکیشن شروع به استفاده از میکروفون دستگاه کند. در واقع، عملکرد این نورهای کوچک مبتنی بر نرم‌افزار دستگاه است و روی نمایشگر دستگاه ظاهر می‌شوند. سال‌ها بود که کاربران گوشی‌های آیفون، نسبت به حضور برخی از اپلیکیشن‌ها همانند فیسبوک روی دستگاه خود ابراز نگرانی می‌کردند. حتی در برخی از مواقع، کاربرن فیسبوک اعلام می‌کردند بعد از صحبت کردن در خصوص یک محصول مشخص، آگهی تبلیغی آن را روی دستگاه خود مشاهده می‌کردند و از این رو، این شرکت را به استفاده از میکروفون بکار رفته در گوشی برای دریافت این اطلاعات متهم می‌کردند. اما فیسبوک این ادعاها را رد و عنوان کرده که اپلیکیشن این شرکت هرگز دست به چنین اقدامی‌نمی‌زند.

با قابلیت های امنیتی جدید آی او اس 14 آشنا شوید

با این حال، در آی او اس 14 دیگر این نگرانی‌ها رفع خواهد شد و از این پس، فیسبوک یا هر اپلیکیشن دیگری که بخواهد از میکروفون گوشی استفاده کند، قطعا شناسایی خواهد شد.

نمایش پیام هشدار در قسمت بالایی نمایشگر

کلیپ بورد یکی از قابلیت‌های نرم‌افزاری دستگاه است که متن یا آدرس سایت و … کپی شده کاربر را ذخیره می‌کند تا فرد بتواند آن را در محل مورد نظر پیست کند. حال برخی از اپلیکیشن‌ها بدون اجازه کاربر، به کلیپ بورد دسترسی پیدا می‌کنند و اطلاعات زیادی را در خصوص فعالیت کاربر در حین استفاده از دستگاه ذخیره می‌کنند. طبق گزارش مرکز تحقیقاتی Naked Security روی برخی از گوشی‌های، مشخص شد که حدود 54 اپلیکیشن بدون اجازه کاربران به کلیپ بورد دسترسی داشتند.

با قابلیت های امنیتی جدید آی او اس 14 آشنا شوید

محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات دستگاه

در آی او اس 14، این امکان برای دارندگان گوشی‌های آیفون فراهم شده تا در دسترسی برخی از اپلیکیشن‌ها، محدود ایجاد کرده و مانع از دسترسی آن‌ها به تمامی‌اطلاعات موجود در دستگاه شوند. برای مثال، می‌توان تعیین کرد که یک اپلیکیشن، تنها به تعدادی از عکس‌ها دسترسی داشته باشد.

با قابلیت های امنیتی جدید آی او اس 14 آشنا شوید

نمایش میزان دسترسی اپلیکیشن‌ها

یکی دیگر از قابلیت‌های تعبیه شده در آی او اس 14، نمایش میزان اطلاعات و دسترسی‌هایی است که بعد از نصب یک اپلیکیشن، از کاربر درخواست می‌کند. این موارد در اپ استور نمایش داده می‌شوند. اپل با این کار، توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان را وادار می‌کند تا خودشان، این دسترسی‌ها را اعلام کنند.

با قابلیت های امنیتی جدید آی او اس 14 آشنا شوید

کسب اجازه از کاربر برای ردیابی وی و نمایش تبلیغات

تا پیش از این، آگهی‌دهندگان می‌توانستند از طریق بکارگیری شماره ID دستگاه که با نام IDFA شناخته می‌شود، تبلیغات هدفمند و موثرتری را به نمایش درآورند. اما در آی او اس 14، هر یک از اپلیکشین‌ها که قصد استفاده از این اطلاعات را داشته باشد، می‌بایست از کاربر اجازه بگیرد.

با قابلیت های امنیتی جدید آی او اس 14 آشنا شوید

برای این درخواست دو گزینه Allow Tracking و Ask App Not to Track ظاهر می‌شود که کاربر می‌توان به دلخواه، یک مورد را انتخاب کند.

منبع
CNBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا