اپل

با قابلیت های جدید آی او اس ۱۴ آشنا شوید

اپل در خلال کنفرانس توسعه دهندگان امسال خود موسوم به WWDC 2020، از تغییراتی جدید در پلتفرم گوشی‌های آیفون خود خبر داد. در این مراسم که برای اولین بار در تاریخ این شرکت به صورت آنلاین برگزار شد، اپل پیش نمایشی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید برای پلتفرم آی او اس ۱۴ رونمایی کرد. تغییراتی که می‌تواند محیطی جذاب‌تر از کار با گوشی‌های آیفون را برای کاربران به ارمغان آورد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به امکانات و ویژگی‌های جدیدترین نسخه از پلتفرم آی او اس که قرار است در آینده نزدیک در اختیار کاربران قرار گیرد:

اپ لایبرری- App Library

در آی او اس ۱۴ ، تغییرات جدیدی را در هوم اسکرین دستگاه شاهد خواهیم بود به نحوی که کاربر می‌تواند صفحات مربوط به اپلیکیشن‌هایی غیرضروری را در هوم اسکرین پنهان کند و با اسکرول کردن به سمت راست صفحه، به ویژگی جدید اپ لایبرری یا کتابخانه اپلیکیشن دسترسی داشته باشد.

این قابلیت در ساماندهی و دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها، نقش مهمی‌را ایفا خواهد کرد و بیشتر به درد آن‌هایی می‌خورد که اپلیکیشن‌های زیادی را روی دستگاه خود نصب کرده‌اند. این قابلیت شباهتی نسبی با ویژگی App Drawer در گوشی‌های اندرویدی دارد، اما با این تفاوت که می‌تواند آیکون‌ها را به طور دقیق‌تر در دسته بندی‌هایی همچون شبکه‌های اجتماعی، سرگرمی‌و یا برنامه‌های خلاقانه جای دهد.

از جمله این دسته بندی‌ها می‌توان به دسته بندی اپلیکشین‌های پیشنهادی ( Suggested Applications) یا اپلیکیشن‌های اخیر (Recent Applications) اشاره کرد که در اینجا از فناوری یادگیری ماشینی برای پیشنهاد اپلیکیشن‌ها بهره گرفته می‌شود و در مورد اپلیکیشن‌های اخیر نیز از این فناوری به منظور نمایش برنامه‌هایی که اخیرا باز یا نصب شده‌اند، استفاده می‌شود.

با قابلیت های جدید آی او اس ۱۴ آشنا شوید

ویجت‌ها – Widgets

تا پیش از این، ویجت‌های آیفون در بخش Today View واقع در سمت چپ صفحه اصلی دستگاه قابل دسترسی بودند. اما از این پس و با عرضه آی او اس ۱۴ ، کاربر می‌توان این ویجت‌ها را به هوم اسکرین خود منتقل و ابعاد آن را تعیین کند؛ قابلیتی که پیشتر برای کاربران گوشی‌های اندرویدی عرضه شده بود.

بدین ترتیب، کاربران می‌توان شکل و شمایل صفحه گوشی‌های آیفون را متناسب با سلیقه خود تغییر دهند و در کمترین زمان ممکن، به اطلاعات مدنظر دسترسی داشته باشند.

برای مشاهده این ویجت‌ها، قابلیتی به نام ویجت لایبرری (کتابخانه ویجت) در این پلتفرم تعبیه شده و توسعه دهندگان و برنامه نویسان می‌توانند ویجت‌هایی را برای اپلیکیشن‌های خود طراحی کنند. اپل در این رویداد، از یک ویجت به نام Smart Stock نام برد که قادر است اپلیکیشن‌های مختلفی را در یک باکس و بر اساس میزان کاربرد آن در زمان‌های مشخصی از روز ارائه دهد. برای مثال، این ویجت رد صبح‌ها، خلاصه‌ای از اخبار صبحگاهی یا در بعدازظهر، فعالیت‌های تناسب اندام را نمایش دهد.

حالت تصویر در تصویر  –  Picture-in-Picture Mode

یکی از ویژگی‌هایی که کاربران اپل بی‌صبرانه در انتظار آن بودند، قابلیت تصویر در تصویر است. قابلیتی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا چند کار را به صورت همزمان انجام دهند. برای مثال، وقتی که در حین تماشای فیلم هستید و در همزمان می‌خواهید پیامی‌را نیز از طریق یکی از مخاطبان خود ارسال کنید، نیازی نیست تا دکمه توقف پخش فیلم را بزنید. در اینجا یک پنجره شناور روی اپلیکیشن‌ها ظاهر می‌شود و می‌توانید هر اپلیکیشنی را در این پنجره اجرا و از آن استفاده کنید. همچنین امکان تغییر اندازه این پنجره نیز برای کاربران فراهم شده است.

ارتقای قابلیت‌های سیری

با توجه به تغییراتی که در دستیار صوتی سیری در آی او اس ۱۴ اعمال شده، دیگر برای پرسیدن یک سوال، رابط کاربری این قابلیت، تمامی‌صفحه گوشی را دربرنمی‌گیرد. در این نسخه، سیری به شکل یک حباب کوچک در قسمت پایینی نمایشگر ظاهر می‌شود و می‌توانید سوالات خود را از آن بپرسید.

پاسخ سوالات نیز به صورت یک نوتیفیکیشن پاپ‌آپ در بخش بالایی صفحه نمایش نمایان می‌شود. همچنین به گفته اپل، سیری در آی او اس ۱۴ هوشمند‌تر عمل خواهد کرد و قادر است بخشی از اطلاعات درخواستی کاربران را از سطح وب گردآوری کند. علاوه بر این، کاربان با کمک سیری می‌توانند پیام‌های صوتی را از طریق اپلیکیشن Messages ارسال کنند.

با قابلیت های جدید آی او اس ۱۴ آشنا شوید

اپلیکیشن ترجمه  – Translate App

اپل با عرضه اپلیکیشن جدیدی تحت عنوان Translate برای شرکت گوگل خط و نشان کشید. در حال حاضر این برنامه از ۱۱ زبان پشتیبانی می‌کند و گفته می‌شود که در آینده سایر زبان‌ها نیز به آن اضافه خواهد شد. بعد از اجرای این اپلیکیشن، کاربران اگر گوشی خود را به حالت افقی در دست بگیرند، حالت ترجمه به Conversation تغییر پیدا می‌کند و می‌توان با کمک حالت نمایش ساید بای ساید، متن و ترجمه آن را در کنار هم مشاهده کرد.

با قابلیت های جدید آی او اس ۱۴ آشنا شوید

تغییراتی جدیدی در اپلیکیشن Messages

بروزرسانی‌هایی در این اپلیکیشن اعمال شده که می‌تواند تجربه راحت‌تری را برای کاربر رقم بزند. برای نمونه، کاربران می‌توانند مکالمات مهم خود را در قسمت بالایی صفحه پین کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن دسترسی داشته باشند. این مکالمات به صورت دایره‌هایی بزرگ نمایان می‌شوند و با دیگر مکالمات متفاوت خواهند بود.

برای پیام‌های گروهی نیز، تصاویری حبابی از هر شخص در بخش بالایی صفحه ظاهر و افراد فعال گروه، بزرگ‌تر از سایرین نمایش داده خواهد شد. همچنین امکان انتخاب تصویر برای هر گروه نیز فراهم شده است. قابلیت منشن کردن نیز در این اپلیکیشن تعبیه شده است.

بروزرسانی مپس و کارپلی   –  Maps & CarPlay

طراحی جدید اپلیکیشن نقشه اپل موسوم به مپس که سال گذشته معرفی شد، اکنون در اختیار کاربران سه کشور بریتانیا، ایرلند و کانادا قرار خواهد گرفت. اپل اعلام کرد که در مدیران این شرکت در حال رایزنی با برندهای مختلف هستند تا بتوانند اطلاعات مسافرتی راهنمایی کننده را به این نقشه اضافه کنند.

همچنین مپس به قابلیت نمایش محل قرارگیری دوربین کنترل سرعت و چراغ راهنمایی نیز مجهز شده است. ویژگی دیگری که به این نقشه اضافه شده، امکاناتی برای استفاده دوچرخه‌سواران است که با کمک آن می‌توانند مسیریابی را بهتر انجام دهند. فعلا این قابلیت در اختیار کاربران شهرهای نیویورک، لس انجلس، سن فرانسیسکو، شانگهای و پکن قرار می‌گیرد و قرار است به زودی شهرهای دیگر نیز به این فهرست اضافه شوند.

دارندگان خودروهای الکتریکی نیز می‌توانند از قابلیت‌های اپل مپس برای مسیریابی استفاده کنند. اطلاعاتی همچون دما، وضعیت آب و هوایی و ایستگاه‌های شارژ در این نقشه قابل دریافت هستند. در حال حاضر، اپل مپس با خودروهای ساخت BMW و فورد همگام‌سازی شده و قادر است اطلاعات دقیق‌تری را در خصوص ایستگاه‌های شارژ الکتریکی ارائه دهد.

همچنین اگر خودرویی از سرویس اپل کارپلی پشتیبانی کند، می‌توان با کمک گوشی و البته به لطف فناوری NFC، قفل در ماشین را باز کرد.  قابلیت‌های جدید دیگری نیز در این اپلیکیشن تعبیه شده که امکان ایجاد چند پروفایل را برای کاربران فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر، صاحب خودرو می‌تواند محدودیت‌هایی از قبیل حداکثر سرعت را در این پروفایل‌ها ایجاد کند. اولین خودرویی که به این فناوری مجهز خواهد بود،2021 BMW Series 5  است و در آینده خودروهای جدید دیگری از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد.

با قابلیت های جدید آی او اس 14 آشنا شوید

قابلیت App Clips

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید در آی او اس ۱۴، App Clips نام دارد که به کاربران کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌های جدید را راحت‌تر پیدا و از آن‌ها استفاده کنند. به لطف این ویژگی، بجای دانلود نسخه کامل اپلیکیشن می‌توان حجم کمی‌از آن را دانلود و استفاده کرد. در واقع، با کمک App Clips، کاربران به نسخه‌هایی کم‌حجم از اپلیکیشن‌ها دسترسی خواهند شد و از این طریق خواهند توانست بسیار سریع و بی‌‎دردسر به اطلاعات مدنظر خود دسترسی داشته باشند.  کاربران می‌توانند از طریق تگ‌های NFC، سافاری، اپل مپس و کد QR به App Clips دسترسی داشته باشند.

سایر تغییرات در آی او اس ۱۴

  • امکان تغییر اپلیکیشن‌های مرورگر و ایمیل برای کاربران فراهم شده و می‌توانند Mail اپل با جیمیل شرکت گوگل جایگزین کنند
  • قابلیت جست‌وجوی ایموجی‌ها از طریق کیبورد به این پلتفرم اضافه شده است
  • در حین دریافت تماس، نوتیفیکیشنی در قسمت بالایی صفحه نمایان می‌شود و دیگر کل صفحه را نمی‌پوشاند
  • قابلیت ارسال موقعیت مکانی حدودی به جای موقعیت مکانی دقیق برای کاربران فراهم شده است
  • امکان فعال یا غیرفعال کردن ویژگی ردیابی فعالیت‌های کاربر توسط اپلیکیشن‌های ثالث اضافه شده است. همچنین در صورت اقدام اپلیکیشن‌ها به ردیابی، نوتیفیکیشنی در بالای نمایشگر ظاهر می‌شود
  • کاربران می‌توانند اشتراک خود در اپ استور را با اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارند
  • تغییراتی در دوربین دستگاه اعمال خواهد شد که افزایش ۹۰ درصدی سرعت عکاسی را فراهم می‌کند
  • امکان اضافه کردن کپشن به تصاویر و ویدیوها در اپلیکیشن Photos فراهم شده است

اپل نسخه بتای آی او اس ۱۴ را در ماه ژوئیه عرضه خواهد کرد و نسخه نهایی آن در فصل پاییز به دست کاربران خواهد رسید.

منبع
Wired

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. بازتاب: Uodiyala
  2. بازتاب: Relx
  3. بازتاب: meritking

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا