خودرو

آشنایی بیشتر با نسل سوم هیوندای توسان

حتما در جاهای مختلف دیده‌اید که کنار نام هیوندای توسان، داخل پرانتز نوشته‌اند آی ایکس ۳۵. بله، عجیب است. ممکن است بارها اسم هیوندای IX35 را شنیده باشید و از آنجا که هرجا نام توسان را می‌خوانید یا می‌شنوید این کد هم کنارش می‌آید، احتمالا به ذهنتان می‌رسد که IX35 یکی از تیپ‌های توسان است. اما توضیح دقیقش این می‌شود که IX35 جنبه نام‌خانوادگی توسان را دارد. از آنجا که توسان از تولیدات سری i (آی) هیوندای محسوب می‌شود، در سال ۲۰۰۹ میلادی همزمان با ارائه نسل دوم این خودرو کد IX35 برای آن از سوی تولید کننده در نظر گرفته شد. بنابراین هیوندای آی‌ایکس ۳۵ و هیوندای توسان عناوین یک خودرو هستند که در تیپ‌ها و نسل‌ها مختلف تولید شده‌ است. هیوندای، توسان را در راستای حضور پررنگ‌تر در عرصه شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها از سال ۲۰۰۲ میلادی به بازار عرضه کرد و تاکنون 3 نسل از آن به دنیا معرفی شده است. هر 3 نسل آن نیز در ایران حضور پیدا کردند و شاید نه به اندازه برادرشان سانتافه، اما از شاسی‌بلندهای محبوب به شمار می‌روند. می‌خواهیم با هم نسل سوم این خودرو را بررسی کنیم. نسلی که به دلایلی حامیان توسان را ناامید کرده است. قصد داریم در این بررسی دریابیم که آیا این ناامیدی به جاست یا خیر.

موتور ضعیف برای 4 چرخ متحرک

توسان را در برابر سانتافه، کراس‌اوور اقتصادی هیوندای می‌دانند. اما در نسل جدید توسان بیش از پیش به برادرش شبیه شده و از ماهیت اقتصادی‌ای که برایش در نظر می‌گرفتند، فاصله بسیاری گرفته است. هرچند هنوز هم شاسی‌بلند ارزان‌تری نسبت به سانتافه محسوب می‌شود. طراحی بدنه توسان نسل 3 بی‌نقص از آب درآمده و حتی از جهاتی زیباتر از سانتافه به نظر می‌رسد. هیوندای توانسته با حجم‌دهی مناسب و به کار بردن خطوط به جا روی قسمت‌های مختلف بدنه، خودرویی مدرن و به روز طراحی کند.

اما در مورد کابین؛ طراحی داخلی نیز رضایت‌بخش و مناسب است. البته که برخی کارشناسان متریال به کار رفته در برخی قطعات کابین مانند داشبورد را در حد و اندازه‌های این خودرو نمی‌دانند، اما باز هم می‌توان گفت کابین تا حد زیادی قابل قبول است. چرا که اگر از متریال بگذریم، طراحی داخل کابین به درجه خوبی از پختگی رسیده و دیگر در آن اثری از اغراق و شلوغی معمول کره‌ای‌ها نیست. در یک کلام، کابین توسان نسل 3 منظم و ساده است. توسان TL با وجود تنوع در موتور تنها با یک پیشرانه ۲ لیتری در ایران عرضه شده است. دلیل این موضوع را حساسیت کمتر این موتور به کیفیت بنزین بیان می‌کنند. این موتور که ضعیف‌ترین موتور ارائه شده برای توسان ‌TL‌ است، یکی از دلایل ناامیدی طرفداران این خودرو در ایران محسوب می‌شود. چرا که موتور خودرو برای بدنه و وزنش قدرت مناسب را تولید نمی‌كند. همین امر بر شتاب و چالاکی و کشش خودرو تأثیر بسزایی می‌گذارد. بنابراین IX35 TL خودروی مناسب مسافرت و جوانان نیست. هر چند توسان نسل 3، دارای 2 دیفرانسیل است و سیستم 4 چرخ متحرک، بیشتر برای جوانان و اهالی سفر جذاب است. به نظر ناامیدی ذکر شده خیلی هم بی‌راه نبوده، چراکه برای یک کراس‌اوور دو دیفرانسیله بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان (اردیبهشت ۹۹) پرداخت کردن و در سربالایی‌ها کم آوردن چندان جالب نیست. درباره داشبورد پلاستیکی هم اشاره‌ای بیشتر نمی‌کنیم.

توسان 2016، شرکتی یا شخصی!

اما یک نکته مهم تفاوت توسان‌های TL موجود در بازار ایران است. اگر همچنان قصد خرید این کراس‌اوور جذاب را دارید، باید بدانید همه توسان‌های بازار ایران یک تیپ دارند اما همچنان تفاوت‌هایی در آن‌ها دیده می‌شود. هیوندای توسان توسط آسان‌موتور و کرمان‌موتور به صورت شرکتی به ایران وارد شد. این نسخه‌ها تقریبا مشابه هستند. اما تعدادی از توسان‌ها هم به صورت شخصی وارد شده‌اند که این موارد از نظر امکانات تفاوت‌هایی دارند. برخی از آن‌ها تک دیفرانسیله هستند و سقف پاناروما ندارند. اما برخی امکانات بیشتری از شرکتی‌ها هم ثبت کرده‌اند، مانند سیستم خودکار شست‌و‌شوی چراغ‌ها و رادارهای سه‌گانه خروج از خطوط، احتمال تصادف از روبه‌رو و نقطه کور. این در حالی است که نمونه‌های شرکتی تنها یک سیستم هشدار نقطه کور دارند. اگر برای خرید این خودرو به آگهی‌های توسان در سایت دیوار و دیگر سایت‌های خودرو سری زدید، مراقب باشید فروشنده وجود شیفتر فرمان را به عنوان آپشن اعلام نکرده باشد. شیفتر جزء امکانات پایه توسان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا