اپل

با برگزاری آنلاین کنفرانس WWDC، برنامه‌نویسان چه چیزهایی را از دست می دهند؟

کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال اپل تا چند روز دیگر برگزار خواهد شد. رویدادی که شیوه برگزاری آن با کنفرانس‌های 30 سال اخیر این شرکت تفاوت دارد چراکه قرار است به صورت آنلاین، میزبان علاقه‌مندان باشد.

با این حساب، دیگر خبری از شام سوشی، ملاقات‌های حضوری شرکت‌کنندگان و حس و حال غیرقابل وصف جو حاکم بر مراسم نیست و همه چیز به صورت مجازی دنبال خواهد شد. طبق روال سال‌های قبل، تیم کوک مدیرعامل اپل به همراه دیگر مدیران ارشد این شرکت در روز نخست این کنفرانس به معرفی و ارائه اطلاعاتی جدید از نرم‌افزارهای آیفون، آیپد، اپل واچ و مک که در فصل پاییز امسال عرضه می‌شوند، خواهند پرداخت.

اما توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان که همه ساله از فرصت پیش آمده در این رویداد برای دریافت راهنمایی‌های فنی در خصوص پروژهایشان از کارمندان اپل استفاده می‌کردند، دیگر چنین امکانی برایشان فراهم نیست. درواقع، امسال به جای ملاقات‌های حضوری و چهره به چهره، این افراد می‌بایست تنها به تماشای فایل‌های ویدیویی یا درخواست برای حضور در ویدیوکنفرانس‌هایی با محدودیت‌های زیاد و پرسیدن سوال در فروم‌های توسعه‌دهندگان اپل بسنده کنند.

پاول‌هادسون، از تحلیلگران این حوزه معتقد است: کنفرانس WWDC این امکان را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کرد تا در رویدادی با کیفیت بالا شرکت کنند، چیزهای جدید یاد بگیرند، سوالات خود را بپرسند و ایده بگیرند. اما امسال دیگر خبری از این مزیت‌ها نخواهد بود.

البته اپل تنها شرکتی نیست که مجبور به برگزاری آنلاین کنفرانس توسعه دهندگان خود شده، شرکت‌های گوگل مایکروسافت نیز به ناچار و با توجه به شرایط موجود، این گزینه را برای مراسم خود در نظر گرفتند. حتی شرکت فیسبوک، کنفرانس F8 خود را لغو کرده است.

اما این رویداد برای اپل از اهمیت بالایی برخوردار است و موفقیت در برگزاری آن در فرمت جدید، می‌تواند بر نرم‌افزارها و قابلیت‌هایی که امسال در نسخه جدید پلتفرم‌های این شرکت تعبیه می‌شوند، تاثیرگذار باشد. اپل اخیر اعلام کرد که بخشی از عملکرد مالی این شرکت در آینده به حمایت توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که با این شرکت همکاری دارند، بستگی دارد.

می‌توان این چنین گفت که عدم برگزاری فیزیکی این رویداد و تغییر آن به حالت آنلاین، دو فرصت بزرگ را از توسعه دهندگان می‌گیرد؛ نخست، دیدار چهره به چهره با مهندسان اپل که در زمینه ساخت نرم افزار فعالیت دارند و دوم، ایجاد شبکه‌ای از افراد که دارای اهداف مشترک هستند.

با این حال، اپل چند روز قبل اعلام کرد که در خلال برگزاری رویداد WWDC امسال، بیش از 100 ویدیوی از مهندسان اپل منتشر خواهد کرد. این ویدیوها هر روز بارگذاری خواهند شد و از طریق وب یا اپلیکیشن‌های اپل قابل مشاهده‌اند. در واقع، اپل قصد دارد تا از این طریق، خلائی که در پی عدم برگزاری نشست‌ها بوجود می‌آید، پُر کند.

علاوه بر برگزاری جلسات، اپل برنامه Labs را نیز در این رویداد دنبال می‌کرد که به شرکت کنندگان این اجازه را می‌دهد تا در خصوص یک موضوع مشخص، با مهندسان اپل بحث و گفت‌وگو داشته باشند. حال و با توجه به تغییر فرمت برگزاری WWDC امسال، این شرکت از روش برگزاری ویدیوکنفرانس برای این منظور کمک خواهد کرد. به گفته اپل، تمامی‌افرادی که دارای اکانت تاییدشده ویژه توسعه دهندگان باشند، می‌توانند درخواست خود را برای این تماس‌های ویدیویی ثبت کنند. با این حال، اپل اعلام کرد که در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد.

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل

اپل همچنین طراحی جدیدی را برای فروم‌های توسعه‌ دهندگان در وب سایت خود در نظر گرفته تا کاربران بتوانند از راه دور، سوالات خود را از مهندسان این شرکت راحت‌تر بپرسند. این طراحی جدید فروم‌ها طی دو سه روز آینده رونمایی و پیاده خواهد شد.

برگزاری مجازی این رویداد، جنبه‌های اجتماعی این کنفرانس را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. در سال‌های قبل، شرکت کنندگان می‌توانستند صبح‌ها به پیاده‌روی بروند، غذاهایی همچون سوشی را میل کنند، در کنار هم به اجرای بازی‌های مختلف بپردازند و مواردی از این قبیل که امسال دیگر هیچکدام از این‌ها را شاهد نخواهیم بود.

در هر صورت، برخی از توسعه دهندگان در حال راه‌اندازی گروه‌هایی آنلاین در اپلیکیشن Slack هستند تا از این طریق بتوانند ارتباط خود را با یکدیگر حفظ کنند. اما یک جنبه مثبت برگزاری آنلاین WWDC، صرفه‌جویی در هزینه‌های توسعه‌دهندگان است که در مدت زمان برگزاری این رویداد، برای امور مختلف صرف می‌شد. این مساله بیشتر برای افرادی که شخصا برای سفر به محل برگزاری این رویداد اقدام می‌کنند، محسوس است.

با این حال، عدم حضور شرکت‌کنندگان در این رویداد، به کسب و کارهای واقع در سن خوزه نیز ضربه خواهد زد. اپل اما برای جبران، حدود یک میلیون دلار را برای افرادی که در این منطقه فعالیت دارند، کنار گذاشته است.

علی‌رغم همه این‌ها، برگزاری فیزیکی کنفرانس توسعه دهندگان اپل و ملاقات‌های حضوری، جذابیت‌های خاص به خود را برای برنامه نویسان دارد و اگر شرایط در سال آینده مهیا شود، بسیاری از طرفداران این برند محبوب، در آن شرکت خواهند کرد.

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل

منبع
CNBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا