آمازونآی بی ام

ممنوعیت استفاده از سیستم تشخیص چهره آمازون برای پلیس آمریکا

آمازون: پلیس تا یک سال نمی‌تواند از این سرویس استفاده کند

آمازون، غول تکنولوژی دنیا، اعلام کرد که نیروهای پلیس آمریکا نمی‌توانند تا یک سال از سرویس تشخیص چهره این شرکت استفاده کنند.

این تصمیم با هدف حمایت از حقوق بشر و به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده پلیس آمریکا از این فناوری در جریان اعتراضاتی که در پی کشته شدن جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست نیروی پلیس، اتخاذ شده است.

همچنین چند روز قبل، شرکت IBM نیز اجازه استفاده از سیستم تشخیص چهره خود برای اقدامات اطلاعاتی و شناسایی معترضان به پلیس آمریکا نداد. این تصمیمات در پی افزایش فشارها به شرکت‌های فعال در این حوزه اتخاذ شده است.

به گفته آمازون، سوءاستفاده از سیستم تشخیص چهره این شرکت که تحت عنوان Rekognition شاخته می‌شود، می‌تواند این فرصت را به نهادهای قانونگذار بدهد تا قوانین و مقرراتی را پیرامون استفاده از این فناوری تدوین کنند.

در بیانیه آمازون در این خصوص آمده است: ما از اقدام دولت در وضع قوانین سفت و سخت پیرامون استفاده اخلاقی از فناوری تشخیص چهره حمایت می‌کنیم. به نظر می‌رسد که در طی روزهای اخیر، کنگره آماده پرداختن به این چالش است. امیدواریم که این یک سال، زمان کافی را به کنگره بدهد تا قوانین مناسبی را در این زمینه وضع کند و در صورت نیاز، آماده هرگونه همکاری هستیم.

سیستم Rekognition آمازون، همانند دیگر فناوری‌های تشخیص چهره این قابلیت را دارد تا با کمک فناوری هوش مصنوعی، تصاویر ثبت شده توسط دوربین گوشی نیروهای پلیس را با تصاویری که در دیتابیس اداره پلیس وجود دارد، مطابقت دهد.

گفتنی است در طی سال‌های اخیر، انتقادهای زیادی علیه عملکرد و نحوه استفاده از فناوری تشخیص چهره شرکت‌های مختلف مطرح شده است. همچنین بررسی‌های محققان نشان داد که این فناوری در تشخیص چهره سیاهپوستان و دیگر اقلیت‌ها در مقایسه با سفیدپوستان با مشکل مواجه می‌شود.

آمازون اما در برابر این انتقادها، از سیستم Rekognition خود دفاع کرده و حتی آن را در اختیار برخی از نهادهای قانونگذار قرار داده است. حال با مرگ جورج فلوید، نگرانی‌ها پیرامون سیستم تشخیص چهره باری دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است

منبع
BBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا