اپل

اپل در رویداد WWDC امسال، استفاده از پردازنده‌ها‌ی ARM را رسما اعلام می‌کند

تنها چند روز به برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان اپل در سال جاری موسوم به WWDC 2020 باقی مانده و به نظر می‌رسد که این شرکت قصد دارد تا در این رویداد، تغییر رویه خود در کنار گذاشتن پردازنده‌ها‌ی اینتل و استفاده از پردازنده‌ها‌ی مبتنی بر معماری ARM در سیستم‌ها‌ی مک را رسما اعلام کند.

بلومبرگ با انتشار گزارشی نوشت که اپل در حال کار روی حداقل سه تراشه شرکت ARM برای تعبیه در دل رایانه‌ها‌ی مک خود است. تراشه نخست مبتنی بر پردزانده A14 خواهد بود که قرار است در مدل‌ها‌ی جدید گوشی‌ها‌ی آیفون جای گیرد. پردازنده‌ها‌ی مک توسط شریک اپل یعنی TSMC و با فناوری ساخت 5 نانومتری تولید خواهند شد. این پروژه با اسم رمز Kalamata شناخته می‌شود.

کنفرانس توسعه دهندگان اپل در تاریخ دوم تیرماه (22 ژوئن) و برای اولین بار در تاریخ این شرکت به دلیل نگرانی‌ها‌ از شیوع ویروس کرونا، به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. البته این احتمال نیز وجود دارد که رویداد مذکور به زمان دیگری موکول شود، اما شواهد از تصمیم جدی اپل برای برگزاری این رویداد حکایت دارد تا بتواند فرصت بیشتری را به توسعه‌دهندگان برای سازگاری محصولاتشان با تراشه‌ها‌ی شرکت ARM بدهد. انتظار می‌رود که این تراشه‌ها‌ در مک‌ها‌ی سال 2021 مشاهده خواهند شد.

اپل در سال 2016، تصمیمی‌مشابه را اتخاذ و پردازنده‌ها‌ی شرکت اینتل را جایگزین  تراشه‌ها‌ی PowerPC کرد. حال با توجه به تغییراتی که در این جابجایی تراشه‌ها‌ در دستگاه بوجود می‌آید، توسعه دهندگان می‌بایست تغییراتی را در اپلیکیشن‌ها‌ی خود اعمال کنند. به گفته بلومبرگ، مک‌ها‌ی مبتنی بر پردازنده‌ها‌ی ARM، همچنان به پلتفرم مک او اس مجهز خواهند بود.

 

 

منبع
Arstechnica

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا