اپل

انتقاد FBI از اپل به دلیل عدم همکاری در باز کردن قفل آیفون فرد مهاجم

کریستوفر ورای، رئیس FBI و ویلیام بار، دادستان کل آمریکا شرکت اپل را به دلیل عدم کمک به آن‌ها در باز کردن قفل گوشی آیفون متعلق به فرد مهاجم در حادثه تیراندازی ایالت فلوریدا مورد انتقاد قرار دادند.

در جریان حادثه تیراندازی ششم دسامبر سال گذشته در پایگاه هوایی پنساکولا، هشت نفر از افسران نظامی ‌آمریکایی کشته شدند. در پی این اتفاق، پلیس فدرال آمریکا یا همان FBI با پیدا کردن دو گوشی آیفون متعلق فرد مهاجم، تحقیقات خود را برای بررسی عوامل پشت پرده این ماجرا آغاز کرد و از شرکت اپل برای این منظور درخواست کمک کرد.

اگرچه اپل در آنلاک کردن آیفون‌های محمد سعید الشمرانی، فرد مهاجم به طور مستقیم کمکی نکرد، اما FBI توانست قفل این دو گوشی را باز کند و اخیرا اعلان کرد که وی با گروه القاعده همکاری داشت. ویلیام بار اما با انتقاد از سیاست‌های اپل در عدم کمک به ماموران برای بازگشایی قفل دستگاه، عنوان کرد که این مساله جای تاسف دارد.

وی در بیانیه‌ای نوشت: اپل بنابر تصمیم کسب‌وکار محور خود، گوشی‌های آیفون خود را به گونه‌ای طراحی می‌کند که تنها فرد صاحب دستگاه می‌تواند آن را آنلاک کند و توجهی به شرایط و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید، ندارد. در مواردی همچون اتفاق اخیر که کاربر یک فرد تروریستی است و یا در سایر پرونده‌ها که کاربر یک مجرم، قاچاقچی انسان، سارق و غیره محسوب می‌شود، تصمیم اپل می‌تواند تبعات خطرناکی را برای سلامتی عمومی‌و امنیت ملی داشته باشد و به اعتقاد من، چنین رفتاری قابل قبول نیست.

کریستوفر ورای نیز در جریان یک کنفرانس خبری از اپل به دلیل عدم کمک به نیروهای FBI برای بازگشایی قفل دو گوشی آیفون فرد مهاجم انتقاد کرد.

اپل اما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت با مسئولان در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کند، اما هرگز «در پشتی» را که تهدیدی برای امنیت اطلاعات و حریم شخصی آن‌ها محسوب می‌شود، ایجاد نخواهد کرد.

در بخشی از بیانیه اپل در این خصوص آمده است: حادثه تروریستی پنساکولا، اقدامی‌شنیع و ناگوار بود. بعد از وقوع این اتفاق در ششم دسامبر 2019، تنها چند ساعت پس از درخواست FBI برای دریافت اطلاعات، اپل اقداماتی را برای کمک به اجرای بهتر تحقیقات در این زمینه انجام داد. ما تمامی‌اطلاعات از قبیل نسخه‌های پشتیبان آیکلاد، اطلاعات حساب کاربری و داده‌های انتقال‌یافته میان اکانت‌های مختلف را در اختیار این نهاد قرار دادیم و بعد از آن نیز به ارائه حمایت‌های فنی و تحقیقاتی خود ادامه دادیم.

در خصوص این پرونده و هزاران مورد مشابه دیگر، ما با FBI یا دیگر نهادهایی که برای حفظ امنیت شهروندان آمریکا در برابر مجرمان تلاش می‌کنند، همکاری 24 ساعته داریم و این را وظیفه خود می‌دانیم. این ادعاهای نادرست در خصوص شرکت ما، بهانه‌ای برای تضعیف رمزنگاری و دیگر اقدامات امنیتی است که ما برای حفاظت از میلیون‌ها کاربر و همچنین امنیت ملی خود انجام می‌دهیم.

مشتریانمان از ما انتظار دارند تا اطاعاتشان امن نگه داشته شوند و یکی از راه‌ها برای تحقق این خواسته آن‌ها، استفاده از سیستم رمزنگاری قوی در دستگاه‌ها و سرورهایمان است. ما گوشی‌های آیفون خود را در سراسر جهان به فروش می‌رسانیم و رمزهای عبور مشتریان خود را ذخیره نمی‌کنیم و نمی‌توانیم دستگاهی را که با رمز عبور محافظت می‌شود، باز کنیم. همچنین در دیتاسنترها نیز از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای امنیتی قوی برای حفاظت از اطلاعات بهره می‌گیریم و این اطمینان را می‌دهیم که هیچ در پشتی برای ورود به سیستم‌هایمان وجود ندارد.

 

منبع
BGR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا