متا

نگرانی مدیرعامل فیسبوک از نفوذ چین بر قانون‌گذاری اینترنت در جهان

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک اخیرا نسبت به الگوبرداری برخی کشورها از چین در سیاست‌های این کشور نسبت به قانون‌گذاری در حوزه اینترنت ابراز نگرانی کرد.

زاکربرگ در جریان ارتباطی ویدیویی با تیری برتون، کمیسیونر صنعت اتحادیه اروپا عنوان کرد: بگذارید صریح سخن بگویم، فکر می‌کنم کشورهایی همانند چین در حال ابداع مدلی (در عرصه اینترنت و قانون‌گذاری مرتبط با آن) هستند که از ارزش‌های متفاوتی با آنچه در (فضای اینترنت) کشورهای دموکراتیک‌تر غربی حاکم است، بهره می‌برد.

وی در ادامه گفت که این وظیفه کشورهای دموکراتیک غربی است تا چارچوبی مشخص را برای حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی افراد تبیین کنند. ما یک وظیفه مشترک داریم و برای توسعه این چارچوب باید به یکدیگر کمک کنیم.

بیان این نگرانی‌ها و سخنان از سوی مارک زاکربرگ در خصوص خطر مدل چینی‌ها در عرصه اینترنت جهانی، چندان هم جدید نیست. وی سال گذشته نیز گفت نباید به چینی‌ها اجازه دهیم تا برای اینترنت سایر کشورهای جهان نیز قانون‌گذاری کنند. این صحبت‌ها منجر به بروز تنش‌هایی در میان کارمندان چینی فیسبوک شد.

وی همچنین اقدامات صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر نحوه گردآوری اطلاعات از سوی شرکت‌های فیسبوک، توییتر، گوگل و دیگر شرکت‌های اینترنتی را مورد تمجید قرار داد. زاکربرگ گفت تعامل و همکاری میان پلتفرم‌های فناوری و دولت‌ها در زمینه قانون‌گذاری بر حوزه اینترنت مشهود است. به نظر من، در حال حاضر قانون‌گذاری مساله اصلی ما نیست، بلکه سوال اینجاست که چارچوب چه کسی برای قانون‌گذاری در حوزه اینترنت جهانی برنده خواهد شد؟

زاکربرگ در بخش دیگری از این ارتباط ویدیویی به تلاش‌های فیسبوک در زمینه مقابله با انتشار اخبار و اطلاعات نادرست در رابطه با ویروس کرونا اشار کرد و گفت: توانستیم مانع از انتشار هزاران از اطلاعات نادرست در شبکه اجتماعی خود شویم و در قالب برنامه حقیقت‌یابی خود نیز بالغ بر 50 میلیون پیام هشدار را روی محتواها به نمایش درآوردیم. ما نسبت به اثربخشی اقدامات خود اطمینان داریم و می‌دانیم که کاربران در 95 درصد مواقع، مطالبی را که برچسب‌های ما روی آن‌ها خورده شده، کلیک نخواهند کرد.

منبع
ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا