علمی

تهیه کامل ترین نقشه از سطح کره ماه

محققان سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) با همکاری دانشمندان ناسا و موسسه سیاره‌ای قمر بعد از تلاش‌‌های بسیار موفق به ثبت کامل‌ترین نقشه از سطح کره ماه شدند.

این برای اولین بار است که تما‌می ‌سطح کره ماه به طول کامل نقشه‌برداری شده و به صورت یکپارچه درآمده است. این نقشه قمری که تحت عنوان  نقشه زمین‌شناسی یکپارچه ماه یا به عبارتی دیگر Unified Geologic Map of Moon شناخته ‌می‌شود، تصویری از زمین‌شناسی ماه را ارائه ‌می‌دهد که حاوی اطلاعات ارزشمندی برای دانشمندان است.

این نقشه حاصل سال‌‌ها تلاش و بررسی‌‌های دانشمندان از نزدیک‌ترین کره به زمین که عمر آن به 4.5 میلیارد سال ‌می‌رسد، است و ‌می‌تواند برای ماموریت‌‌های آتی محققان در کره ماه بسیار مفید و حائز اهمیت باشد. این نقشه دیجیتال به صورت آنلاین قابل دسترسی است و زمین‌شناسی ماه را با جزییاتی در مقیاس 1:5,000,000 نشان ‌می‌دهد.

جیم ریلی، از دانشمندان سابق ناسا در این خصوص ‌می‌گوید: کره ماه همواره برای مردم جذابیت‌‌های خاص به خود را داشته است. اینکه سازمان زمین‌شناسی آمریکا توانسته چنین نقشه‌ای را تهیه کند بسیار خارق العاده است. ‌می‌توان از این دستاورد در برنامه‌ریزی برای ماموریت‌‌های آینده بهره برد.

برای تهیه این نقشه دیجیتال، گروه مذکور از اطلاعات نقشه‌‌های منطقه‌ای مربوط به شش دوره آپولو به همراه داده‌‌های گردآوری شده از ماموریت‌‌های اخیر در کره ماه استفاده کردند. از جمله این ماموریت‌‌ها ‌می‌توان به ماموریت SELENE سازمان فضایی جاکسا ژاپن و همچنین اطلاعات گردآوری شده از ارتفاع‌سنچ لیزری مدارگرد ماه (Lunar Orbiter Laser Altimeter) ناسا اشاره کرد.

تهیه کامل ترین نقشه از سطح کره ماه

محققان با ترکیب نقشه‌‌های قدی‌می‌و نقشه‌‌های جدید، نمای جدیدی از لایه‌‌های صخره‌ای ماه ترسیم کردند. کوری فورتزو، از پژوهشگران سازمان زمین‌شناسی آمریکا در این باره ‌می‌گوید: این نقشه، حاصل تلاش‌‌های صورت گرفته برای یک پروژه جند دهه‌ای است که اطلاعات حیاتی را برای مطالعات عل‌می‌دانشمندان در آینده ارائه ‌می‌دهد.

منبع
ScienceFocus

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا