علمیفضا

ناسا از لیزر برای کشف آب در سطح کره ماه کمک می‌گیرد

ناسا این روزها سخت مشغول فراهم کردن مقدمات فرستادن انسان به کره ماه است. قرار است اولین گروه از انسان‌ها در قالب پروژه آرتمیس در سال 2024 به فضا ارسال شوند. اگرچه برخی شواهد از به تعویق افتادن این زمان حکایت دارند اما این سازمان فضایی در کنار تلاش برای این هدف، اخیرا پروژه دیگری را آغاز کرده است.

طبق اطلاعات منتشر شده، ناسا در حال کار روی سیستمی‌به نام Lunar Flashlight است که در واقع ماهواره‌ای کوچک مجهز به یک لیزر قدرتمند است که قادر است سطح کره ماه را به منظور یافتن مواد ارزشمندی همچون آب اسکن کند.

اگرچه فضانوردانی که در سط ماه فرود می‌آیند می‌توانند برای ماموریت‌های کوتاه مدت خود، مقداری آب با خود حمل کنند اما در آینده و با توجه به اینکه مدت زمان حضور انسان‌ها در کره ماه طولانی خواهد بود، پیدا کردن منابع آبی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

خوشبختانه وجود آب در کره ماه قطعی است، اما این منابع آبی ممکن است از دید پنهان باشند و در دل حفره‌هایی جای گرفته باشند که حتی نور خورشید نیز به آن‌ها نمی‌رسد. این منابع آبی که اغلب به شکل یخ وجود دارند، می‌توانند برای برنامه‌های آتی دانشمندان بسیار کارگشا باشند.

باربارا کوهن، از پژوهشگران ناسا در این خصوص می‌گوید: ما می‌دانیم که در دل حفره‌های تاریک و سردی که در سطح ماه وجود دارند، یخ وجود دارد. برنابراین، استفاده از این منابع می‌تواند برای فضانوردان بسیار حائز اهمیت باشد و قبل از آنکه فضانوردان به این حفره‌ها بروند و یخ‌ها را استخراج کنند، می‌بایست از وجود یخ در آن‌ها مطمئن شویم.

ماموریت Lunar Flashlight  تقریبا دو ماه به طول خواهد انجامید. در این مدت، این ماهواره کوچک بر فراز سطح ماه به حرکت درمی‌آید و با تاباندن لیزر در حفره‌ها و تورفتگی‌هایی که در قطب جنوب ماه وجود دارد، به دانشمندان در شناسایی و بهره‌برداری از این منابع کمک خواهد کرد.

منبع
BGR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا