آمازونگوگلمایکروسافت

سرمایه گذاری 31 میلیارد دلاری شرکت ها در حوزه کلاد در سه ماهه نخست 2020

به گزارش مرکز تحقیقاتی Canalys، شرکت‌های بزرگ و کوچک در سراسر دنیا در سه ماهه نخست سال 2020 میلادی که با شیوع ویروس کرونا همراه بود، بالغ بر 31 میلیارد دلار در زمینه خدمات زیرساخت کلاد هزینه کردند.

اگرچه هنوز اطلاعاتی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر این بخش در سه ماهه دوم در دست نیست، اما آمارهای ارائه‌شده از سوی Canalys حاکی از آن است که در سه ماهه گذشته، شاهد رشد 34.5 درصدی سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌ها در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته بودیم.

در سه ماهه نخست سال 2019، درآمد 23.1 میلیارد دلاری برای این حوزه ثبت شد که البته این رشد سرمایه‌گذاری در زمینه کلاد در سال‌های پیش نیز مشاهده شده بود به نحوی که در سه ماهه نخست سال 2019، میزان هزینه در حوزه زیرساخت کلاد رشدی 39.3 درصدی را به نسبت سه ماهه نخست سال 2018 نشان می‌داد. در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز رشد 37.2 درصدی در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2018 ثبت شده است.

آمار و ارقام حاکی از آن است که میزان رشد سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سه ماهه نخست نسبت به سه ماهه قبل از آن، رشدی 2.6 درصدی را تجربه کرده که اگر بخواهیم به صورت عدد نشان دهیم، چیزی حدود 800 میلیون دلار بیشتر در سه ماهه اول 2020 در فضای کلاد هزینه شد.

به اعتقاد شرکت Canalys، دلیل اصلی افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در زیرساخت‌های کلاد، تغییر رویه کاری در سازمان‌ها و شرکت‌ها به دلیل شیوع کرونا از حضور فیزیکی به دورکاری بوده است. چین که در حال حاضر، دومین کشور بزرگی که بعد از آمریکا، بیشترین استفاده را از خدمات کلاد دارد، زودتر از سایر کشورها به دورکاری و استفاده از این خدمات روی آورد.

بدیهی است که در چنین شرایطی، شرکت‌ها و کسب‌وکارها به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های خمدمات کلاد و دورکاری روی می‌آورند. برای نمونه، شرکت نتفلیکس اعلام کرد که میزان ثبت نام کاربران جدید در سه ماهه اخیر رشدی دوبرابری داشته و مایکروسافت نیز از رشد 70 درصدی تعداد کاربران اپلیکیشن ویدیوکنفرانس Teams خود خبر داد و اعلام کرد که اکنون از 75 میلیون کاربر میزبانی می‌کند.

اپلیکیشن‌های دیگری همچون زوم که این روزها حرف اول را در برقراری تماس ویدیویی می‌زند، از 10 میلیون کاربر در ماه دسامبر به 200 میلیون کاربر در ماه مارس رسیده و گوگل نیز اعلام کرد کاربران فعال روزانه اپلیکیشن Meet از مرز 100 میلیون نفر عبور کرده است.

سرمایه گذاری 31 میلیارد دلاری شرکت ها در حوزه کلاد

در این میان، شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات کلاد نیز گزارش عملکرد خود را در سه ماهه نخست امسال ارائه کردند. غول این عرصه یعنی آمازون اعلام کرد که کسب‌وکار کلاد این شرکت یعنی AWS، رشدی 33 درصدی را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرد.

شرکت مایکروسافت نیز اعلام کرد میزان درآمدهای سرویس کلاد Azure این شرکت، افزایشی 59 درصدی را به نسبت سه ماهه اول 2019 ثبت کرد. شرکت گوگل نیز که اخیر کسب‌وکار کلاد خود را راه‌اندازی کرده از رشد 52 درصدی این کسب‌وکار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

فعلا اظهارنظر در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر خدمات و بازار زیرساخت کلاد کمی‌زود است و باید صبر کرد و چشم به راه انتشار گزارش سه ماهه دوم سال جاری بود. اما آنچه در اینجا مشخص است، افزایش تفاضا برای استفاده از خدمات کلاد در صورت تداوم شرایط همه‌گیری کرونا و مجبور بودن کارمندان به دورکاری است.

 

منبع
VentureBeat

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا