علمی

نگرانی محققان از آب شدن حجم زیادی از یخ های قطب جنوب و گرینلند

ناسا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که در طی 16 سال اخیر و همزمان با گرم شدن کره زمین، بخش زیادی از یخ‌های قطب جنوب و همچنین گرینلند آب شده و این مسئله منجر به پُر شدن آب دریاچه میشیگان شده است.

به بیانی دیگر، بیش از 5 هزار گیگاتن یخ (هر گیگاتن معادل یک میلیارد تن است یا می‌توان با یک گیکاتون، 400 هزار استخر شنا مورد استفاده در المپیک را پُر کرد) در این مدت ذوب شده که همین امر، بالا آمدن آب سطح دریاها را در سراسر جهان به دنبال داشته است.

نتایج بررسی‌های ناسا نشان می‌دهد که چگونه آب شدن قطعات عظیم یخ در مناطق دوردست، می‌تواند بر سطح آب و زندگی میلیون‌ها انسان ساحل‌نشین در نقاط مختلف کره زمین تاثیرگذار باشد. هلن فیکر، از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو در این خصوص عنوان می‌کند ما باید به طور دقیق مشخص کنیم که چه میزان یخ و با چه سرعتی در حال آب شدن هستند، چراکه تنها با داشتن این اطلاعات می‌توانیم در مورد آینده برنامه‌ریزی کنیم و اگرچه شاید گفتن این حرف کمی‌زود باشد، اما آب دریاها به قدری بالا خواهند آمد که زندگی ما را تحت الشعاع خود قرار می‌دهند.

این اطلاعات توسط ماهواره ICESat-2 سازمان فضایی ناسا که در سال 2018 به فضا پرتاب شده، ثبت شد. این ماهواره از فناوری لیزر برای ثبت دقیق جزییات مربوط به ابعاد یخ‌ها بهره می‌گیرد. درواقع، ICESat-2، نمونه پیشرفته‌تری از ماهواره ICESat به شمار می‌رود که بین سال‌های 2003 تا 2009 در این زمینه فعالیت داشت و به گردآوری اطلاعات می‌پرداخت. محققان با استفاده از اطلاعاتی که توسط این دو ماهواره جمع‌آوری کردند توانستند حجم یخ‌های آب‌شده را اندازه‌گیری کنند.

پژوهشگران ناسا همچنین در مورد عواملی که منجر به بروز چنین شرایطی می‌شوند، تحقیق کردند. نتایج نشان داد که یخ‌های جنوبگان که اکنون در سطح زمین واقع شده‌اند، حرکت اندکی را به سمت اقیانوس داشته‌اند. زمانی که این یخ‌ها به ساحل برسند، روی سطح آب شناور خواهند شد و دور این قاره را احاطه خواهند کرد. اگرچه این یخ‌ها می‌توانند از مانع از از دست رفتن یخ‌های بیشتری از جنوبگان شوند، اما گرم شدن کره زمین منجر به آب شدن آن‌ها خواهد شد.

از طرفی دیگر، افزایش دمای اطراف منطقه گرینلند در حال آب کردن یخ‌های آن است به طوری که یخ‌ها با تکه‌تکه شدن در آقیانوس شناور می‌شوند. به گفته محققان، میزان یخ‌های موجود در گریلند به اندازه‌ای است که در صورت ذوب شدن می‌تواند سطح آب دریاها را تا چیزی حدود 7 متر بالا بیاورند. حال نتایج بررسی‌های ناسا نیز نشان می‌دهد که سرعت آب شدن این یخ‌ها روز به روز در حال بیشتر شدن است.

پیش‌بینی محققان حاکی از آن است که تا پایان قرن حاضر، سطح آب اقیانوس‌ها تا 2.4 متر بالا خواهد آمد که می‌تواند تهدیدی جدی برای میلیون‌ها انسان و همچنین زیرساخت‌ها و فرودگاه‌هایی باشد که در سواحل احداث شده‌اند.

 

 

منبع
NPR

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا