تکنولوژی

انتقال کوه یخ از قطب جنوب به امارات

طبق مطالعات انجام شده، امارات متحده عربی، یکی از کشورهای گرم و پرتردد واقع در خاورمیانه، تا 25 سال آینده با بحران کمبود آب جدی مواجه خواهد شد.

در آب و هوای خشک و سوزان این کشور میزان بارش سالانه کمتر از ۱۰۰ میلی متر است. با این وجود مصرف آب در امارات متحده عربی دوبرابر متوسط جهانی است.این کشور که در بین 10 کشور کم آب دنیا قرار دارد، امیدوار است ترس از کمبود آب را با انتقال یک کوه یخی از قطب جنوب به سواحل خود به منظور تامین آب شرب، از بین ببرد.

“عبدالله محمد سلیمان شیخ” مدیرعامل دفتر مشاور ملی امارات (NABL) می‌گوید که هر قطعه کوه یخ حاوی بیش از 20 میلیارد گالن آب است که آب آشامیدنی 1 میلیون نفر را به مدت 5 سال تامین می‌کند.

سلیمان شیخ می‌گوید که انتقال این حجم عظیم کوه یخی از قطب جنوب به سواحل امارات حدود 1 سال به‌طول خواهد انجامید و اینکه قرار است این پروژه از سال 2018 رسما آغاز شود. انتقال این کوه یخ به امارات نه‌تنها مشکل کمبود آب را حل می‌کند، بلکه به یکی از جاذبه‌های توریستی در این کشور نیز تبدیل خواهد شد.

پس از انتقال کوه یخ به ساحل امارات، شرکت NABL یخ‌ها را به صورت قطعه قطعه از روی سطح بالایی آن جدا کرده و پس از خرد کردن، به درون تانکرهای بزرگ نگهداری آب انتقال می‌دهد و در پایان به وسیله تجهیزات پیشرفته آن را تصفیه می‌کند. گفته می‌شود با آمدن این کوه یخی تغییرات آب و هوایی نسبی نیز در این کشور به‌وجود خواهد آمد. او در اینباره می‌گوید: “هوای سردی که از این کوه یخ منتشر می‌شود، موجب وزش باد و باران در سواحل امارات و مناطق جنوبی شبه جزیره عربستان خواهد شد.”

چه کسی این کار را انجام می‌دهد؟

یک شرکت واقع در ابوظبی وظیفه یدک‌کشی و انتقال این کوه یخی را برعهده گرفته است. این کوه یخی بایستی مسافتی به‌طول 10 هزار کیلومتر از آب‌های آزاد را بپیماید تا به مقصد خود یعنی سواحل امارات متحده برسد که گفته می‌شود این پروسه انتقال حدود یک سال به‌طول خواهد انجامید.

وضع خشکسالی در امارات چگونه است؟

باتوجه به نرخ رشد و توسعه امارات، پیش‌بینی می‌شود که منابع زیرزمینی آب این کشور در 15 سال آینده رو به خشکی بروند. هرشهروند اماراتی در طول روز به‌طور میانگین 500 لیتر آب مصرف می‌کند که این مقدار 80 درصد بیشتر از میانگین مصرفی جهانی محصوب می‌شود. ده‌ها تصفیه کننده آب در این کشور وظیفه تهیه آب آشامیدنی برای مردم این کشور را برعهده دارند اما این تصفیه کنندگان به منظور جداسازی نمک از آب شیرین، به هزینه هنگفت‌ و حجم بالایی از الکتریسیته نیاز دارند. سازمان ملل اعلام کرده تا 2 دهه آینده بیش از 600 میلیون کودک در سراسر دنیا در معرض خطر کم‌آبی قرار خواهند گرفت.

آیا تابه‌حال از قطب جنوب یخ انتقال داده شده؟

با اینکه انتقال کوه یخ از قطب جنوب به دیگر مناطق برای تامین آب مصرفی برای اولین بار انجام می‌گیرد، اما این ایده به سالهای بسیار دور بازمی‌گردد. انتقال کوه‌های یخی به اقیانوس‌های جنوبی و به‌منظور تعدیل دمای کره زمین از اولین نظریات ارائه شده در این زمینه در قرن نوزدهم محسوب می‌شد. در سال 1863 نیز مدیرعامل یک شرکت آمریکایی پیشنهاد داد که از طریق انتقال کوه‌های یخ به هند و فروش آنها به مردم، کسب درآمد ایجاد کند.

آیا جابجایی کوه‌های یخی امکان‌پذیر است؟

شرکت‌های فعال در صنعت نفت و گاز کانادایی معمولا هنگامی که احتمال برخورد و خسارت وجود دارد، کوه‌های یخی را از مناطق مورد نظر دور می‌کنند. اما این کوه‌های یخی جثه‌ی نسبتا کوچک‌تری دارند و تنها چند صد کیلومتر از اطراف سکوهای نفتی یا گازی دور می‌شوند. این کوه‌های یخی عموما بین 60 تا 80 متر طول و وزنی حدود 100 هزار تن دارند. گفته می‌شود حتی کوه‌های یخی بزرگتر با وزن تقریبی 1 میلیون تن نیز در گذشته توسط این شرکت‌ها جابجا شده‌اند.

انتقال کوه یخ تا امارات ممکن است؟

طبق گفته‌های پروفسور “گرانت بیگ”، استاد دانشگاه شفیلد در زمینه سیستم‌های زمینی، برای انجام این کار بایستی ابتدا یک سری موانع و مشکلات فنی رفع شوند. به‌کارگیری طناب‌های ساخته شده از فیبر الیاف مصنوعی که از استقامت بیشتری نسبت به طناب‌های استیل برخوردارند و به دور کوه یخی بسته می‌شوند، از الزامات انجام این کار محسوب می‌شود. در ضمن عمل کشش بایستی بسیار آرام انجام بگیرد چون در صورت اعمال فشار ناگهانی ممکن است کوه یخی از هم جدا شود. او می‌گوید شرکتی که وظیفه این‌ انتقال را برعهده دارد بایستی از تورهای از پیش تعبیه شده برای پوشاندن قسمت‌های بی‌ثبات کوه یخی که احتمال ریزش دارند، استفاده کند. او معتقد است که یکی از مشکلات بزرگ این کار، آب شدن حجم عظیمی از سطح بالایی کوه یخی هنگام ورود آن به مناطق گرم نزدیک کشور امارات است.

یکی دیگر از مشکلات مطرح شده، هزینه انجام این کار است. به‌کارگیری یک یدک کش مخصوص انتقال کوه یخی روزانه 75 هزار دلار هزینه خواهد داشت و برای انجام این پروژه به چندین کشتی و ماه‌ها زمان نیاز خواهد بود که یقینا هزینه‌ی بسیار هنگفتی برای این شرکت و کشور امارات به همراه خواهد داشت. باید دید آیا انجام این پروژه عملی خواهد شد یا کارشناسان راه‌های جایگزین ساده و ارزان‌تری را پیدا می‌کنند.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا