اپلتکنولوژی

آیفون SE جدید در برابر آیفون 10آر؛ کدامیک را انتخاب کنیم؟

بعد از حدود یک سال شایعات و اخبار متعدد، بالاخره انتظار طرفداران برند اپل به سر آمد و این شرکت چند روز پیش از مدل 2020 آیفون SE رونمایی کرد.

دستگاهی که بی‌شباهت به آیفون 8 نیست و برخی از مشخصات آن از قبیل نمایشگر 4.7 اینچی و دکمه هوم تاچ آیدی را به امانت گرفته است. اما به پردازنده جدید و سریع‌تر A13 Bionic مجهز شده و از یک گیگابایت حافظه رم بیشتر نیز بهره می‌برد. از همه مهم‌تر، آیفون SE جدید با قیمت پایه 399 دلار به فروش می‌رسد.

حال که تولید آیفون 8 و آیفون 8 پلاس متوقف شده، اکنون علاقمندان دو گوشی ارزان‌قیمت آیفون را به نسبت دیگر مدل‌های اپل پیش روی خود می‌بینند؛ آیفون SE و آیفون 10آر، که این گوشی در اکتبر 2018 به بازار عرضه شد. در ادامه قصد داریم تا به مقایسه ویژگی‌ها و مشخصات این دو گوشی بپردازیم.

تفاوت‌ها

نمایشگر

آیفون SE به صفحه نمایش 4.7 اینچی مجهز شده و این در حالیست که مهندسان اپل، آیفون 10آر را به نمایشگری 6.1 اینچی مجهز کرده‌اند.

هر دو نمایشگر از پنل LCD با تراکم 326 پیکسل در هر اینچ، قابلیت ترو تون، حداکثر روشنایی 625 نیت، نسبت کنتراست 1400:1 و پشتیبانی از طبق رنگ واید P3 بهره می‌برند.

پردازنده

توان پردازشی مدل 2020 آیفون SE از طریق پردازنده جدید A13 Bionic تامین می‌شود که در گوشی‌های جدید آیفون 11 و 11 پرو نیز بکار رفته است. اما در آیفون 10آر از پردازنده ضعیف‌تر A12 Bionic استفاده شده است.

اپل در توضیح قابلیت‌های پردازنده A13 اعلام کرده که این چیپست می‌تواند تا 20 درصد عملکرد سریع‌تر و تا 30 درصد نیز مصرف بهینه انرژی را به نسبت پردازنده A12 برای دستگاه به ارمغان آورد.

حاشیه اطراف نمایشگر و ناچ

در آیفون SE جدید از همان طراحی آیفون 8 استفاده شده به طوری که از حاشیه‌هایی ضخیم‌تر در قسمت بالایی و پایینی نمایشگر استفاده شده است. در این قسمت‌ها، دوربین سلفی و همچنین دکمه هوم تاچ آیدی تعبیه شده‌اند.

اما در آیفون 10آر، دکمه هوم حذف شده و میزان حاشیه نیز به حداقل رسیده است. در دل ناچ یا همان بریدیگی بالای نمایشگر نیز دوربین سلفی و سنسورهای فیس آیدی تعبیه شده‌اند.

تاچ آیدی و فیس آیدی

در آیفون SE امسال از تاچ آیدی به منظور ورود به دستگاه از طریق اثر انگشت استفاده می‌شود. در حالی که آیفون 10آر به سیستم پیشرفته‌تر فیس آیدی مجهز شده است. فیس آیدی برای اولین بار در سال 2017 و با گوشی آیفون 10 معرفی شد. در آن زمان، اپل اعلام کرده بود که احتمال هک این قابلیت، یک در هر یک میلیون بار است. در حالی که این عدد برای تاچ آیدی، یک در هر 50 هزار بار عنوان شده بود.

دوربین اصلی

اگرچه هر دو گوشی مورد بحث، به دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 مجهز شده‌اند اما در آیفون 10آر از سنسوری جدید با پیکسل‌های 1.4 میکرومتر و فوکوس پیکسل‌های بزرگ‌تر استفاده شده است. در حالی که آیفون SE به همان سنسور مجهز شده که در آیفون 8 دیده‌ایم. با این حال، این گوشی از پردازنده جدید A13 بهره می‌برد که می‌تواند عملکرد پردازنده سیگنال تصویری را ارتقا داده و عکس‌های باکیفیتی را ثبت کند.

باتری

از آنجایی که آیفون 10آر از ابعاد بزر‌گ‌تری بهره می‌برد، در نتیجه به باتری بزرگ‌تری نیز مجهز شده است. طبق گفته اپل، آیفون SE جدید می‌تواند با یک بار شارژ، انرژی مورد نیاز برای پخش مداوم ویدیو به مدت 13 ساعت و یا پخش مداوم موسیقی به مدت 40 ساعت را فراهم کند که با عملکرد آیفون 8 برابری می‌کند. اما برای آیفون 10آر این دو عدد به ترتیب برابر با 16 و 65 ساعت عنوان شده است.

وای فای

مدل 2020 آیفون SE از وای فای 6 پشتیبانی می‌کند و این در حالیست که آیفون XR به قابلیت وای فای 5 مجهز است. وای فای 6 قادر به ارائه سرعتی بیشتر، ظرفیت شبکه بیشتر، مصرف انرژی کمتر، تاخیر کمتر و ویژگی‌های ارتباطی ارتقایافته در مقایسه با وای فای 5 است.

ضخامت و وزن

آیفون SE جدید با وزن تقریبی 136 گرم و ضخامت بدنه 7.3 میلیمتری تولید شده است. اما وزن و ضخامت آیفون 10آر به ترتیب برابر با 181 گرم و 8.3 میلیمتر عنوان شده است.

قیمت

مدل 2020 آیفون SE با قیمت پایه 399 دلار و آیفون 10آر نیز با قیمت پایه 599 دلار (هر دو باحافظه 64 گیگابایتی) به فروش می‌رسد. هر دو دستگاه در نسخه 128 گیگابایتی نیز عرضه شده‌اند اما حافظه 256 گیگابایتی تنها برای آیفون SE در نظر گرفته شده و با قیمت 549 دلار عرضه می‌شود.

رنگ‌بندی

هر دو گوشی آیفون SE جدید و آیفون 10آر در رنگ‌های مشکی، سفید و قرمز به فروش می‌رسند. البته آیفون 10آر در رنگ‌های آبی، مرجانی و زرد نیز عرضه شده است.

شباهت‌های میان مدل 2020 آیفون SE و آیفون 10آر

  • استفاده از شیشه و آلومینیوم برای ساخت بدنه دستگاه
  • پشتیبانی از فناوری شارژ وایرلس
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع: شارژ 50 درصدی باتری ظرف 30 دقیقه
  • برخورداری از بدنه ضد آب (استاندارد IP 67 -مقاومت در عمق یک متری تا 30 دقیقه)
  • پشیبانی از فیلمبرداری 4K با حداکثر نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • پشتیبانی از درگاه لایتنینگ
  • عدم برخورداری از ورودی 3.5 میلیمتری هدفون
  • پشتیبانی از دو سیمکارت (نانو + eSIM)
  • پشتیبانی از بلووتث 5
  • پشتیبانی از فناوری صوتی دالبی ویژن و HDR10
  •  تعبیه ایرپاد به همراه کانکتور لایتنینگ درون جعبه گوشی

حرف پایانی

قیمت به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تصمیم‌گیری افراد برای تعویض یک گوشی به شمار می‌رود. آیفون SE جدید نیز با قیمت مناسب و قابل‌رقابت توانسته این مزیت را در خود جای دهد و این در حالیست که به پردازنده جدید و سریع A13 نیز مجهز شده است.

اگر از کاربران آیفون 6 یا آیفون 7 هستید و می‌خواهید گوشی جدیدی را خریداری کنید، قطعا با دکمه هوم آیفون SE جدید مشکلی نخواهید داشت. اما اگر خواهان تجربه جدیدی با گوشی بدون این دکمه و مجهز به فیس آیدی هستید، آیفون 10آر می‌تواند گزینه بهتری باشد.

از طرفی، آیفون SE در مقایسه با آیفون 10آر، یک سال بیشتر بروزرسانی‌های آی او اس را دریافت خواهد کرد و به پردازنده جدید A13 نیز مجهز شده است. دو دلیل برای انتخاب آیفون 10آر در برابر آیفون SE وجود دارد و آن دو، نمایشگر بزرگ‌تر و طراحی امروزی‌تر همراه با فیس آیدی و ناچ است.

منبع
Macrumors

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا